vanuit de middenstand weten we dat “Gratis” alleen maar op één bepaalde manier werkt, namelijk als lokmiddel om je omzet te verhogen.
Je product zal veel sneller over de toonbank gaan, omdat mensen er nu eenmaal niet voor hoeven te betalen.
Maar dan ….. hoe hou je je klant vast?
Echter - de bedoeling van de Schepper is nog altijd dat wij mensen worden die Goed zijn, een volk ‘toegerust tot het verrichten van goede daden’.
Dat vereist verandering van ons innerlijk denken. En daarvoor moeten we moeite doen, want innerlijk denken verander je niet zomaar met een aktie om iets gratis af te kunnen halen.
Ik heb meer waardering voor het oude testament in dit opzicht. Daar gold: als je iets verkeerd had gedaan dan kwam je berouwvol naar de tempel, bewees je berouw door het kopen van een offerdier, en je offerde dat aan JHWH. Uiteraard niet gratis.
Gratis is wel leuk als stunt om mensen te lokken, en de grote massa voor geloof te interesseren, maar uiteindelijk zeggen de kleine lettertjes tóch dat er betaald moet worden.