Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Geloofsbelijdenis(sen)

• Frederik D

Omdat de draad van Frans over het opzetten van een debat over de HG vervuild wordt met gepraat over geloofsbelijdenis(sen), open ik maar een nieuwe draad over geloofsbelijdenis(sen).

Wie heeft in een kerk belijdenis des geloofs gedaan? En hoe was het?

• Frederik D

Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper des hemels en der aarde.

En in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere;

die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria;

Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven,

nedergedaald ter helle; ten derde dage wederom opgestaan van de doden;

opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand Gods, des almachtigen Vaders;

vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.

Ik geloof in de Heilige Geest.

Ik geloof één heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen;

vergeving der zonden;

wederopstanding des vlezes;

en een eeuwig leven.

Amen

——————————-

In deze geloofsbelijdenis valt op dat er niet staat:

ik geloof dat de Bijbel het absolute woord van God is.

Waarom wordt dat niet beleden?

• Ellen-Josee

Dat wordt al beleden in Jezus Christus die het Woord is.

Zoals Ruud gisteren plaatste: http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/read.php?335,15922061,15922226#msg-15922226

Ellen

• Ellen-Josee

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Omdat de draad van Frans over het opzetten van een

> debat over de HG vervuild wordt met gepraat over

> geloofsbelijdenis(sen), open ik maar een nieuwe

> draad over geloofsbelijdenis(sen).

Een discussie zo te gaan structureren lukt toch niet, maar het is wel vermakelijk.

>

> Wie heeft in een kerk belijdenis des geloofs

> gedaan? En hoe was het?

Ja, ik heb belijdenis gedaan vlak voor ik gedoopt werd in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest.

Hoe het was om belijdenis te doen; het overkwam mij.

Ik was toen nog niet ver genoeg om de volledige strekking van de belijdenis te bevatten en ik had meer tijd moeten nemen.

Ellen

• Frederik D

Dat maak ik er niet uit op.

• Ellen-Josee

Dan zie je maar dat ‘allemaal op dezelfde manier’ het Woord uitleggen hartstikke onmogelijk is.

Het zegt dus ook dat het Woord in iedereen op een persoonlijke manier gelegd is en dat je dus een persoon mag zijn - niet één of andere domme massa.

Misschien zie jij dit ook wel weer anders?

Ik heb overigens ook wel theologische vragen over de geloofsbelijdenis.

Ellen

• Frederik D

Als jullie zelf een korte, krachtige geloofsbelijdenis zouden moeten maken, hoe zou die dan luiden?

Mijn ongeloofsbelijdenis zou luiden:

Ik geloof absoluut niet in het onstoffelijke, dus ook niet in onstoffelijke goden. Alles is stoffelijk. Hiervoor zijn sterke argumenten aan te voeren. Na onze dood is het over, uit en voorbij. Ik begrijp echter dat men gaarne een hiernamaals wil en dat men een sterk, alles begrijpend vriendje wil. Maar ja, je wilt vooral wat niet bestaat.

• perihelium

Je zit verkeerd: Het bijbelprikbord is voor diegenen die positief staan tegenover de bijbel en vanuit hun geloof over de bijbel willen discussiëren.

• Frederik D

Je zit verkeerd. De prikborden van de Startpagina zijn niet het privébezit van een sektarisch groepje.

• perihelium

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Je zit verkeerd. De prikborden van de Startpagina

> zijn niet het privébezit van een sektarisch

> groepje.

Als je al niet kan begrijpen dat de pagina's op startpagina onderwerp gerelateerd zijn en dat negatief staan ten opzichte van het onderwerp niet gewenst is, hoe moet dat dan met je andere hersenspinsels?