Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Het peil van de nederlandse beschaving vergeleken met de omringende landen

  • Eliyahu

    Bs'd

    De tegenstander roert zich

    http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=30659

    'Waarnemers uit andere landen vonden Nederlanders eeuwen geleden al lomp en bot', zei cultuursocioloog Dick Houtman onlangs in Trouw. ‘Maar het begint nu steeds verder uit de hand te lopen.’ Dat laatste is nog zwak uitgedrukt. Na zijn uitlatingen over abortus kreeg SGP-leider Kees van der Staaij een reusachtige emmer met bagger over zich uitgestort. Op internet verschenen zelfs oproepen om Van der Staaij en/of zijn vrouw te verkrachten. Nog verder (ja, dat kan) ging Pieter Rietman, voorzitter van D66 in Amsterdam-West. Hij twitterde: ‘Van der Staaij zélf is het ultieme bewijs dat abortus soms hard nodig is.’ Feitelijk een doodswens. Niet zo gek dat de SGP-politicus nu beveiligd wordt. Later bood Rietman excuses aan voor zijn tweet. Het schokeffect ervan is toch niet helemaal verdwenen. Dat een politicus er dit soort terreurtaal uitflapt, zegt veel over het huidige klimaat in Nederland.

    Zelfrelfectie

    'Het was beter geweest om stelliger te zeggen dat ik me niet wil mengen in de discussie over hoe groot de kans op zwangerschap is na een verkrachting', zei Van der Staaij gistermorgen in het Nederlands Dagblad. Daar heeft hij natuurlijk gelijk in. En deze zelfreflectie siert hem. De discussie over percentages leidt alleen maar af van het werkelijke punt dat hij wilde maken: we moeten niet doen alsof abortussen na een verkrachting het grootste deel vormen van de meer dan 30.000 abortussen per jaar in Nederland.

    Hollandse lompheid

    De wat ongelukkige communicatie van de SGP-voorman staat echter in geen verhouding tot het slijk waaronder hij vervolgens werd bedolven. ‘Niets maar dan ook niets kan de tsunami aan bekschuim van de laatste dagen rechtvaardigen’, schreef Sylvain Ephimenco over de SGP-rel (Trouw, 30 augustus). Deze columnist is geboren en getogen in Frankrijk, waar ze meer kaas van beschaving hebben gegeten. Op de site van het Franse dagblad Le Monde (3,5 miljoen unieke bezoekers per maand) vind je geen scheldpartijen of aanvallen op de man. Meestal zijn de reacties juist welkome aanvullingen op het artikel of bieden ze een verfrissend nieuw gezichtspunt. Ook op Duitse nieuwsfora komen schelden, beledigen en dreigen zelden voor. Lezers debatteren er meestal deftig en degelijk. Sommigen beginnen hun reactie zelfs met de aanhef ‘Gedachte meneer’ en ‘geachte mevrouw’. Vergelijk dat maar eens met Hollandse hoffelijkheid als ‘Wilt u even bukken, dan kan ik mijn vuist in uw reet rammen’ (gericht aan een bekende politicus).

    Dus de agressie richting Van der Staaij komt domweg voort uit de lompe en botte aard van ons volkje? Of is er meer aan de hand? De Bijbel spreekt over een massale opstand tegen God en zijn Gezalfde, de bron van alle leven (Psalm 2). Trekken van die opstand worden soms op schokkende wijze zichtbaar.

  • IenekeH

    Hoe zit het met het beschavingspeil van gelovigen die hun kinderen besnijden?

    Uit Katholiek Nieuwsblad:

    Ontmoedig besnijden van jongens

    In Amerika is een groeiende groep joodse ouders die besnijdenis van jongetjes niet ziet zitten, stelt artsenorganisatie KNMG. Foto: AP

    Onlangs verscheen in KN een artikel van rabbijn Lody van de Kamp, waarin deze de staf breekt over het feit dat artsenfederatie KNMG een ontmoedigingsbeleid voor jongensbesnijdenis bepleit. Toch zijn de redenen voor zo'n ontmoedigingsbeleid duidelijk.

    Jongensbesnijdenis mag alleen uitgevoerd worden door artsen, er worden medische voordelen aan toegeschreven, en artsen worden regelmatig geconfronteerd met complicaties van besnijdenis. Besnijdenis is in strijd met de belangrijkste regel voor artsen ‘in de eerste plaats niet schaden’ en de regel dat kinderen, die niet zelf kunnen beslissen, alleen behandeld mogen worden wanneer dat in hun medische belang is. Dat is het uitgangspunt van de KNMG, de organisatie van en voor artsen.

