Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Is het de schuld van religie?

• Douce.

Wilde ik ook net vragen. Lotje heeft dat van het Internet geplukt (vermoedelijk Wiki, want ik heb me even als Sherlock Holmes gedragen:D), daar is op zich niets mis mee, maar leg het dan wel uit. Ingewikkelde zinnen (die je zelf niet snapt) staan wel leuk, maar zeggen zo weinig.

Douce

• Douce.

Het woord religie betekent in de grondtaal herverbinding en daar is niet veel van terug te vinden.

Dat Religie aan de basis ligt van wat jij beschrijft, geloof ik niet. De politieke stromingen zonder God, wereldwijd en in vele eeuwen, hebben laten zien dat dat niet zo is.

Macht (dat kan ook inderdaad in Religies een grote rol spelen) is de oorzaak.

Wat het prikbord betreft, praat je ook van machtswellust van sommigen. Dit soort types zijn inderdaad niet om uit te staan, krijgen geen tegengas vanwege hun geloof, maar vanwege karakterstructuur c.q. hersenspoeling, die hen onuitstaanbaar maakt om mee te discussiëren.

Verder, ik heb alles gelezen, heeft het er de schijn van dat jij meent dat alles aan Religie etc. waardeloos is en de enige echte Waarheid bestaat bij de JG's.

Dat kan ook niet anders, want je bent er een. Maar ook dat is een vorm van Religie die zich als geen anders het alleenrecht op de Waarheid toe-eigent, menende dat Gods Woord, de Bijbel, door hen slechts naar waarheid wordt uitgelegd. Ook dat is een stukje, door aanhangers vaak niet herkent, macht.

PS. het kwam ergens ter sprake m.b.t. hulpprojecten: ik meen toch echt te weten dat de JG's hun eigen mensen helpen en niet zoals het Leger des Heils en andere groeperingen, dit doen voor alle mensen. De JG's zijn schatrijk en kunnen veel doen, maar dat terzijde.

Ook oneliners van beroemde mensen zoals Jonathan Swift, zijn oneliners natuurlijk. Ik ben gek op de oneliners van o.a. Oscar Wilde, ondanks dat deze zeker geen geestelijke was.

Douce

• samuel

Wat is religie? Wat is godsdienst? Wat verteld de Bijbel over religie/godsdienst? En hoe bekijken wij religie, door welke bril, door de eeuwen heen?

• Stefan

Douce Schreef:

——————————————————-

> Het woord religie betekent in de grondtaal

> herverbinding en daar is niet veel van terug te

> vinden.

> Dat Religie aan de basis ligt van wat jij

> beschrijft, geloof ik niet. De politieke

> stromingen zonder God, wereldwijd en in vele

> eeuwen, hebben laten zien dat dat niet zo is.

> Macht (dat kan ook inderdaad in Religies een grote

> rol spelen) is de oorzaak.

>

> Wat het prikbord betreft, praat je ook van

> machtswellust van sommigen. Dit soort types zijn

> inderdaad niet om uit te staan, krijgen geen

> tegengas vanwege hun geloof, maar vanwege

> karakterstructuur c.q. hersenspoeling, die hen

> onuitstaanbaar maakt om mee te discussiëren.

>

> Verder, ik heb alles gelezen, heeft het er de

> schijn van dat jij meent dat alles aan Religie

> etc. waardeloos is en de enige echte Waarheid

> bestaat bij de JG's.

> Dat kan ook niet anders, want je bent er een. Maar

> ook dat is een vorm van Religie die zich als geen

> anders het alleenrecht op de Waarheid toe-eigent,

> menende dat Gods Woord, de Bijbel, door hen

> slechts naar waarheid wordt uitgelegd. Ook dat is

> een stukje, door aanhangers vaak niet herkent,

> macht.

>

> PS. het kwam ergens ter sprake m.b.t.

> hulpprojecten: ik meen toch echt te weten dat de

> JG's hun eigen mensen helpen en niet zoals het

> Leger des Heils en andere groeperingen, dit doen

> voor alle mensen. De JG's zijn schatrijk en kunnen

> veel doen, maar dat terzijde.

>

> Ook oneliners van beroemde mensen zoals Jonathan

> Swift, zijn oneliners natuurlijk. Ik ben gek op de

> oneliners van o.a. Oscar Wilde, ondanks dat deze

> zeker geen geestelijke was.

>

> Douce

> Het woord religie betekent in de grondtaal

> herverbinding en daar is niet veel van terug te

> vinden.

Dat is wat ik wel eens aanhaal, in het elkaar willen vinden in de herkenning.

Ook zo'n woord; her-kenning. Wel leuk, dat er vrijwel gelijktijdig hierop gewezen wordt; http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/15965290/15965385/re-is-het-de-schuld-van-religie#msg-15965385

• Frans

samuel Schreef:

——————————————————-

> Wat is religie? Wat is godsdienst? Wat verteld de Bijbel over religie/godsdienst? En hoe bekijken wij religie, door welke bril, door de eeuwen heen?

Ik ga er van uit dat jij ons dat heel graag wil vertellen ;)

• Douce.

Ja, ik herken de achterliggende gedachte van de topic en ook van jouw opmerking heel goed.:)

Ik blijf echter gewoon herverbinding en herkenning schrijven.

Te lang heb ik in groepen gebivakkeerd die dit tot cult hebben verheven b.v. eigen-wijsheid i.p.v. eigenwijsheid, los-laten etc. Zijn lang niet altijd toepasbaar, slechts in de eigen visie op geloof.

Op laatst word je daar knetter van:D (Omdat het een cult of religie op zich is, nu na al die jaren, in mijn ogen).

Douce

• Douce.

Dat kan niet, want het woord “wij” is hierin niet van toepassing.

Douce

• Frans

Omdat Samuel zich op dit prikbord distantieert van 99% van de gelovigen en van de 100% niet-gelovigen, ga ik er vanuit dat hij ‘ons’ iets te vertellen heeft. B)

Correctie: Hij richtte zich natuurlijk tot Johanan, dus daar had je gelijk in.

• Gonnie

Bedoel jij geloven in God dat doe je uit eigen wil.?

• samuel

Ja dat heb je met een verwachtingspatroon Frans, en wat daaraan moet voldoen!