Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Hoe kan iemand

• theo

die beweert dat God niet bestaat gelijktijdig beweren dat die volgens de schrijver nietbestaande God bang of wreed is?

• Douce.

Dat is de eeuwige tweestrijd van de atheïst, ze moeten meer kunnen bewijzen dan de gelovige en moeten ook altijd bij de les blijven om het te bewijzen.

De gelovige hoeft niets te bewijzen en de atheïst moet de hele wereld altijd afzoeken en wetenschappelijk onder de loep nemen. Simpel toch?

Douce

• Frederik D

Dat kan op zich heel goed, hoor. Ik snap dan ook niet wat jouw probleem is.

De wolf in het sprookje van Roodkapje is wreed, al bestaat hij niet.

• Frederik D

Dus jij pleit voor het ongeloof? Niets zomaar geloven tenzij het echt bewezen is?

• LeSage

Ik begrijp de vraag niet.

het antwoord is immers iets voor de hand liggend: het persoonlijke geloof van de schrijver is niet-bestaan - maar tegelijkertijd erkent de schrijver dat anderen wel in een God geloven, en vervolgens trekt die schrijver konklusies over de God van dat geloof.

• Douce.

Nee, dan heb je me niet goed begrepen of ik had het anders moeten uitdrukken.

Douce

• theo

Ik schreef dit korte bericht nav een bericht door A. die op groffe wijze dit heeft moeten menen te verwoorden maar door de webmaster wordt weggepoetst.

• Frederik D

Dus je vindt dat je zomaar iets behoort te geloven?

• Frederik D

O, dat ontging mij.

Maar literatuurwetenschap wijdt hele analyses aan fictieve personages. Bijvoorbeeld Madame Bovary van Flaubert.

Op soortgelijke wijze zou je ook de voornaamste personages uit de Tenach, het NT, de Koran, de Hadith, de Bagdad Vita (of hoe dat heet) en King Lear kunnen analyseren.

Wellicht heb je iets aan de term virtualisme. De virtualiteit is het domein van dingen die werkelijk noch onwerkelijk zijn. En werkelijk is weer wat anders dan waar.

Overigens denk ik wel dat Jezus echt heeft bestaan. Jij als christen bent vast blij met zijn kruisdood. Maar ik betreur zijn dood. Als er toen vrijheid van religie had bestaan, dan was hij niet terechtgesteld. Laten we nu dus op onze hoede zijn voor het extreme mohammedanisme, dat ons onze fimpjes wil ontnemen. En laten we uitkijken voor de EU, waar hoge piefen zich al bij voorbaat aan het mohammedanisme onderwerpen.

Nu maar hopen dat boze hindoes geen fatwah over mij uitspreken omdat ik hun boek de Bagdad Vita noem.

• LeSage

Maar wat bedoelde je dan met je vraag?

Dat ze die niet op dit bord had mogen verwoorden, of alleen maar niet zoals ze het deed (hik ken de draad in kwestie niet) of dat de webmaster die niet weg had mogen poetsen?

Ik snap echt het probleem niet….