Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

10 Simple Things

• LeSage

Prachtige woorden, de 10 Woorden.

Deze vertaling is die van de Willibrordbijbel.

Ik vind ze vooral dáárom zo mooi, dat ze universeel zijn. Iedereen zal de wijsheid inzien van de opdracht om op tijd te rusten van je werk. Om niet te doden, en niet je geliefde te bedriegen. Om niet je zinnen te zetten op wat niet van jou is.

Voor mij als iemand-met-een-verleden wat betreft geloven, is dit een verademing.

Dit is wat er van je gevraagd wordt, als je jezelf een vrij mens weet – houd je hier dan aan.

Simple things!

Toen sprak God al* de woorden die hier volgen.

2] ‘Ik ben de heer uw God die u heeft weggeleid uit Egypte, het slavenhuis*. U zult geen andere goden hebben ten koste van Mij.

U zult geen beelden maken, geen* afbeelding van enig wezen boven in de hemel, beneden op de aarde of in de wateren onder de aarde. Buig u niet voor hen neer en bewijs hun geen goddelijke eer, want Ik, de heer uw God, Ik ben voor hen die Mij haten een jaloerse* God die de schuld van de vaders* wreekt op hun kinderen, tot* de derde en vierde generatie. Maar voor hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden ben Ik een God die goedheid bewijst tot aan de duizendste generatie.

U zult de naam van de heer uw God niet lichtvaardig gebruiken, want de heer laat degenen die zijn naam lichtvaardig gebruiken niet ongestraft.

Denk aan de sabbat; die moet voor u heilig zijn. Zes dagen kunt u werken en alle arbeid verrichten. Maar de zevende dag is de sabbat voor de heer uw God. Dan zult u geen enkele arbeid verrichten: uzelf niet, uw zoon niet, uw dochter niet, uw slaaf niet, uw slavin niet, uw dieren niet, evenmin als de vreemdeling die bij u woont. Want in zes dagen heeft de heer de hemel, de aarde en de zee en al wat ze bevatten gemaakt. Maar de zevende dag heeft Hij gerust en zo de sabbat gezegend en tot een heilige dag gemaakt.

Eer* uw vader en uw moeder. Dan zult u lang leven op de grond die de heer uw God u schenkt.

U zult niet doden

U zult geen echtbreuk plegen.

U zult niet stelen.

U zult niet vals getuigen tegen uw naaste.

U zult uw zinnen niet zetten op het huis van uw naaste; u zult uw zinnen niet zetten op de vrouw van uw naaste, niet op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, op niets wat hem toebehoort.’

• Frederik D

(11) Gij zult geen dictatuur vormen, noch steunen, maar u zult de democratie eren.

(12) Gij zult pal staan voor de geestelijke vrijheid.

• LeSage

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> (11) Gij zult geen dictatuur vormen, noch steunen,

> maar u zult de democratie eren.

Dat hadden ze toen nog niet Frederik:)

En -als ik eerlijk ben- vraag ik me af of de democratie geëerd moet worden. Ja, het is waar dat wij allemaal het recht hebben om onze regering te kiezen, en dat iedere burger daarin per defiitie gelijkwaardig is.

Maar tegelijkertijd werkt dat niet goed als je in een tijd leeft waarin waarden en normen opnieuw verinnerlijkt moeten worden.

Als je een dictator hebt die goede dingen voor de mensen doet, dan vind ik dat meer waard dan een democratie waarin geen knopen worden doorgehakt.

Dus nummer 11 zou ik ziet zonder meer als een heilig Woord willen beschouwen.

>

> (12) Gij zult pal staan voor de geestelijke

> vrijheid.

Dat zeer zeker. In een tijd van oprukkende islam is het belangrijk om dat vast te stellen. Maar, laten we eerlijk zijn, ook het christendom heeft hierin een verleden waar men niet trots op kan zijn.

• Frederik D

Maar een goede dictator, is dat geen contradictie?

• LeSage

Dat ligt er natuurlijk aan hoe je “goed” definieert.

gesteld je bent een land wat ernstig verdeeld is in 2 maatschappelijke systemen die, vanuit democratisch perspektief gezien, elkaar in een wurggreep houden, dan heb je echt een sterke man nodig.

M.i. is de waardering van de democratie vooral gebaseerd op het idee: wij zijn allen gelijk aan elkaar en jij bent niet meer dan ik.

In een systeem waarin het volk in harmonie leeft en er geen grote maatschappelijke problemen zijn, is de democratie een goed systeem. maar in een samenleving waarin wél grote problemen bestaan en dus doorgepakt moet worden naar een oplossing, moet er doorgepakt kunnen worden zonder belemmering.

Neem als voorbeeld Nazi-duitsland, iedereen heeft wel eens van dit systeem gehoord.

De ellende van Hitler was zijn ingekankerde antisemitisme, dat volstrekt irrationeel was, en zijn territoriale megalomanie (behoefte om zijn gebied uit te breiden). Waren die 2 er niet geweest, dan zou hij de duitse, en de internationale, geschiedenis zijn in gegaan als een groot staatsman, vooral gezien de manier waaop hij bijvoorbeeld de duitse werkloosheid aanpakte.

• Ellen-Josee

Zo simpel is dat nou ook weer niet.

Neem nu ‘geen valse getuigenis afleggen’.