Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Kruistocht – de dans

• Sietse 45

Kruistocht – de dans

Vader, Zoon en Heilige Geest zijn betrokken bij de schepping van de wereld én bij de start van de vernieuwende (revolutionaire) missie van Jezus bij zijn doop in de Jordaan (Markus 1:9-11)

De eenheid van Vader, Zoon en Heilige Geest wordt vergeleken met een dans, om de dynamiek en de positieve omgang tussen de personen te illustreren.

Liefde is onvoorwaardelijk. Ook mensen die geen ‘nee’ kunnen zeggen, zetten vaak zichzelf in het middelpunt. Ze zeggen ‘ja’ uit angst of lafheid niet om de grootheid van anderen te eren in onvoorwaardelijke dienstbaarheid.

Die onvoorwaardelijke liefde is aanwezig in God. Vader, Zoon en Heilige Geest overstelpen elkaar met liefde, vreugde en bewondering. Onophoudelijk eren zij elkaar (je ziet dat vaak in hoe Jezus op aarde over zijn Vader spreekt en ook hoe zijn Vader over hem spreekt). Dit is zo belangrijk omdat het die God is die de wereld is begonnen. Die aan jou en mij is begonnen. Dat kan maar één doel hebben: ook meedoen in het eeuwig onvoorwaardelijk liefhebben. Ontdekken dat de diepste vreugde het besef is dat anderen net zoveel en onvoorwaardelijk van je houden als jij van hen.

Als deze wereld door een drie-enige God geschapen is, dan draait alles in het leven om liefdesrelaties.

Als God uit één wezen zou bestaan, zou hij de mensen geschapen kunnen hebben met het doel dat ze hem zouden eren. Maar zo is het dus niet, God kende al vanaf het begin de meest intieme en onvoorwaardelijke liefde die je je bedenken kunt in de drie-eenheid. Er kan maar één doel overblijven en dat is dat hij ons liefde wilde geven. Dat wij met hem mee zouden dansen. Meedansen is het allerbelangrijkste wat er is. Niet om er zelf beter van te worden, maar om de ultieme liefde te genieten. De liefde die iemand anders in het middelpunt zet en waarbij je ontdekt dat die persoon jou in het middelpunt zet. Je bereikt nooit het (statische) middelpunt, maar blijft eeuwig genieten. Eeuwig feesten in een oneindige climax.

Satan wil dit niet. Zijn doel is vanaf het begin ons van de dans af te houden. De idee van een onvoorwaardelijke liefde is wat hij bestrijdt. Hij heeft maar één doel: dat de mens zichzelf in het middelpunt zal zetten. God had gezegd ‘eet niet van de boom’. Hij had er niet bij gezegd waarom niet. Het aangeven van een reden, een doel zou betekenen dat er geen onvoorwaardelijke liefde zou zijn. Het doel was mi niet om God te gehoorzamen (zoals TK stelt) door niet te eten van de boom, maar om te blijven bewijzen dat wij God onvoorwaardelijk liefhebben. Gehoorzaamheid is een voorwaarde, maar de essentie van het paradijs is juist dat er geen voorwaarden zijn. Uitsluitend tekenen die de liefde onderstrepen of versterken. Gehoorzaamheid en ongehoorzaamheid spelen pas een rol na de zondeval (KHE). De boom was geen proefgebod, dat past niet in een liefdesrelatie en je zou kunnen zeggen als je zo’n keuze in je relatie toelaat vraag je om problemen. Het zou betekenen dat God een middel (de boom of de vrucht van de boom) geschapen zou hebben waarmee de mens zou kunnen afweren van God. Zijn Schepping is zo goed dat dat ondenkbaar is. Alles moet bijdragen aan zijn onvoorwaardelijke liefde, dus ook die boom. Mensen die niet geloven stellen vaak de vraag: ‘Had God die boom dan beter niet kunnen planten, dan hadden we nu nog in het paradijs geleefd.’. Antwoord: als God die boom niet had gepland was er op aarde geen zichtbaar teken geweest van zijn onvoorwaardelijke liefde. Daarom zag die vrucht van die boom er goed uit (een lust voor het oog!), niet om Eva extra te verleiden, maar omdat het een boom met een mooie vrucht moest zijn, gezien het positieve doel van deze boom: het tonen van Gods onvoorwaardelijke liefde. De mens at van de boom vanwege het argument van Satan dat ze dan als God zouden zijn. Hij stelde Gods onvoorwaardelijke liefde ter discussie en wees ze op een eigenschap ‘kennis van goed en kwaad’ die God wel had en zij niet. Een kennis die God uiteraard uit pure liefde niet aan de mens heeft wilen geven, omdat kennis van kwaad de liefde vertroebeld. De mens mocht kiezen, want ook dat hoort bij onvoorwaardelijke liefde: keuzevrijheid. Had God de mens de vrije keuze niet gegeven dan had er nooit sprake van onvoorwaardelijke liefde kunnen ziin en zou God zelf geen liefde zijn.

