Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

waarheid

• samuel

2 Tessalonicenzen

13 Maar wij behoren God te allen tijde om u te danken, door de Here geliefde broeders, dat God u als eerstelingen Zich verkoren heeft tot behoudenis, in heiliging door de Geest en geloof in de waarheid.

Ben je verkoren tot behoudenis?

• Stefan

13 Maar wij zijn schuldig altijd God te danken over u, broeders, die door de Heere bemind zijt, dat u God van de beginne verkoren heeft tot zaligheid, in heiligmaking des Geestes, en geloof der waarheid;

14 Waartoe Hij u geroepen heeft door ons Evangelie, tot verkrijging der heerlijkheid van onze Heere Jezus Christus.

15 Zo dan, broeders, staat vast en houdt de inzettingen, die u geleerd zijn, hetzij door ons woord, hetzij door onze zendbrief.

16 En onze Heere Jezus Christus Zelf, en onze God en Vader, Die ons heeft liefgehad, en gegeven heeft een eeuwige vertroosting en goede hoop in genade,

17 Vertrooste uw harten, en versterke u in alle goed woord en werk.

God weet het Zelf, omdat het hart vertroost en versterkt wordt door Hem, en zo de werken daaruit.

• AlouetteX

Ik ben geen eersteling.

Dus ben ik niet verkoren tot behoudenis.

En mag je dat geloof in de waarheid zelf bepalen, of regelt God dat voor ons?

• Frans

Vele laatsten zullen de eerste zijn misschien?

Niemand is in staat de waarheid zelf te bepalen, dat is een illusie. God regelt dat inderdaad voor ons. Het is wel aan ons of we die waarheid die ons vrij maakt willen aanvaarden.

• samuel

De tekst herhalen is geen antwoord thomas!

En God weet het zelf is ook geen antwoord, maar denk er maar eens over na!

• samuel

AlouetteX Schreef:

——————————————————-

> Ik ben geen eersteling.

Nee dat klopt dat ben je niet!

>

> Dus ben ik niet verkoren tot behoudenis.

Dat is duidelijk, jij bent er van overtuigd dat je niet verkoren bent tot behoudenis.

>

> En mag je dat geloof in de waarheid zelf bepalen,

> of regelt God dat voor ons?

Ligt er aan of je je eigen waarheid hebt.

• AlouetteX

> Vele laatsten zullen de eerste zijn misschien?

haha! Sta ik straks alsnog vooraan.

Maar de tekst belooft de Tessalonicenzen dat zij vooraan zullen staan. Niet ik.

Dus jouw vlieger gaat niet op.

> Niemand is in staat de waarheid zelf te bepalen,

> dat is een illusie. God regelt dat inderdaad voor

> ons. Het is wel aan ons of we die waarheid die ons

> vrij maakt willen aanvaarden.

Iets is waar of iets is niet waar. Klopt of klopt niet. Daar valt voor God niet veel aan te regelen, lijkt mij.

En we nu aannemen dat 1+1=2 waar is, maakt dat ons dan vrij?

Ik heb sterk de indruk dat juist degenen die beweren 2+2=5 ons dat als “vrijmakende” waarheid willen doen accepteren.

• AlouetteX

Jij bent wel eersteling?

• samuel

Nee, ik ben ongeveer tweeduizend jaar later als zoveelste ling toegevoegd. Maar wel verkoren, dat verteld het Schrift.

• Stefan

samuel Schreef:

——————————————————-

> De tekst herhalen is geen antwoord thomas!

>

> En God weet het zelf is ook geen antwoord, maar

> denk er maar eens over na!

Wat uit God is, is waarheid. Hoe kan de vraag anders beantwoord worden dan vanuit datgene wat uit God is?

Daarom; God weet het. En het is Zijn werk, als van daaruit ‘'gearbeid wordt’'. Hoe kan het ‘'kleine ik’' oordelen over iets..

1 Kor. 15 23 Maar een ieder in zijn orde: de eersteling Christus, daarna die van Christus zijn, in Zijn toekomst.

Denk daar maar eens over na.