    Schadelijkheid

    Het Internationaal Verdrag voor de Rechten van het Kind (IVRK) zegt dat de overheid er zorg voor moet dragen dat schadelijke traditionele gewoontes worden afgeschaft. Wetenschappelijk staat onomstotelijk vast dat besnijdenis schadelijk is. Bij een besnijdenis wordt 25 tot 50 procent van het gezonde huidweefsel van de penis verwijderd. Bij een volwassen man heeft de voorhuid ongeveer de oppervlakte van een ansichtkaart. Direct na de operatie ontstaat bij twee tot vijf procent van de jongens een infectie of bloeding, waarvoor soms ziekenhuisopname nodig is.

    Veel jongens (tot twintig procent) krijgen later een plasbuisvernauwing, wat tot problemen met plassen en de blaas kan leiden. Nog later krijgen besneden mannen en hun partners veel vaker seksuele problemen dan niet-besneden mannen, omdat een besneden penis minder gevoelig is. Ook beklagen veel mannen zich over het feit dat zij zonder hun toestemming zijn besneden. Eventuele medische voordelen – zoals een mogelijk verkleinde kans op HIV-overdracht – zijn pas op latere leeftijd relevant en vormen geen rechtvaardiging voor besnijdenis in de kindertijd.

    Discriminerend

    Het IVRK zegt ook dat tussen jongens en meisjes niet gediscrimineerd mag worden. Het is dan ook opmerkelijk dat in Nederland alle vormen van meisjesbesnijdenis zijn verboden – ook in de symbolische vorm, waarbij geen weefsel wordt weggenomen – en dat jongensbesnijdenis wel wordt gedoogd. Zouden joodse en islamitische jongens niet evenzeer moeten worden beschermd door de wet als meisjes?

    Religieuze vrijheid of lichamelijke integriteit?

    Het debat over jongensbesnijdenis wordt vaak gezien als een tegenstelling tussen het recht op lichamelijke integriteit van het kind en het recht op religieuze vrijheid van de ouders. Wat daarbij vaak wordt vergeten is dat het IVRK ook het kind recht op vrijheid van godsdienst garandeert. Deze vrijheid impliceert dat het is toegestaan om een kind religieus op te voeden, maar dat het kind de vrijheid moet houden om later een andere opvatting te kiezen. Dit betekent dat het kind gevrijwaard moet blijven van onomkeerbare lichamelijke religieuze tekens.|

    Een Duitse rechter oordeelde onlangs dat het recht op religieuze vrijheid van de ouders begrensd wordt door het recht op lichamelijke integriteit van het kind. Die juridische uitspraak past in een debat over jongensbesnijdenis dat in vrijwel de hele westerse wereld wordt gevoerd, ook binnen religieuze groeperingen. In Israël is een groeiende groep ouders die afziet van de besnijdenis.

    Sociale druk

    Veel ouders die de besnijdenis toch laten uitvoeren, doen dat vanwege sociale druk van (groot)ouders, niet vanuit religieuze gevoelens. In Amerika is een groeiende groep joodse ouders die, samen met religieuze leiders, alternatieve rituelen hebben ontwikkeld waarbij het kind wel wordt opgenomen in de religieuze gemeenschap, maar de integriteit van het kinderlichaam niet wordt geschonden.

    Groeiend verzet

    Het groeiende verzet tegen jongensbesnijdenis komt dus niet alleen uit medische en seculiere hoek, maar ook vanuit de religieuze gemeenschap zelf. Het debat heeft niets te maken met antisemitisme of anti-religiositeit, zoals wel eens wordt gesuggereerd. Het is wel een uiting van een groeiend besef dat kinderen dezelfde fundamentele mensenrechten hebben als volwassenen. Als het niet toegestaan is om een volwassen man tegen diens wil te besnijden, waarom zou dat bij een kind dan wel mogen?

    Persoonlijke keuze

    Besnijdenis is een persoonlijke keuze, waarvoor mensen verschillende redenen kunnen hebben. Gelukkig leven we in een land waarin het mensen vrij staat die keus te maken. Maar laat het dan wel een keus zijn die de persoon zelf maakt. Want uiteindelijk is er maar één iemand die mag beslissen over het al dan niet verwijderen van een gezond deel van het lichaam, en dat is de man zelf.

    Gert van Dijk is ethicus bij de KNMG.

    http://www.katholieknieuwsblad.nl/opinie/item/2423-ontmoedig-besnijden-van-jongens.html

  • Douce.

    In het kader van de Nederlandse beschaving: nu nog de moed (..) om het met je gebruikelijke priknaam te posten.

    Intussen is het volle maan, Het peil van de beschaving duikt direct naar beneden.

    Douce

  • Frans

    Haha, dat vind ik een grappige reactie, maar ook terecht hoor.

  • Douce.

    Frans, de humor moet natuurlijk, net zoals de beschaving, niet verloren gaan.:)

    Douce