Bs'd
De tegenstander roert zich
http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=30659
'Waarnemers uit andere landen vonden Nederlanders eeuwen geleden al lomp en bot', zei cultuursocioloog Dick Houtman onlangs in Trouw. ‘Maar het begint nu steeds verder uit de hand te lopen.’ Dat laatste is nog zwak uitgedrukt. Na zijn uitlatingen over abortus kreeg SGP-leider Kees van der Staaij een reusachtige emmer met bagger over zich uitgestort. Op internet verschenen zelfs oproepen om Van der Staaij en/of zijn vrouw te verkrachten. Nog verder (ja, dat kan) ging Pieter Rietman, voorzitter van D66 in Amsterdam-West. Hij twitterde: ‘Van der Staaij zélf is het ultieme bewijs dat abortus soms hard nodig is.’ Feitelijk een doodswens. Niet zo gek dat de SGP-politicus nu beveiligd wordt. Later bood Rietman excuses aan voor zijn tweet. Het schokeffect ervan is toch niet helemaal verdwenen. Dat een politicus er dit soort terreurtaal uitflapt, zegt veel over het huidige klimaat in Nederland.
Zelfrelfectie
'Het was beter geweest om stelliger te zeggen dat ik me niet wil mengen in de discussie over hoe groot de kans op zwangerschap is na een verkrachting', zei Van der Staaij gistermorgen in het Nederlands Dagblad. Daar heeft hij natuurlijk gelijk in. En deze zelfreflectie siert hem. De discussie over percentages leidt alleen maar af van het werkelijke punt dat hij wilde maken: we moeten niet doen alsof abortussen na een verkrachting het grootste deel vormen van de meer dan 30.000 abortussen per jaar in Nederland.
Hollandse lompheid
De wat ongelukkige communicatie van de SGP-voorman staat echter in geen verhouding tot het slijk waaronder hij vervolgens werd bedolven. ‘Niets maar dan ook niets kan de tsunami aan bekschuim van de laatste dagen rechtvaardigen’, schreef Sylvain Ephimenco over de SGP-rel (Trouw, 30 augustus). Deze columnist is geboren en getogen in Frankrijk, waar ze meer kaas van beschaving hebben gegeten. Op de site van het Franse dagblad Le Monde (3,5 miljoen unieke bezoekers per maand) vind je geen scheldpartijen of aanvallen op de man. Meestal zijn de reacties juist welkome aanvullingen op het artikel of bieden ze een verfrissend nieuw gezichtspunt. Ook op Duitse nieuwsfora komen schelden, beledigen en dreigen zelden voor. Lezers debatteren er meestal deftig en degelijk. Sommigen beginnen hun reactie zelfs met de aanhef ‘Gedachte meneer’ en ‘geachte mevrouw’. Vergelijk dat maar eens met Hollandse hoffelijkheid als ‘Wilt u even bukken, dan kan ik mijn vuist in uw reet rammen’ (gericht aan een bekende politicus).
Dus de agressie richting Van der Staaij komt domweg voort uit de lompe en botte aard van ons volkje? Of is er meer aan de hand? De Bijbel spreekt over een massale opstand tegen God en zijn Gezalfde, de bron van alle leven (Psalm 2). Trekken van die opstand worden soms op schokkende wijze zichtbaar.