Handelingen 5
1 Een zekere Ananias verkocht samen met zijn vrouw Saffira eveneens een stuk grond, 2 maar hield een deel van de opbrengst achter – ook zijn vrouw wist daarvan – en bracht de rest van het geld naar de apostelen. 3 Maar Petrus zei: ‘Ananias, waarom heb je je door Satan laten misleiden en heb je de heilige Geest bedrogen door een deel van de opbrengst van het stuk grond achter te houden? 4 Je had het immers niet hoeven te verkopen, en nu je het wel verkocht hebt, had je met de opbrengst toch kunnen doen wat je wilde? Wat heeft je bezield om je zo te gedragen? Niet de mensen heb je bedrogen, maar God zelf.’ 5 Bij het horen van deze woorden viel Ananias neer en stierf, en iedereen wie dit ter ore kwam schrok hevig. 6 Enkele jongemannen wikkelden hem in een lijkwade, droegen hem naar buiten en begroeven hem.
7 Ongeveer drie uur later kwam zijn vrouw binnen, die niet wist wat er gebeurd was. 8 Petrus vroeg haar: ‘Zeg me, heb je het stuk grond voor dit bedrag verkocht?’ Ze antwoordde: ‘Ja, voor dit bedrag.’ 9 Daarop zei Petrus: ‘Hoe heb je durven besluiten om de Geest van de Heer te trotseren? Kijk, degenen die je man begraven hebben staan voor de deur, en ze zullen ook jou naar je graf dragen.’ 10 Onmiddellijk viel ze voor zijn voeten neer en stierf. Toen de jongemannen binnenkwamen, troffen ze haar dood aan. Ze droegen haar naar buiten en begroeven haar bij haar man. 11 De hele gemeente en allen die hiervan hoorden, werden door grote schrik bevangen.
=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..=..
Aan de leerlingen
Aan de 1e onder hen, Petrus, die getuige was.
Van Bathseba
dochter van Ananias en Saffira, leerlingen van Jeshua
We hebben hen een jaar geleden begraven, mijn vader en moeder.
Ontzet waren we, toen 4 mannen hen ontzield voor ons huis neerzetten op 2 simpele baren, mijn kleine zusje en ik.
In familiekring hebben we ons verwonderd - vol verdriet en ergernis.
Het moge waar zijn dat mijn vader en moeder gelogen hebben. Gejokt….gelogen….. wat is het verschil?
Oom Levi had hen herhaadelijk gewaarschuwd voor het gevaar van sektes. Je weet niet wat er gebeurt, je weet niet waarom het gebeurt, en je weet niet wat er met je zal gaan gebeuren. Maar vader en moeder luisterden niet.
Ze waren eerder al begeesterd door het optreden van de timmermanszoon uit Nazareth. Hij had hen begeesterd, en -toevallig- mijn zusje Zippora was een van de kinderen die hij omarmde en zegende, en als voorbeeld stelde voor de vaak zo kifterige priesters. 'Speel' zei hij dan vaak, als hij kinderen zag. 'Speel! Maak je geen zorgen over al die dingen. Zoals zij voor hun eten en kleding op jullie, hun ouders, vertrouwen, vertrouw ook op Adonai en geniet van het leven. Laat je naaste genieten, geniet zelf, en laat zelfs je vijanden genieten van het leven!'
En niet zelden bukte hij dan en stoeide dan mee met die kleintjes. Mijn zusje herinnert zich dat nog.
Hij maakte voor ons de Wet zo simpel als een klaterend beekje door de velden. Hij leerde ons de kern van de wet: wat je voor een ander doet doe je voor jezelf en voor Adonai. Totdat hij teveel invloed kreeg en ze bang werden dat hij een 2e soort Essenengroep zou stichten. Of erger nog, dat de Zeloten hem in hun kamp zouden trekken.
Ze hebben hem opgepakt en gekruisigd.
maar dan kom ik bij mijn eerste punt.
U Petrus, u verried hem toen. U loog. Tot drie keer toe. Adonai zal ook mij straffen als ik lieg, want tante Jochabath heeft het zelf gehoord.
U Loog.
Maar ú leeft nog!!
U heeft 3 keer gelogen - en u leeft nog.
Mijn vader Ananias bracht u en de leerlingen een gift. Okay hij loog over de totale som. Één keer heeft hij gelogen, en nu is hij dood…..
U leeft!
Waarom leeft u wel en leven mijn vader en moeder niet meer? Was uw leugen over Jeshua soms minder erg dan mijn vaders leugen over zijn gift? Heeft mijn vader één keer beweerd dat hij de Galileër niet kende - néé, en dat weet u heel goed.
Toch is hij dood. Evenals mijn moeder.
Mijn volgende punt is dat u en uw leerlingen voortdurend verkondigen dat het de wil is van Jeshua.
Een jaar lang hebben we ierover gejammerd, mijn zusje, mijn oom levi en ik. We hebben getracht het te doorgronden. Jeshua die ons vertelde het geluk van ieder die wij kennen voorop te stellen. Samaritaan of Romein, Judeër of Galileër. Mijn vader en moeder stierven. Maar niet alleen hen trof het lot, ook mij.
Omdat mijn vader stierf, heb ik me moeten verhuren als wasvrouw aan het legioen. Petrus, weet je hoe dat is? weet je hoe het voelt als die smerige onreine legionairs grappen over je maken en je hun graaiende handen nog maar net kunt ontwijken?
Of als ze je ineens van 3 kanten naderen zodat je ze niet meer kunt ontwijken, en je je alleen nog maar kunt redden door keihard te krijsen en dan maar te hopen dat een officier weer eens ingrijpt?
Was dit wat Jeshua voor mij wilde, Petrus, toen hij aan de rechterhand van Adonai toeliet dat mijn vader en moeder dood neer vielen?
Petrus - kijk naar mij! 3x leugenaar - wees eerlijk …… Heb ik dit verdiend???