Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Engelen- bijbelstudie

• theo

Johanan Schreef:

——————————————————-

> Ja absoluut,Jehovah gebruikt Engelen voor als zijn

> doeleinden bvb de predeking.

> Neem dit verslag eens !;…Ik de apostel Johannes

> zag een andere engel in het midden van de hemel

> vliegen, en hij had eeuwig goed nieuws, om dat als

> btijdingen bekend te maken aan hen die op de aarde

> wonen, en aan elke natie en stam en taal en elk

> volk, en hij zei met een luide stem: ’Vreest God

> en geeft hem heerlijkheid, want het uur van het

> oordeel door hem is gekomen, en aanbidt daarom

> Degene die de hemel en de aarde en de zee en de

> waterbronnen gemaakt heeft.’

Heb jij dat ook aan den lijve ondervonden? Ik bedoel heel letterlijk de ervaring van een engel?

>

> Uit die woorden blijkt duidelijk dat het grote

> wereldwijde evangelisatiewerk van Jehovah’s

> Getuigen door engelen wordt gesteund en geleid.

> Jehovah gebruikt zijn engelen om oprechte mensen

> naar zijn Getuigen te leiden.

> De engelen hebben ook de Getuigen naar mensen

> geleid die het waard zijn. Dat zou verklaren hoe

> het komt dat bij zo veel gelegenheden….. te

> vaak om louter toeval te zijn …. een van

> Jehovah’s Getuigen iemand juist dan ontmoet als

> hij of zij een crisis doormaakt en geestelijke

> hulp nodig heeft.

Dat laatste zou ik nog wel eens een boom over op willen zetten !!!! Maar dat gaat pijn doen !

Maar buiten dat..is dat God of zijn dat engelen??

>

> Johanan.

• theo

Hocus pocus pilatus PAS, ik zeg dat die oogjes met spiraaltjes nep was !

• Ellen-Josee

Dank je, dat heb je mooi gezegd!

Ga ik lekker slapen met de gedachte ‘het was toch een nep-spiraal’, ik wens jou ook vast welterusten,

Ellen

• Johanan

theo Schreef:

——————————————————-

> Johanan Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Ja absoluut,Jehovah gebruikt Engelen voor als

> zijn

> > doeleinden bvb de predeking.

> > Neem dit verslag eens !;…Ik de apostel

> Johannes

> > zag een andere engel in het midden van de hemel

> > vliegen, en hij had eeuwig goed nieuws, om dat

> als

> > btijdingen bekend te maken aan hen die op de

> aarde

> > wonen, en aan elke natie en stam en taal en elk

> > volk, en hij zei met een luide stem: ’Vreest

> God

> > en geeft hem heerlijkheid, want het uur van het

> > oordeel door hem is gekomen, en aanbidt daarom

> > Degene die de hemel en de aarde en de zee en de

> > waterbronnen gemaakt heeft.’

>

>

> Heb jij dat ook aan den lijve ondervonden? Ik

> bedoel heel letterlijk de ervaring van een engel?

Dat is een vraag die ,denk ik ,niet te beantwoorden is

Best mogelijk1

> >

> > Uit die woorden blijkt duidelijk dat het grote

> > wereldwijde evangelisatiewerk van Jehovah’s

> > Getuigen door engelen wordt gesteund en geleid.

> > Jehovah gebruikt zijn engelen om oprechte

> mensen

> > naar zijn Getuigen te leiden.

> > De engelen hebben ook de Getuigen naar mensen

> > geleid die het waard zijn. Dat zou verklaren

> hoe

> > het komt dat bij zo veel gelegenheden….. te

> > vaak om louter toeval te zijn …. een van

> > Jehovah’s Getuigen iemand juist dan ontmoet

> als

> > hij of zij een crisis doormaakt en geestelijke

> > hulp nodig heeft.

>

> Dat laatste zou ik nog wel eens een boom over op

> willen zetten !!!! Maar dat gaat pijn doen !

>

> Maar buiten dat..is dat God of zijn dat engelen??

Het is altijd Jehovah die bepaald,hoe en waar Engelen heen moeten om welke reden maar ook.

En voor nu slaapse.

Johanan.

• M*j*r**

Ja, er staat wel wat over engelen in de bijbel. Als je onderstaande even allemaal leest, zou je daar dan een preek over kunnen houden? Ik zelf heb geen idee.

Een kleine greep:

Jes.6

Serafs (Serafijnen) stonden boven Hem; ieder had zes vleugels: met twee bedekte hij zijn aangezicht, met twee bedekte hij zijn voeten en met twee vloog hij.

Gen. 3:24

24 En Hij verdreef de mens en Hij stelde ten oosten van de hof van Eden de cherubs (cherubijnen) met een flikkerend zwaard, dat zich heen en weer wendde, om de weg tot de boom des levens te bewaken.

