Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

evolutie is een religieuze gedachte

• punky abaya

Zelfbenoemde intellectuelen gebruiken evolutie als kruit om religie af te schieten. Maar ze hebben het zo mis, zoals intellectuelen het wel vaker mis hebben. De evolutiegedachte is bij uitstek religieus.

In het menselijke handelen is zeker evolutie merkbaar maar daar buiten niet. In de wetenschap, handel, religie is het principe van evolutie zichtbaar. En het eerste domein waarin evolutie zichtbaar is, is religie. LeSage en FredD. zitten op deze lijn. Kain bracht van de vrucht van het land een offer. Maar dat land was even tevoren door god vervloekt. Er zijn 2 lijnen, die van Kain en Abel.

de ene is gods weg, de andere die van de mens

de één is door geloof, de ander door verbeelding

de één is door genade, de ander door verdienste

de één is door geloof, de ander door werken

de ene is ware godsdienst, de ander is religie

de ene weg is wat christus volbracht heeft, de ander is wat een mens kan doen.

De mens doet een heleboel en lijkt een eindeloze brei van pogingen om het goede te doen. De evolutietheorie is hier een voorbeeld van. Evolutie wordt gezien in menselijk handelen maar buiten dit wordt evolutie nergens waargenomen. We zien het werkzaam in de medische, wettelijke, militaire, politieke en economische wereld. En in elk onderdeel van de wetenschappelijke wereld. Maar op religieus terrein komen we het voor het eerst tegen. In Gen. 4 bij de geschiedenis van Kain en Abel toont god ons een begin.

In de weg van Kain is al direct sprake van evolutie in religie. Maar bij Abel is dit niet zo. De weg van Abel is nooit veranderd. De weg van Kain is erop gericht om de weg van de mens te verbeteren. Maar deze weg zal uiteindelijk tot de komst van de anti christ leiden. De weg van Kain betekent dat de mens iets MOET doen. Tegelijk is er niets zo wreed in de wereld als religie. Religie doodde Abel en kruisigde christus. Het was religie waardoor Jeruzalem werd losgemaakt van rome en dat Europa terroriseerde door het opkomen van het zwaard van de Saracenen.

In onze dagen is het religie die ten grondslag ligt aan de verdeelde wereldpolitiek.

• punky abaya

ik vind dat ome paul wel eens in mag grijpen op dit prikbord. is de kerk nu NOG niet afgelopen_

• LeSage

punky abaya Schreef:

——————————————————-

(….)

> De weg van Kain

> betekent dat de mens iets MOET doen.

Jij bent een lui mens Punky Abaya met een raar geloofssysteem.

Word es wakker joh.

je moet echt es iets gaan DOEN, aldus grote bijbelfiguren als Mozes en Jezus.

Deuteronomium 28

1 Als u inderdaad gehoorzaamt aan de HEER, en alle geboden die ik u vandaag opleg stipt volbrengt, dan zal Hij u hoog verheffen boven alle volken op de aarde. 2 Dan zullen de volgende zegeningen over u komen en u ten deel vallen, omdat u gehoorzaamt aan de HEER uw God.

Math 5:17

17 Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. 18 Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. 19 Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan. 20 Want ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet groter is dan die van de schriftgeleerden en de farizeeën, zullen jullie zeker het koninkrijk van de hemel niet binnengaan.

Math. 25

34 Dan zal de koning tegen de groep rechts van zich zeggen: “Jullie zijn door mijn Vader gezegend, kom en neem deel aan het koninkrijk dat al sinds de grondvesting van de wereld voor jullie bestemd is. 35 Want ik had honger en jullie gaven mij te eten, ik had dorst en jullie gaven mij te drinken. Ik was een vreemdeling, en jullie namen mij op, 36 ik was naakt, en jullie kleedden mij. Ik was ziek en jullie bezochten mij, ik zat gevangen en jullie kwamen naar mij toe.” 37 Dan zullen de rechtvaardigen hem antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien en te eten gegeven, of dorstig en u te drinken gegeven? ….(etc.)

Maar natuurlijk komt er weer geen argument van jouw kant.

• punky abaya

ik heb genoeg onderbouwing gegeven, jouw traject leidt tot moord en dooslag, mijn traject tot kabbelende beekjes, geurige bloemen en prettige gedachten.

• Sietse 45

Een Jointje?

• punky abaya

nee het kruis van Golgota; het paradoxale is dat Abel's offer tot stand komt door opoffering en het kruis van Jezus daar waar Kain's offer langs het kruis heen scheert en anderen doodt.

• theo

punky abaya Schreef:

——————————————————-

> ik heb genoeg onderbouwing gegeven, jouw traject

> leidt tot moord en dooslag, mijn traject tot

> kabbelende beekjes, geurige bloemen en prettige

> gedachten.

Ik zie in jouw berichten helaas weinig uitingen van kabbelende beekjes, geurige bloemen en prettige

gedachten.

Jammer.

• Boris

:D

• punky abaya

dat komt door de bewolking

• punky abaya

heb je de assistente van prof. Fred ook weer.