Geplaatst in Personen,Tim Keller

http://www.versnieuws.nl/

• Johanan

Ja,maar de drieéénheid is een verzinsel van de geestelijkheid.

Kunnen het zelf niet eens verklaren,laat staan uitleggen.

athanasiaanse geloofsbelijdenis:….De Athanasiaanse geloofsbelijdenis, die enkele honderden jaren na Jezus’ dood is opgesteld, gaf de volgende definitie van de Drie-eenheid: ’De Vader is God, de Zoon is God, de Heilige Geest is God; en toch zijn er niet drie goden, maar is er slechts één God.’

Of zo !….„Dit nu is het katholieke geloof: dat wij één God in de Drievuldigheid, en de Drievuldigheid in de Eenheid aanbidden; . . . Zo is de Vader God, de Zoon God, de Heilige Geest God; En toch zijn er niet drie goden, maar is er slechts één God.”

Dit begrijpt toch geen mens.en is niet wat de bijbel echt leerd.

Johanan.

• Sietse 45

Zou Jezus wel echt bestaan hebben als zoon van God?

• Johanan

Wat denk je zelf ?

Mark 1:11 en er kwam een stem uit de hemelen: „Gij zijt mijn Zoon, de geliefde; ik heb u goedgekeurd.”

Luk 3:22;… en daalde de heilige geest in lichamelijke gedaante gelijk een duif op hem neer, en er kwam een stem uit de hemel: „Gij zijt mijn Zoon, de geliefde; ik heb u goedgekeurd.”

Johanan.

• Sietse 45

Ik kan me daar niet in vinden, hoe is Maria zwanger geworden van Jezus,

hier struikel ik elke keer weer over en niemand heeft een duidelijk antwoord.

Oant sjen

• Ellen-Josee

Sietse 45 Schreef:

——————————————————-

> Ik kan me daar niet in vinden, hoe is Maria

> zwanger geworden van Jezus,

> hier struikel ik elke keer weer over en niemand

> heeft een duidelijk antwoord.

>

> Oant sjen

Maria is niet zwanger geworden van Jezus, maar van de heilige Geest.

Luc 1: 34 Maria vroeg aan de engel: ‘Hoe zal dat gebeuren? Ik heb immers nog nooit gemeenschap met een man gehad.’ 35 De engel antwoordde: ‘De heilige Geest zal over je komen en de kracht van de Allerhoogste zal je als een schaduw bedekken. Daarom zal het kind dat geboren wordt, heilig worden genoemd en Zoon van God.

Ellen

• Ellen-Josee

Johanan Schreef:

——————————————————-

> Ja,maar de drieéénheid is een verzinsel van de

> geestelijkheid.

Nee het is geen verzinsel en vanuit de Bijbel te verklaren.

> Kunnen het zelf niet eens verklaren,laat staan

> uitleggen.

Dit is prima uit te leggen hoor.

>

> athanasiaanse geloofsbelijdenis:….De

> Athanasiaanse geloofsbelijdenis, die enkele

> honderden jaren na Jezus’ dood is opgesteld, gaf

> de volgende definitie van de Drie-eenheid: ’De

> Vader is God, de Zoon is God, de Heilige Geest is

> God; en toch zijn er niet drie goden, maar is er

> slechts één God.’

>

> Of zo !….„Dit nu is het katholieke geloof: dat

> wij één God in de Drievuldigheid, en de

> Drievuldigheid in de Eenheid aanbidden; . . . Zo

> is de Vader God, de Zoon God, de Heilige Geest

> God; En toch zijn er niet drie goden, maar is er

> slechts één God.”

We spreken nooit over ‘slechts’ als het over God (Jehovah) gaat. Ermee eens?

>

> Dit begrijpt toch geen mens.en is niet wat de

> bijbel echt leerd.

