Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Bijbeltekst Rom. 3:24

• Stefan

En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;

Die God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods;

Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in deze tegenwoordige tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende hem, die uit het geloof van Jezus is.

SV

• theo

Gratis, om niet, genade, voor niks, zomaar.

• Stefan

theo Schreef:

——————————————————-

> Gratis, om niet, genade, voor niks, zomaar.

opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende hem, die uit het geloof van Jezus is.

die uit het geloof van Jezus is…

Wie kan dat geloof op eisen, als mens?

• theo

Juist daarom schrik ik wel eens, zeker als ik de berichten vanavond van enkele medechristenen lees.

• Stefan

Het is leren onderscheiden, wat uit God is. Dat is wat het geloof van Jezus herkent in de Zijnen.

Dat is het werk van de Trooster.

• theo

Bij bepaalde zaken is dat soms best moeilijk.

Bij bepaalde personen is het overduidelijk.

• LeSage

….. en dat is nu precies wat het ketterse van Paulus is.

Jezus heeft nooit zoiets beweerd, dat het doel van zijn komst was om een middel te scheppen waardoor geloof in de bedoeling van God om van zijn dood op Golgotha een rechtvaardiging van zondaars zou zijn.

Logisch ook, want Jezus wist heel goed, dat plaatsvervangend strafdragen door Mozes en Elia verboden werd.

Bovendien was Jezus veel doe-gerichter en konkreter dan de soms nogal zweverige Paulus. Jezus wilde vooral daden zien.

En logisch ook. Het enige positieve wat een zonde kan hebben, is dat je besluit daar de eerstvolgende gelegenheid niet wéér in te vervallen. En dat heb je het dus over daden - niet over geloof. En dan heb je het over zélf staan voor wat je doet. Niet over genade die je van God moet ontvangen.

heeft iemand eigenlijk al eens de keren geteld dat Jezus sprak over de genade van God?

• Ellen-Josee

Ik weet dat je een hekel aan Paulus hebt, maar zonder Paulus zouden ons bepaalde begrippen (o.a. Geestesgaven, bediening, Genadegaven, Vrucht van de Geest, wapenuitrusting) nooit duidelijk zijn geworden. Overigens worden ze bij sommige mensen ook met Paulus maar niet duidelijk :)

• LeSage

Zonder Paulus zouden deze begrippen dan ook nooit, of in ieder geval anders, bedacht zijn:)

Maar even serieus: zie jij ook het grote verschik tussen Paulus en Je zus?

• Ellen-Josee

Natuurlijk is er een groot verschil: Jezus is God en Paulus is een apostel.

En inderdaad Paulus is onmisbaar om deze begrippen te verklaren.

Het komt in de Bijbel wel vaker voor dat wanneer een profeet afhaakt er geen vervanger is in de tijd dat hij zijn taak niet vervuld.

Daarmee is het duidelijk dat een ieder zijn bestemming heeft.

Paulus heeft dingen beschreven die mij uitermate aanspreken omdat ik ze zelf ook gedaan heb, zo heeft hij geschreven over de atleet die loopt om te winnen.

24 Weet u niet dat van de atleten die in het stadion een wedloop houden er maar één de prijs kan winnen? Ren als de atleet die wint. 25 Iedereen die aan een wedstrijd deelneemt beheerst zich in alles; atleten doen het voor een vergankelijke erekrans, wij echter voor een onvergankelijke. 26 Daarom ren ik niet als iemand die geen doel heeft, vecht ik niet als een vuistvechter die in de lucht slaat. 27 Ik hard mezelf en oefen me in zelfbeheersing, want ik wil niet aan anderen de spelregels opleggen om uiteindelijk zelf te worden gediskwalificeerd.

Dat gevoel ken ik in alle opzichten.

Paulus was dus een zeer wijs man die geleid werd door de heilige Geest, dezelfde Geest die in de Here Jezus werkzaam was.

Ellen