Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Hoe kan iemand

• theo

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Maar wat bedoelde je dan met je vraag?

> Dat ze die niet op dit bord had mogen verwoorden,

> of alleen maar niet zoals ze het deed (hik ken de

> draad in kwestie niet) of dat de webmaster die

> niet weg had mogen poetsen?

> Ik snap echt het probleem niet….

Als iemand van menig is dat God niet bestaat hoe kan diezelfde iemand de volgens hem nietbestaande God dan wreed of bang vinden?

———————————–

Hoe kan iemand

Gepost door: theo (—.sub227.ddfr.nl)

Datum: 28 september 2012 19:38

die beweert dat God niet bestaat gelijktijdig beweren dat die volgens de schrijver nietbestaande God bang of wreed is?

• Frederik D

Er is sprake van een stilzwijgend “stel dat God bestaat”.

Stel dat God bestaat. Kunnen we dan zeggen dat hij goed is? Of moeten we eerder zeggen dat hij nogal slecht is?

Stel dat Rutte weer premier wordt. Is dat goed of slecht voor ons land?

• theo

Ik reageer slechts met grote stelligheid op de grote stelligheid van A.

• Frederik D

Ok. :)

• M*j*r**

theo Schreef:

——————————————————-

> LeSage Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Maar wat bedoelde je dan met je vraag?

> > Dat ze die niet op dit bord had mogen

> verwoorden,

> > of alleen maar niet zoals ze het deed (hik ken

> de

> > draad in kwestie niet) of dat de webmaster die

> > niet weg had mogen poetsen?

> > Ik snap echt het probleem niet….

>

> Als iemand van menig is dat God niet bestaat hoe

> kan diezelfde iemand de volgens hem nietbestaande

> God dan wreed of bang vinden?

Zo moeilijk is dat toch niet?

De atheisten die van mening zijn dat God niet bestaat, kennen veelal de bijbel en kunnen zelfs lezen.

En aangezien die atheisten gewoon letterlijk lezen wat er staat (zoals vele christenen ook doen), dan kan je niet anders dan concluderen dat God erg wreed bezig is geweest in diezelfde bijbel. Je hoeft dus niet in God te geloven om dat te constateren.

Er zijn zelfs christenen die menen dat God menselijke eigenschappen heeft. Wel daar past wreedheid dan goed in.

Ik snap het gezeur van sommige christenen dus niet als bijv. Alouette schrijft dat God wreed is. Dat vindt men God aanvallen en God beledigen enzo.

Maar Alouette schrijft helemaal niets vreemds. Het staat toch in de bijbel en dan met name in het OT?

Christenen kunnen 2 dingen doen. Of ze beamen wat Aloutte schrijft omdat dat in de bijbel staat, of ze kunnen proberen dat te weerleggen ook al staat letterlijk in de bijbel dat God bv mensen vernietigt. (wat dus heel wreed is)

Maar niet gaan zeuren dat iemand op God afgeeft.

• theo

Ik ben het wel met je eens maar het gaat natuurlijk ook om de gebruikte woorden.

Als ik iemand GVD hoor roepen dan vraag ik oftie gelovig is.

Als het antwoord ja is; Weet je wel wat je roept?

Als het antwoord nee is: Als je van mening bent dat God niet bestaat waarom roep je hem dan aan?

Een modewoord, een veelgehoord stopwoord: Jezus ..en dan een zin als: wat is het koud- wat heb jij smerige schoenen.

Dan vraag ik: Wat heeft Jezus daar mee te maken?

Oftwel: Algemeen aanvaarde fatsoensnormen. Waarom mensen vloeken begrijp ik sowieso niet.

Helpt het op welke manier waar dan ook ergens voor?

Aangeleerd gedrag? Dan ben je dus een papa of een mama gaai.

Stopwoordje? Is er geen ander stopwoordje?

Buiten het feit dat je er mensen mee kwetst, wat helpt het jezelf?

Daarom ook vind ik het ook volstrekt belachelijk om een stompzinnige filmpje de wereld in te sturen waar de spot met Mohammed wordt gedreven.

Wordt zo iemand daar zelf beter van behalve beroemd worden?

Wat helpt het de wereld verder? Je weet dat je de moslims in de gordijnen jaagt.

