Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De enige Verlosser

• LeSage

Verlossing wordt in de bijbel steevast geduid als het in-vrijheid-stellen van de mens, het los-maken van een macht die sterker is dan hijzelf, en daardoor zijn doen en laten bepaalt.

Denk bijvoorbeeld aan de verlossing van het volk Israel uit Egypte. Of de verlossing van de mens van demonische machten, zoals Jezus een keer een mens bevrijdde van een hele horde demonen, en die in een kudde varkens dreef.

Waarvan zijn gelovigen verlost?

Sommige christenen vinden zichzelf verlost van ‘de zonde’, maar geven na enig doorvragen dan wel weer toe dat ze helaas nog steeds zondigen.

Anderen zeggen van de dood als straf op de zonde verlost te zijn - maar ik heb nog geen christen gezien die openlijk durfde te zeggen niet meer te zullen sterven. Hoe dat nu kan ? Wel, het begrip ‘dood’ wordt dan ineens naar een geestelijk nivo getild en dankzij enige bijbelkennis kan men dan zeggen dat Jezus heeft gezegd dat wie zijn leven in zich draagt in der eeuwigheid niet zal sterven. Maar al snel stokt dan het gesprek, want het lijkt niet mogelijk konkreet aan te kunnen geven wat dat leven in Jezus dan is.

Overigens: de dood wordt wel neergezet als zo'n vreselijke straf (op de zonde), maar nu we het over verlossing hebben:

is niet de dood juist de uiteindelijke verlosser?

In de dood (gewoon de pure fysieke dood dus, waar we allemaal hetzelfde onder verstaan en anders komen we daar nog wel achter) houdt alles op.

In de dood is iedereen gelijk. Dus geen ongelijkheid meer, geen jaloersheden en geruzie (lees: vreselijke oorlogen) meer, er zijn geen verlangens meer, geen dreigingen, geen verplichtingen, geen ziektes……. alles houdt op.

Einde bestaan.

Er is ook niets prettigs aan, maar je zult het niet missen omdat je immers ook geen verlangens hebt.

Mijn stelling:

Onze enige Verlosser is de dood.

• theo

DUS ??? dat is volgens jouw de enige verlossing.

Nou kan de dood inderdaad wel een verlossing zijn maar een mens die verlost is ( of zich verlost voelt) van druk om….van alles te moeten… of van alles te moeten hebben en dat is nog niet genoeg…verlost van eurotekentjes in de ogen is geen verlossing.

Er achter komen dat het eigen geloof bang maakte maar dat het noeuwe geloof, een nieuwe geloofsvisie opgelucht verlossing bracht/brengt.

Verlost van angsten en fobieen ….

Etc. etc. etc.

Allemaal faluwekul dus.

• Stefan

Ik kwam zo-even dit artikel tegen op het internet. http://platformiatrosofie.info/JPdedood.htm

Dit geeft een diep indringende kijk op ‘de dood’.

• Jager

Jezus zat er gewoon naast. ( en dat zat hij wel vaker, geeft niks hoor, hij was ook maar een mens)

Zelf stierf hij en na hem is ieder ander mens ook gestorven.

De dood is kennelijk onvermijdelijk.

De dood is inderdaad de enige verlosser, maar helaas ook een spelbreker, want je zult maar aan het leven hechten en moeten sterven.

• Jager

Wie niet leeft voor hij sterft, sterft maar was al dood.

• LeSage

Een nieuw geloof brengt maar gedeeltelijk verlossing. Al is het alleen maar het moeten zorgen voor voedsel.

• LeSage

Daarom is het maar goed dat op tijd in te zien:)

Hoe meer ik erover ndaenk hoe meer ik in het boeddisme ga zien:)

• LeSage

Ik vind het wel meevallen hoor, dat met die indringende kijk. Het geeft meer een korte rondgang langs allerlei groepen die het thema allen op hun manier even aanraken.

Overigens: leuk Don Juan weer eens tegen te komen. Ik heb eind jaren 70/80 nogal wat gelezen, maar heb nooit zelf peyotl durven proberen.

• theo

tsja en zo , op die manier is er altijd wel wat en is het leven een groot tranendal en zoek je gewoon door om asjeblieft toch niet overal van verlost te kunnen worden.

Wat een mistroostig leven.

Om depressief van te worden zeg.

• LeSage

Je hebt gelijk.

relativeren is heel belangrijk in dit ondermaanse.

Ofschoon….we moeten wel allemaal waken voor degene die komt als een dief in de nacht.

;)