Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Bidden voor de doden

• keessie

Heeft bidden voor de doden zin, de geleefde heeft zijn aardse leven dan toch al achter de rug, of zal God er evengoed een oor hebben voor de overleden mens als de levende mens nog bidt zou Gods oordeel dan alsnog milder uit kunnen pakken?

• theo

Binnen de RK is het toch normaal om te bidden voor de doden?

• keessie

Inderdaad zoiets herinner ik me wel, is dat puur dat het alleen bij de RK voorkomt of ook in andere christelijke kringen?

• theo

Het is in mijn traditie zelfs ondenkbaar.

Of het elders ook gedaan wordt weet ik niet.

Overigens komt dankzij jou nu ook de vraag bij me boven hoe lang na het overlijden van een geliefde er coor gebeden wordt.

• keessie

Precies die gedachte zat ook al in mijn hoofd, van wanneer stop je dan met bidden als iemand inmiddals al is overleden, maargoed de RK heeft wel meer traditie met heilig verklaren bv.

• theo

Iedere geloofsgroep heeft toch eigen tradities?

• ¥ Lotje ¥

Bij Rk Bid je wel voor de overledenen .

• Johanan

Nee,heeft geen zin;…Romeinen 6:23;… Want het loon dat de zonde betaalt, is de dood, maar de gave die God schenkt, is eeuwig leven door Christus Jezus, onze Heer.

Romeinen 6:7;… Want wie gestorven is, is van zijn zonde vrijgesproken. Iedereen die gestorven is krijgt,indien niet tegen de heilige

geest heeft gezondigd,een op standing;..Joh 5:28,29;…Verwondert U hierover niet, want het uur komt waarin allen die in de herinneringsgraven zijn, zijn stem zullen horen 29 en te voorschijn zullen komen, zij die goede dingen hebben gedaan, tot een opstanding des levens, zij die verachtelijke dingen hebben beoefend, tot een opstanding des oordeels.

Johanan.

• ¥ Lotje ¥

Als iemand overleden is bidden we allemaal voor de overledenen in de kerk , bij het graf, . volgens mij bij ieder geloof . Waarom dan als het niet hoef???

• theo

Zijdelings maar gans iets anders: Er zijn mensen die praten tegen een foto van een overleden dierbare of gaan regelamtig naar de begraafplaats en praten daar even met hun overledene.

Dat is voor sommige achtergeblevenen wel heel waardevol, voor sommigen ok het gevoel dat de overledene nog bij hun is en hun hoort.

Rouwverwerking doen we allemaal op onze eigen wijze.

Weer iets anders: Soms zie je op een grafsteen staan: Een ieder die hem/haar kende weet hoe geweldig hij/zij was en hij/zij zal nooit worden vergeten.

Ik durf de stelling wel aan dat niemand meer over theo en keessie praat over 40 of anders over 60 jaar. ( OF we moeten in de voetsporen van Hitler treden natuurlijk)