Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Atheisme in Nederland: Nederland in de top 10

• Frans

Inderdaad, je gelooft het of niet. Brandstapels waren er genoeg, oorlogen ook, maar uitgeroeid zullen de gelovigen nooit worden.

• Michiel...

theo Schreef:

——————————————————-

> !) Wat is het verschil dat gelovigen hun wil op

> leggen aan ongelovigen of dat ongelovigen hun wil

> opleggen aan gelovigen?

Geen. Het gebeurt bij beide kampen. De strekking van mijn betoog. Er is ook in dit opzicht niet zoveel verschil tussen gelovigen en niet-gelovigen. Men voelt zich geroepen voor de ander te beslissen wat goed voor hem is. Het is voor veel mensen heel erg moeilijk om te aanvaarden dat andere mensen afwijkende standpunten cq denkbeelden hebben op basis van een totaal ander denkkader. Die mensen moeten dan altijd weer ‘bijgeschoold’ cq ‘opgevoed’ worden zodat ze de juiste een aanvaardbare visie gaan onderschrijven. Ik heb met die schijntolerantie altijd ontzettend veel moeite. Schijntolerantie vanuit beide kampen.

>

> 2)Troost je met de gedachte dat wereldwijd het

> christendom groeit.

Cijfers zijn niet belangrijk en misleidend. Er staan wereldwijd miljoenen mensen te boek in statistische zin als aanhanger van een bepaalde religie die feitelijk ongelovig zijn of totaal niet met die religie bezig zijn en in sommige gevallen zich ook uit zouden laten schrijven uit een religie indien de maatschappij dat toe zou staan zonder consequenties. Niet elk land in de wereld heeft de vrijheiden die Nederland gelukkig wel kent. In veel landen ter wereld moet je de schijn van religiositeit nog ophouden, wil je verder komen in de maatschappij waarin je leeft en werkt.

Ik put troost uit heel andere dingen. Niet uit ‘groeicijfers’. Die zeggen mij niets.

• Michiel...

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Ik vind het op zich een goed bericht. het is

> namelijk een teken dat de mensen zo langzamerhand

> geen genoegen meer nemen met traditionele

> smoezen.

> mensen worden meer en meer uitgenodigd/genoodzaakt

> zélf na te denken. Zélf oplossingen te vinden.

Laat de mens maar zelf nadenken en zelf oplossingen proberen te vinden. Hij zal niet zoeken wat hij hoopt en meent te vinden. Maar laat het hem proberen. Uit ervaring leert men. Maar laat hem nooit zeggen dat het hem niet voorzegd is dat hij niet zal vinden wat hij zoekt als hij enkel op zichzelf vertrouwt.

> …..

> (waarom denk ik nu toch dat jezus, wanneer hij nu

> zou leven, jouw bericht een opsteker zou vinden?)

Waarom denk ik nu toch dat Jezus weet wat ik neergeschreven heb. En waarom denk ik nu toch dat Jezus ook nu gewoon leeft.

En dat vindt ik pas iets om als opsteker gekwalificeerd te worden.

(tu) -> De opsteker van de dag. Omdat Jezus leeft. Meer leeft dan welke mens op de wereld ook.