Je weet dat er slimme leiders zijn die dit soort zaken misbruiken om mensen op te hitsen en er vallen doden. Leuk is dat om dat op je geweten te hebben.

Vrijheid van meningsuiting.. ja ja , alles moet kunnen …ja ja.

• Frans

(tu) Zo is het!

• Michiel...

Hoe kan iemand die ervan overtuigd is dat God niet bestaat bijna elke dag van zijn leven bezig zijn met het niet bestaande op een prikbord als dit?

Ik zou dat een ongelofelijke verspilling van kostbare tijd vinden en een nutteloze activiteit. Over rationeel gesproken.

Of sommige ongelovigen beschikken over zeeën van tijd of hechten veel belang aan het beoefenen dagelijks van de misson useless.

We zullen het waarschijnlijk wel nooit weten of anders gezegd - nooit echt begrijpen.

De dooddoener dat zij hier zijn uit oprechte interesse in het geloofsgoed van de gelovige (wat al ontelbare malen de revue is gepasseerd) gaat er in ieder geval bij mij niet meer in. Het moet iets anders zijn. Verslaafdheid aan het prikbord, verveling, therapie of iets anders. Wie zal het zeggen.

Maar…. voordat ik weer verkeerd begrepen wordt. Van mij mogen ze. Het is hun leven en hun tijd. Laat hun komen met hun bijbelkritiek, hun rationele argumenten over alles wat er is en hun spotternij op zijn tijd. Maar laat hun beseffen dat de tijd begint te dringen- want ook zij hebben hier geen toekomst. Want het geloof verschuift meer en meer naar de buitenzijden van onze maatschappij. Over 25 jaar wordt er niet meer gediscussieerd over de vraag of de zondag een rustdag is en of dat de doop van kinderen wel zo verstandig is. Dan begrijpen de meeste mensen niet meer dat er ooit mensen zijn geweest die zich over dergelijke issues ooit druk hebben gemaakt. Dat is mijn vaste overtuiging. Ook al zullen sommigen mij nu te pessimistisch vinden. Het tempo van de secularisering en ontkerkelijking gaat snel en zal met het oog op de vergrijzing en het verdwijnen van de laatste generaties gelovigen die opgegroeid zijn met geloof en gebed en de bijbel opengeslagen nog grotere proporties aannemen. Nu al wordt de bijbel in druk bijna overklast door de Ikeagids (als het al niet zover is ondertussen). De toekomst is aan het ongeloof. En het geloof is voorbehouden aan een hele kleine minderheid.

En wat God betreft - dat Hij niet moe wordt van ons. Om ons oeverloze gepraat en gediscussieer te dulden moet je wel goddelijk zijn. En bestand zijn tegen herhaling , na herhaling, na herhaling.

Als ik God zou zijn had ik al lang ingegrepen. Game over, That's all Folks. Iedereen naar de hemel, elkaar een kus of hand geven en zand erover. En niet meer blijven zeuren en praten.

;)

Met een groet aan alle gelovige en ongelovige broeders en zusters en andere wereldbewoners,

Michiel…

• theo

Wat een pessimistische kijk op de toekomst zeg.

God laat niet los wat zijn hand begon.

Of is dat niks?

• Michiel...

theo Schreef:

——————————————————-

> Wat een pessimistische kijk op de toekomst zeg.

>

> God laat niet los wat zijn hand begon.

>

> Of is dat niks?

Of een reëele. We zullen zien wat de toekomst brengt Theo.

Overigens ben ik so wie so pessimistischer ingesteld dan jij. Ik vind ook dat in de 2000 jaar na het heengaan van Jezus zijn boodschp in vele gevallen is vernacheld en dat de herders van de kerken er in veel gevallen een grote bende van hebben gemaakt. De liefde en barmhartigheid van Jezus' missie onwaardig.

En ja optimist Theo - er zijn ook vele goede dingen gebeurd in de afgelopen 2000 jaar. Dat weet ik. Maar ik vind Jezus van een totaal andere orde dan hetgeen de kerken met Zijn boodschap en Zijn woorden hebben gedaan en bereikt in de afgelopen 2000 jaar. Te veel wandaden en te veel schaamte. Dat had nooit gemogen.

En zo is hoe ik erover denk. En als dat te pessimistisch is. Het zij zo. Ik kan met dat oordeel heel goed leven.

Met een groet,

Michiel