Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Genesis 3 :22 en verder

• Frederik D

22 Toen dacht God, de HEER: Nu is de mens aan ons gelijk geworden, nu heeft hij kennis van goed en kwaad. Nu wil ik voorkomen dat hij ook vruchten van de levensboom plukt, want als hij die zou eten, zou hij eeuwig leven.

23 Daarom stuurde hij de mens weg uit de tuin van Eden om de aarde te gaan bewerken, waaruit hij was genomen. 24 En nadat hij hem had weggejaagd, plaatste hij ten oosten van de tuin van Eden de cherubs en het heen en weer flitsende, vlammende zwaard. Zij moesten de weg naar de levensboom bewaken.

————–

De Nieuwe Bijbelvertaling

Wat is er met het Paradijs en met die engel gebeurd? Je zou zo zeggen dat ze nog op aarde moeten zijn.

• CU

Frederik D Schreef:

——————————————————-

>

> Wat is er met het Paradijs en met die engel

> gebeurd? Je zou zo zeggen dat ze nog op aarde

> moeten zijn.

Verzwolgen door de zondvloed. Want de cherubs waren elders nodig om te moorden, zoals later in Egypte bijvoorbeeld.

• theo

Rabbijn Soetendorp schreef jaren geleden al:

Als je het bijbelse scheppingsverhaal slechts alleen wilt beschouwen als historische waarheid dan mis je de schoonheid van het verhaal.

De “”letterlijkgelovigen“” zoeken overigens wel vaak naar de ark van Noch maar ik heb nog nooit iets gelezen dat ze het verboden paradijs zoeken. Jij wel?

• samuel

Er was een zondvloed!

Ez 28,13 In Eden waart gij, Gods hof; allerhande edelgesteente overdekte u: rode jaspis, chrysoliet en prasem, turkoois, chrysopraas en nefriet, lazuursteen, hematiet en malachiet. Van goud was het werkstuk, waarin zij waren gevat en aan u vastgehecht; toen gij geschapen werdt, waren zij gereed.

Ez 31,9 Schoon had Ik hem gemaakt met zijn overvloed van takken; alle bomen van Eden die in Gods hof stonden, benijdden hem.

Ez 31,16 Door het gedreun van zijn val deed Ik de volken beven, toen Ik hem deed neerdalen in het dodenrijk, bij hen die in de groeve zijn neergedaald. Maar in de onderwereld troostten zich alle bomen van Eden, de keur en het schoonste van de Libanon, alle waterdrinkers.

Ez 31,18 Aan wie onder de bomen van Eden zijt gij dan in heerlijkheid en grootheid gelijk? Met de bomen van Eden zult gij neergeworpen worden in de onderwereld, liggen te midden van onbesnedenen, bij hen die met het zwaard gedood zijn. Zo gaat het Farao met zijn gehele mensenmenigte, luidt het woord van de Here HERE.

Ez 36,35 En men zal zeggen: Dit land dat verwoest was, is geworden als de hof van Eden; de steden die, verwoest en vernield, in puin lagen, zijn weer versterkt en bewoond.

• Frederik D

Nee, ik niet. Maar ze zouden wel op zoek moeten gaan naar de Cherubs en het Paradijs.

Maar zou men anno 1600 of zo niet op zoek zijn geweest naar het Paradijs?

• Frederik D

Ezechiël vertelt een ander verhaal dan Genesis.

• theo

Mij niks van bekend maar wie weet.

Zullen we eens googelen?

Ik googel.

• Frederik D

Succes.

• theo

Na een paar minuutjes googelen niks kunnen vinden.

• Frederik D

Ik ook niet.

Het antwoord van CU is wellicht nog niet zo gek. Verzwolgen door de zondvloed.