Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Babel en Pinksteren

• punky abaya

Verbonden met het wonder van talen bij Babel was de verstrooiing van de natiën “over de oppervlakten van heel het land” (Genesis 11:8;SW).

Verbonden met het wonder van talen bij de Pinksterdag is de verstrooiing van de Twaalf Stammen over heel de aarde. Beide gebeurtenissen waren een teken van het nationale oordeel van God.

Beide werden gevolgd door de selectie van een nieuwe leider.

Babel, in Genesis hoofdstuk 11, werd gevolgd door de afscheiding van Abram (wiens naam later gewijzigd werd in Abraham), in Genesis hoofdstuk 12.

Pinksteren, in Handelingen hoofdstuk 2, werd gevolgd door de afscheiding van Saulus (wiens naam werd veranderd in Paulus) in Handelingen hoofdstuk 9.

• CU

Het eerste “wonder” van de taalverspreiding is een verhaaltje. Want al eerder werd er in de bijbel gesproken over verschillende talen:

Gen 10:5

Naar dezen zijn de kustlanden der volken in hun landen verdeeld, elk naar zijn taal, naar hun geslachten, onder hun volken.

Vervolgens werd dat weer tegengesproken in Gen 11:1

De gehele aarde nu was één van taal en één van spraak.

En vervolgens nog een keer tegengesproken in Gen 11:6

en de HERE zeide: Zie, het is één volk en zij allen hebben één taal. Dit is het begin van hun streven; nu zal niets van wat zij denken te doen voor hen onuitvoerbaar zijn.

De stelling van je verhaal stoelt dus op een bijbelse leugen.

• punky abaya

ik weet er zo geen antwoord op, wat ik wel weet is dat er een vesrchuiving plaatsvond van heerschappij door families naar heerschappij door landen en natièn en nationalisme. Waarschijnlijk heeft het hiermee te maken.

• CU

Maakt niet uit. Blijft dat je verhaal op een leugen stoelt.

Dat je dat niet wist, verbaast me.

• punky abaya

Nationalisme is een leugen, niet de bijbel.