Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

eeuwig lijden

• LeSage

Matteüs 25,41

Daarop zal hij ook de groep aan zijn linkerzijde toespreken: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen.

Eigenlijk een wat vreemde tekst, omdat Jezus hier lijkt te beweren dat er dingen gebeuren die God niet zo had bedoeld. dat eeuwige vuur is bestemd voor de duivel en zijn engelen.

niet voor mensen dus.

En toch zegt Jezus dat mensen daarin terecht zullen komen, ofschoon ze er dus niet thuis horen.

Het vervelende is dat de geliefden van zo'n vervloekte (familieleden, zonen, dochters, een kleindochter die haar opa ziet branden) daar dus ook obedoeld door zullen lijden.

En Jezus moest geweten hebben wat hij zei, want als ik me al bedrukt voel door het hier uit te schrijven, en mijn gevoel voor familiezin beslist minder sterk is dan dat van de gemiddelde ood in het Palestina van 2000 jaar geleden - hoeveel moet dit dan in die tijd hebben betekend voor de luisteraars…….

• Johanan

Matteüs 25,41

Daarop zal hij ook de groep aan zijn linkerzijde toespreken: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen.

Maak je maar geen zorgen hoor,LeSage,niemand zal eeuwig branden.

OP HET eerste gezicht lijken de bovenstaande woorden van Jezus misschien de leer van het hellevuur te ondersteunen.

Maar Jezus zal beslist niet de bedoeling hebben gehad Gods Woord tegen te spreken, dat duidelijk zegt: De doden weten niets.

Prediker 9:5, De Nieuwe Bijbelvertaling.

Waarop doelde Jezus dan toen hij sprak over in de hel geworpen worden?

Is het eeuwige vuur waarvoor Jezus waarschuwde letterlijk of symbolisch?

In welke zin gaan de goddelozen heen naar de eeuwige straf?

Deze vragen worden door de bijbel zelf beantwoord.

Johanan.

• Johanan

Denk aan het „Dal van Hinnom net buiten Jeruzalem.

Johanan.

• theo

Ik blijf het verbazingwekkend vinden met welk een gemak symboliek en letterlijk door elkaar gehusseld mogen worden naar eigen believen.

Niet dat ik een nooitophoudende hel geloof waar onze Schepper het merendeel van Zijn schepselen in zou donderen maar bloedtransfusie en 144.000 en eindtijd binnenkort zijn allemaal zeer letterlijk tot het uiterste en dit mag zomaar symbolisch worden opgevat.

Daar zijn jullie niet de enige in hoor want mensen die met alle geweld de zaterdag als rustdag houden ipv de zondag- eten rustig een karbonaadje en dragen kleding van tweeerlei snit en mogen vrouwen wel spreken in de gemeente.

• Frederik D

Jij ziet de Bijbel als een uniform boek, een boek met één visie. Maar voor mij is de Bijbel een pluriform boek met nogal tegenstrijdige visies,

Het boek Prediker is, denk ik, nauwelijks religieus. Dat God erin wordt genoemd is meer uit beleefdheid dan heel erg gemeend. Ik vraag me dan ook af waarom Ezra c.s. Prediker heeft opgenomen in zijn canon.

Hooglied is ook zoiets. In wezen totaal niet religieus maar erotisch-romantisch.

Dan Spreuken. Een verzameling volkswijsheden. Prachtig om te lezen. Maar ik speur er nauwelijks religiositeit in.

En Job is fascinerend. Heeft wel iets van een oud-Grieks drama.

• Sietse 45

1Tess.4:13-14

Broeders en zusters, wij willen u niet in het ongewisse laten over de doden, zodat u niet hoeft te treuren, zoals zij die geen hoop hebben.

Want als wij geloven dat Jezus is gestorven en is opgestaan, moeten wij ook geloven dat God door Jezus de doden naar zich toe zal leiden, samen met Jezus zelf.

• Johanan

Wat heeft dat met de tekst van LeSage te maken.

Jouw tekst gaat over de opstanding,die van Lesage over de hell/Gehenna.

Johanan.

• Sietse 45

Jak.4:7

Onderwerp u dus aan God, en verzet u tegen de duivel, dan zal die van u wegvluchten.

• LeSage

met dit antwoord kan ik eigenlijk niet zoveel. Ik heb het idee dat jij en Theo de woorden van jezus als symbolisch afdoen. En dat maakt het wel lastig want wanneer is iets nou symbolisch en wanneer niet? Wie bepaalt de regels? En waarom zeegt jezus niet gewoon wat hij denkt?

• Johanan

De bijbel maakt de regels,heel simpel.

Johanan.