¥ Lotje ¥ Schreef:
——————————————————-
> שנה טובה
>
> Je kan beter op tijd zijn vooruit dan maar
Maitydsbuien en frouljustriennen
binne fân ien makkelei,
se droegje gau wer op.
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nlNou dat is niet helemaal waar hoor Frederik.
Wat mij het eerst te binnen schiet is dit: Luc 1: 26 In de zesde maand zond God de engel Gabriël naar de stad Nazaret in Galilea,
Als er een 6de maand is, is er ook een 1ste maand - dus ook een nieuw jaar.
Plus dat er meer eikpunten waren zoals de Pesach waar ieder jaar de uittocht uit Egypte herdacht werd.
Num 9: 1 In de eerste maand van het tweede jaar na de uittocht uit Egypte richtte de HEER zich in de Sinaiwoestijn tot Mozes.
Num 33: 38 Toen ging de priester Aäron op bevel van de HEER de berg op, en hij stierf daar, op de Hor, in het veertigste jaar na de uittocht van de Israëlieten uit Egypte, op de eerste dag van de vijfde maand.
Dus hoe kom je daar nu bij dat er geen Joodse jaartelling was en dat dit on-Bijbels is?
Ellen
De Joodse jaartelling in aantal jaren na de veronderstelde Schepping komt niet in de Bijbel voor, noch in het OT noch in het NT, maar is een latere uitvinding en mijn vraag is: waar en wanneer is de Joodse jaartelling ingevoerd. Dat de opstellers van die jaartelling zich op bijbelteksten beroepen, is mij sinds ettelijke jaren reeds bekend, Ellen.
Ik denk dat wanneer je het echt wilt weten hoe het zit met de joodse jaartelling, je het bij het joodse rabbinaat moet neerleggen.
Ik denk ook dat je dan een heel duidelijk antwoord willen geven, mogelijk wil iemand het samen met jou nog wel eens helemaal terug tellen met alle materiele bewijsjes erbij. Of je krijgt een verwijzing naar een boek of stukje Talmoed. Vroeger werd ook de maand waarin de Pesach begon (Nissan) op het oog geschouwd. Namelijk wanneer de gerst rijp was. Ik zelf ken wel mensen die al dergelijke berekeningen (want het werd vastgelegd) tot heel ver terug kunnen voeren. Dat zijn Arameense Joden die ik wel ken. Ik weet niet of jij dergelijke berekeningen kunt volgen maar zo ja, dan zul je daar een behoorlijke tijd mee bezig zijn en zien we jou voorlopig op dit prikbord niet terug. Je zult natuurlijk ook de taal moeten leren.
Dus aan een gewone normale doorsnee christen zoiets vragen, dan zul je nooit een voor jou bevredigend antwoord krijgen. Ik zelf vertrouw gewoon op de kennis van anderen, wetend hoe joden alles enorm na en uit zitten te neuzelen, heb ik mijn tijd er verder niet ingestoken.
Ellen
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?