Jawel, als je het wilt begrijpen en je stelt je hierin open voor de leiding van de heilige Geest, dan wordt het je gegeven om dit in één keer voor eeuwig te bevatten.

Wie zoekt zal vinden.

Maar zolang je de heilige Geest als een ‘kracht’ ziet en de Here Jezus als de engel Michael gaat het niet lukken.

Ellen

>

> Johanan.

• Sietse 45

Ellen-Josee Schreef:

——————————————————-

> Sietse 45 Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Ik kan me daar niet in vinden, hoe is Maria

> > zwanger geworden van Jezus,

> > hier struikel ik elke keer weer over en niemand

> > heeft een duidelijk antwoord.

> >

> > Oant sjen

>

> Maria is niet zwanger geworden van Jezus, maar van

> de heilige Geest.

>

> Luc 1: 34 Maria vroeg aan de engel: ‘Hoe zal dat

> gebeuren? Ik heb immers nog nooit gemeenschap met

> een man gehad.’ 35 De engel antwoordde: ‘De

> heilige Geest zal over je komen en de kracht van

> de Allerhoogste zal je als een schaduw bedekken.

> Daarom zal het kind dat geboren wordt, heilig

> worden genoemd en Zoon van God.

>

>

> Ellen

En zoiets zou je dan moeten aannemen als een waar gebeurd verhaal.

Maria werd zwanger van de Heilige Geest die over haar kwam en de kracht van de allehoogste die haar als een schaduw bedekte waarmee?

Ja ja blijft romantisch.

• Ellen-Josee

Inderdaad, heel romantisch.

Ellen :)

• Johanan

Ellen-Josee Schreef:

——————————————————-

> Johanan Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Ja,maar de drieéénheid is een verzinsel van

> de

> > geestelijkheid.

>

> Nee het is geen verzinsel en vanuit de Bijbel te

> verklaren.

>

> > Kunnen het zelf niet eens verklaren,laat staan

> > uitleggen.

>

> Dit is prima uit te leggen hoor.

Het is nog nooit iemand gelukt,waarom jouw wel.

The Encyclopedia Americana merkt op dat men algemeen van mening is dat de Drieëenheidsleervoor het menselijk verstand niet te achterhalen” is.

God is geen God van verwarring.1 Korinthiërs 14:33, Statenvertaling (SV).

HOE kon zo’n verwarrende leerstelling ontstaan?

The Catholic Encyclopedia beweert: ….Een dogma dat zo mysterieus is, vooronderstelt een Goddelijke openbaring. De katholieke bijbelgeleerden Karl Rahner en Herbert Vorgrimler beweren in hun Theological Dictionary: De Drieëenheid is een mysterie . . . in de strikte zin van het woord . . ., dat zonder openbaring niet gekend zou kunnen worden, en zelfs na openbaring niet geheel kan worden verstaan.”

En dan wil jij mij wijs maken dat dit dogma prima uit te leggen is

Het is een menselijke leerstelling,heeft niets met de heilige geest te maken.

Wat zegt de Bijbel?

Vervuld van de heilige Geest sloeg Stefanus zijn blik op naar de hemel en zag de luister van God, en Jezus, die aan Gods rechterhand stond, en hij zei: ’Ik zie de hemel geopend en de Mensenzoon, die aan Gods rechterhand staat;…Handelingen 7:55, 56, De Nieuwe Bijbelvertaling.

> > athanasiaanse geloofsbelijdenis:….De

> > Athanasiaanse geloofsbelijdenis, die enkele

> > honderden jaren na Jezus’ dood is opgesteld,

> gaf

> > de volgende definitie van de Drie-eenheid:

> ’De

> > Vader is God, de Zoon is God, de Heilige Geest

> is

> > God; en toch zijn er niet drie goden, maar is

> er

> > slechts één God.’

> >

> > Of zo !….„Dit nu is het katholieke geloof:

> dat

> > wij één God in de Drievuldigheid, en de

> > Drievuldigheid in de Eenheid aanbidden; . . .

> Zo

> > is de Vader God, de Zoon God, de Heilige Geest

> > God; En toch zijn er niet drie goden, maar is

> er

> > slechts één God.”

>

> We spreken nooit over ‘slechts’ als het over God

> (Jehovah) gaat. Ermee eens?

>

> >

> > Dit begrijpt toch geen mens.en is niet wat de

> > bijbel echt leerd.