Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

een dier vraagt hulp

  • LeSage

    http://video.nl.msn.com/watch/video/chimp-gives-escape-instructions/1jhvi8glc

    Oorspronkelijk is een opdracht aan ons gegeven om elkaar als mensen wederzijds lief te hebben. Ook al deel je geen familie- clan- stam- of volksverwantschap. Zelfs al ben je vijanden van elkaar.

    Gelukkig hebben velen van ons de neiging om elkaar te helpen als dat nodig is.

    Waar ligt nu het verschil tussen mensen en apen?

    Een aap doet een beroep op een mens, om hem te helpen bij de wil om niet-opgesloten te zijn. Terwijl het stomme beest niet eens lijkt te beseffen dat wij horen tot de soort die op dat vlak nu juist zijn vijanden zijn. Wij hebben hem immers nu juist opgesloten om ervoor te zorgen dat hij beschikbaar is om onze niewsgierigheid te bevredigen, of om ons mee te vermaken.

    Of zou hij dat op een heel basicnivo wél beseffen, en tóch onze hulp vragen om dat raam te openen?

    We zullen het nooit weten.

    Maar ontroerend, en stemmend tot nadenken over onze relatie tot dieren is het wel.

  • punky abaya

    tis hier geen dierentuin, tis hier een bijbelforum

  • LeSage

    Inderdaad het is hier een bijbelforum. Wist je dat God de dieren voorrang gaf boven de mens? Eérst zijn de chimpansees geschapen, en later pas de mens. En oh ja, pas 4000 jaar later Punky Abaya.

  • keessie

    LeSage Schreef:

    ——————————————————-

    > Inderdaad het is hier een bijbelforum. Wist je dat

    > God de dieren voorrang gaf boven de mens? Eérst

    > zijn de chimpansees geschapen, en later pas de

    > men

    s. En oh ja, pas 4000 jaar later Punky Abaya.

    Voor de rest alles in orde?

  • Douce.

    De mens als laatste als “kroon” op de schepping misschien? En nee, God gaf het dier geen voorrang want de mens en niet de dieren naar zijn beeld geschapen.

    Nog een ander aspect is dat de mens de heerschappij over de dieren heeft gekregen. E.e.a. wil uiteraard helemaal niet zeggen dat je dan maar raak kunt rotzooien, zoals wel eens door ongelovigen over christenen wordt gedacht. Integendeel, als mens heb je ook/juist daarin een opdracht.

    Douce

  • Douce.

    Met name apen zijn dieren die alles wat ze weten/doen eerst hebben geleerd. Vandaar het na-apen.

    Sommige dieren, zoals een aap, zijn slimmer dan anderen en kun je veel leren. De meeste filmpjes over dieren zijn gemanipuleerd en berusten wel op een goede band van mens en dier, gecombineerd met de natuurlijke eigenschappen van het betreffende dier.

    Een zeeotter loopt geen 80 km. p/uur door de woestijn:D

    Douce

  • LeSage

    Douce Schreef:

    ——————————————————-

    > De mens als laatste als “kroon” op de schepping

    > misschien?

    Hoezo dat?

    waarin is de mens de kroon op de schepping?

    > En nee, God gaf het dier geen voorrang

    > want de mens en niet de dieren naar zijn beeld

    > geschapen.

    brááf gezien Douce. geheel volgens de traditionele opvatting.

    En het is waar - er staat geschreven dat de mens naar Gods beeld geschapen is. Maar dan valt er in de kontekst van deze draad (verhouding mens/dier in de schepping) toch wel iets over te zeggen.

    1. nergens wordt gesteld dat planten en dieren niet naar Gods beeld geschapen zouden zijn. Misschien is dat juist wel zo. “Ook” zo, net als de mens.

    2. Ofschoon: ALS de mens naar Gods beeld geschapen zou zijn - waar blijkt dat dan uit? Wat is dan 'God", dat wij daarop zouden lijken?

    3. Evolutie heeft dier en mens gevormd. Daaruit blijkt toch al dat God in de schepping dichter bij het dier (en dus ook: de instincten in de mens) staat dan bij de mens? En als zou blijken dat er geen evolutionaire band is tussen mens en dier …. blijkt dar de voorkeur van God voor het dier niet uit het feit dat hij éérst het dier schiep, en pas later de mens?

    > Nog een ander aspect is dat de mens de

    > heerschappij over de dieren heeft gekregen.

    > E.e.a.

    > wil uiteraard helemaal niet zeggen dat je dan maar

    > raak kunt rotzooien, zoals wel eens door

    > ongelovigen over christenen wordt gedacht.

    ???

    Denken ongelovigen over christenen dat de goddelijke gunst aan de mens om heerschappij te voeren over de dieren mag leiden tot raak rotzooien?

    Je hebt he thier over ongelovigen…..hoe komen zij aan zo'n gedachte?

    > Integendeel, als mens heb je ook/juist daarin een

    > opdracht.

    Ik vraag het me af. Volgens mij gaat het in die ‘opdracht’ enkel en alleen om de gedachte van een oude joodse schrijver die in het zg. 2e scheppingsverhaal dan ook nergens terug te vinden is.

    Zo staat de bijbel volgens mij (maar wie ben ik) vol met begrippen als ‘heerschappij voeren over’ waar de HG ‘liefdevolle zorg’ zou hebben geïnspireerd, als de bijbelboeken echt door een HG zouden zijn geinspireerd.

    Dat denk ik …. maar nogmaals: wie ben ik.

    >

    > Douce

  • LeSage

    Douce Schreef:

    ——————————————————-

    > Met name apen zijn dieren die alles wat ze

    > weten/doen eerst hebben geleerd. Vandaar het

    > na-apen.

    Dat is zoals wij, arrogante mensen, vermoeden.

