Mogen vrouwen een geestelijk ambt bekleden?
Degenen die met het opzicht over een gemeente zijn belast, zijn volgens de bijbel mannen.
De 12 apostelen van Jezus Christus waren allen mannen, en degenen die later in christelijke gemeenten als opzieners en dienaren in de bediening werden aangesteld, waren mannen ;..Matth. 10:1-4; 1 Tim. 3:2, 12.
Vrouwen krijgen de raad om op gemeentevergaderingenin stilheid te leren, met volledige onderdanigheid, doordat zij geen vragen opwerpen om de mannen in de gemeente uit te dagen. Dat wil niet zeggen dat zij geen vragen mogen stellen.
De vrouwen dienen op zulke vergaderingen ’niet te spreken’ als datgene wat zij misschien zouden zeggen, gebrek aan onderworpenheid zou verraden 1 Tim. 2:11, 12; 1 Kor. 14:33, 34.
Hoewel vrouwen dus een waardevolle bijdrage tot de activiteit van de gemeente kunnen leveren, bestaat er voor hen geen voorziening om een vergadering voor te zitten, of de leiding te nemen door de gemeente te onderwijzen, wanneer er bekwame mannen aanwezig zijn.
Maar mogen vrouwen buiten de gemeentevergaderingen predikers, verkondigers, bedienaren van het goede nieuws zijn?
Absoluut op Pinksteren in 33 G.T. werd zowel op mannen als op vrouwen heilige geest uitgestort.
Als verklaring hiervoor haalde de apostel Petrus Joël 2:28, 29 aan en zei: In de laatste dagen, zegt God, ’zal ik wat van mijn geest uitstorten op alle soorten van vlees, en uw zonen en uw dochters zullen profeteren en uw jongemannen zullen visioenen zien en uw oude mannen zullen dromen dromen; en zelfs op mijn slaven en op mijn slavinnen zal ik in die dagen wat van mijn geest uitstorten, en zij zullen profeteren’ (Hand. 2:17, 18.
In de eerste eeuw G.T. hadden godvrezende vrouwen het voorrecht voor Jezus te zorgen Lukas 8:1-3.
Een vrouw zalfde tijdens een avondmaaltijd in Bethanië zijn hoofd en zijn voeten ;…Mattheüs 26:6-13; Johannes 12:1-7.
Tot degenen aan wie Jezus na zijn opstanding verscheen, behoorden ook vrouwen Mattheüs 28:1-10; Johannes 20:1-18.
De groep van ongeveer 120 personen die na Jezus’ hemelvaart bijeenkwamen, telde eveneens enige vrouwen en Maria, de moeder van Jezus;…Handelingen 1:3-15. Ongetwijfeld waren zo niet alle dan toch veel van deze vrouwen in het bovenvertrek in Jeruzalem toen in 33 G.T. op de dag van het pinksterfeest de heilige geest werd uitgestort en Jezus’ discipelen door een wonder in een aantal talen spraken.Handelingen 2:1-12.
De schepper geeft vrouwen respect en waardigheid,wat van veel mannen niet kan worden gezegd.
Ook Jezus behandelde vrouwen met respect,en zag ze niet als lustobject maar als waardige schepselen.
Johanan.