Kol. 1

15 Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene der ganse schepping,

16 want in Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, de zichtbare en de onzichtbare, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen;

17 en Hij is vóór alles en alle dingen hebben hun bestaan in Hem;

En dan nog de “gewone” engelen.

Nu de rangorde zoals die overal op internet wordt aangegeven:

(soms verschilt het wel eens maar in grote lijnen is men het met elkaar eens. Ik heb zomaar even een link gepakt)

Er bestaan 9 groepen in de engelhiërarchie, beginnend met de serafijnen, die het dichtste bij de goddelijke bron, tot de engelen die het dichtst met de mensen zijn verbonden.

Deze 9 groepen, zijn de volgende, beginnend met nummer 1 de hemelse bron het dichtste bij zijn:

1. Serafijnen

De serafijnen, wezens uit puur licht, staan de goddelijke bron het dichtste bij en men ziet ze als de engelen van het pure licht, de liefde en van het vuur. De serafijnen stralen in zulk rein licht dat je nooit in staat bent om hun te zien, maar je kan door het gebed hun vragen om met hun in verbinding te treden.

2. Cherubijnen

De volgende groep zijn de cherubijnen, de positieve energie van de goddelijke bron leiden en de sterren beschermen. Ze representeren die wijsheid van de bron.

3. Tronen

De tronen zijn de volgende groep, die de energie door jou beschermengel naar je toe leidt. Ze zijn de rechercheurs, de ontdekker voor de goddelijke bron,

verzamelen positieve energie en staan voor gerechtigheid. Ze geven handvatten in kwesties van het karma.

4. Overheden

De overheden zijn de volgende groep en representeren wijsheid en intuïtie.

5. Krachten

Dit zijn de engelen die de menselijke geschiedenis volgen. Ze versturen boodschappen als iemand of iets je wilt schaden. De krachten helpen je, situaties en problemen te doorzien en te beschermen als je in moeilijkheden bent.

6. Machten

De machten werken samen met de tronen en sturen heel veel spirituele energie om mensen te helpen de hulpmiddelen te vervaardigen die nodig zijn te groeien op hun spirituele weg. Ze houden van positieve mensen en volbrengen wonderen.

De machten representeren ook moed en dapperheid.

7. Vorsten

De vorsten waken over landen, steden en sommige groepen van mensen op aarde. Ze beschermen regeringsleiders en religieuze leider en helpen hun om de juiste beslissing te nemen.

8. Aartsengelen

De aartsengelen kunnen meerdere groepen toebehoren, maar ze genieten het om met de mensen bezig te zijn en hun te helpen, wanneer ze maar kunnen. Ze zijn de ‘special team force’, een krachtig team van de hemelse rijken. Ze leiden positieve energie van de goddelijke bron naar de aarde, ze hebben verschillende kwaliteiten die later in deze cursus uit gelegd worden.

9. Engelen

De laatste groep, maar zeker niet minder belangrijk, die is de groep van de engelen. De engelen helpen ons in het dagelijkse leven en brengen informatie en handvatten van de goddelijke bron naar de mensen. Jouw beschermengel behoord tot deze groep en werkt de hele tijd al nauw met je samen. Ze zorgen voor een harmonische energie stroom. Hier vinden we dus ook de natuurengelen, geesten zoals elfen, deva’s, gnomen e.d. Zij zijn de verzorgers van bijv. planten en dieren.

(Die elfen, deva's en gnomen lees ik nu ook voor het eerst)

Bron:http://lightofangels.weebly.com/engelen-hieumlrarchie.html

• Frederik D

Het mensverheffende hierarchisch denken …

• samuel

2 Vergeet de herbergzaamheid niet, want daardoor hebben sommigen, zonder het te weten, engelen geherbergd. Hebr. 13

• 'en passant'

nihil

• Ellen-Josee

Dat was ik inderdaad vergeten!

Maar het bewijst eens te meer dat engelen er als gewone mensen uit kunnen zien.

Dan zijn ze denk ik; incognito.

Ellen :)

• ¥ Lotje ¥

HOEVEEL ENGELEN ZIJN ER?

Hoewel de Bijbel geen bepaalde cijfers geeft, wordt er wel gezegd dat het heel erg veel zijn. (Daniël 7:10; Matt. 26:53; Hebr. 12:22).

Atheisten trouwens ook wel want die bezigen nog wel eens de uitdrukking dat ze een engeltje op hun schouder hebben (gehad). ja en best kans dat ze ook zeggen : Er heeft een Engeltje op m,n tong geplast B)Als ze zin hebben in een lekker drankje

Engelen bestaan . De bijbel heeft er over ., De bijbel moet je geloven. Dus Theo preken over de Engelen . Anders veeg je de Engelen zomaar weg en dat kan niet.