    Proefnemingen door moderne wetenschappers hebben echter aangetoond dat dieren ook in staat zijn creatief te zijn, hoe primitief en beperkt dan ook.

    Het hangt gewoon samen met het hersenvolume van het betreffende schepsel.

    De aap in ons filmpje wordt gedreven door het verlangen naar vrijheid. Hij weet dat men daarvoor een bepaalde handeling moet doen. het lijkt erop alsof hij de man in het publiek vraagt die handeling voor hem te doen omdat het dier weet, dat het daar zelf niet toe in staat is.

    > Sommige dieren, zoals een aap, zijn slimmer dan

    > anderen en kun je veel leren. De meeste filmpjes

    > over dieren zijn gemanipuleerd en berusten wel op

    > een goede band van mens en dier, gecombineerd met

    > de natuurlijke eigenschappen van het betreffende

    > dier.

    > Een zeeotter loopt geen 80 km. p/uur door de

    > woestijn:D

    uiteraard niet. Maar dat heeft nu eenmaal te maken met de lichamelijke mogelijkheden van het dier. Een mens is niet in staat om door de lucht te vliegen. Waartoe de simpelste huisvlieg wel in staat is. Waarom niet? Lichamelijk nu eenmaal bepaald. Wel of niet nadoen heeft daar niets mee te maken.

    >

    > Douce

  • Douce.

    Douce Schreef:

    ——————————————————-

    > De mens als laatste als “kroon” op de schepping

    > misschien?

    Hoezo dat?

    waarin is de mens de kroon op de schepping?

    Douce: uit de Bijbel mag je aannemen, gezien geschapen naar Gods beeld en gelijkenis dat dat zo is.

    brááf gezien Douce. geheel volgens de traditionele opvatting.

    Douce: is daar iets mis mee? Moet dan alles op de schop, heeft dat jou wat opgeleverd? Mij niet!!

    En het is waar - er staat geschreven dat de mens naar Gods beeld geschapen is. Maar dan valt er in de kontekst van deze draad (verhouding mens/dier in de schepping) toch wel iets over te zeggen.

    1. nergens wordt gesteld dat planten en dieren niet naar Gods beeld geschapen zouden zijn. Misschien is dat juist wel zo. “Ook” zo, net als de mens.

    Douce: wie het weet mag het zeggen, maar dan maak je wel je eigen Bijbel.

    2. Ofschoon: ALS de mens naar Gods beeld geschapen zou zijn - waar blijkt dat dan uit? Wat is dan 'God", dat wij daarop zouden lijken?

    Douce: Als je naar jezelf en naar de medemens kijkt i.p.v. naar God, blijkt het nergens uit.

    3. Evolutie heeft dier en mens gevormd. Daaruit blijkt toch al dat God in de schepping dichter bij het dier (en dus ook: de instincten in de mens) staat dan bij de mens? En als zou blijken dat er geen evolutionaire band is tussen mens en dier …. blijkt dar de voorkeur van God voor het dier niet uit het feit dat hij éérst het dier schiep, en pas later de mens?

    Douce: Dat is geheel op jouw conto, voor mij blijkt hieruit helemaal niet dat God dichter bij het dier staat en 100% evolutie is niet bewezen.

    Nee, uit niets blijkt dat, omdat het dier eerder is geschapen verbind jij er allerlei dingen aan.

    > Nog een ander aspect is dat de mens de

    > heerschappij over de dieren heeft gekregen.

    > E.e.a.

    > wil uiteraard helemaal niet zeggen dat je dan maar

    > raak kunt rotzooien, zoals wel eens door

    > ongelovigen over christenen wordt gedacht.

    ???

    Denken ongelovigen over christenen dat de goddelijke gunst aan de mens om heerschappij te voeren over de dieren mag leiden tot raak rotzooien?

    Je hebt he thier over ongelovigen…..hoe komen zij aan zo'n gedachte?

    Douce: dat staat er niet LeSage en zo bedoel ik het zeker niet.

    > Integendeel, als mens heb je ook/juist daarin een

    > opdracht.

    Ik vraag het me af. Volgens mij gaat het in die ‘opdracht’ enkel en alleen om de gedachte van een oude joodse schrijver die in het zg. 2e scheppingsverhaal dan ook nergens terug te vinden is.

    Zo staat de bijbel volgens mij (maar wie ben ik) vol met begrippen als ‘heerschappij voeren over’ waar de HG ‘liefdevolle zorg’ zou hebben geïnspireerd, als de bijbelboeken echt door een HG zouden zijn geinspireerd.

    Dat denk ik …. maar nogmaals: wie ben ik.

    Douce: Tja, de Tale Kanaäns kun je altijd aanvallen en bevechten naar eigen goeddunken. Dat wordt dan ook meestal gedaan kijkend door de (veelal politieke) bril van de 21e eeuw. Er wordt dan totaal voorbij gegaan aan de Majesteit van God die mens en dier schiep in een bepaald licht, niet ten behoeve van de bio-industrie.

    Ja, inderdaad wie ben jij en/of wie ben ik om God ter verantwoording te roepen m.b.t. zijn plannen. Ik heb dat wel getracht, maar ben er niet echt beter van geworden, wel wijzer.

    Het worden als een kind met het vertrouwen van een kind is zo gek nog niet.:)

    Douce

  • Douce.

    Het gedrag van apen is goed onderzocht.

    Wat ook veel wordt onderzocht, en als je iets perse wilt aantonen lukt dat ook nog wel. Je kwakt er gewoon enige miljarden jaren aan vast en hoppekee, de aap is mens. Zoiets dan.

    Kortom, het is er maar naar wat je in jezelf wilt voeden, het vertrouwen of de twijfel.

    Douce