Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

wie wordt geoordeeld?

• LeSage

Nee hoor, ik begrijp het juist heel goed. Dat blijkt toch uit mijn uitleg

• Sietse 45

¥ Lotje ¥ Schreef:

——————————————————-

> moet jij weten ik geloof het . . jij geloof niet .

> Dus ik kan me dat van jou wel voorstellen

Zeker geloof ik,

wat denk wel.

• Ellen-Josee

Nee dat verbaast mij niet.

• Ellen-Josee

Dat lijkt me duidelijk genoeg.

• Michiel...

Beste LeSage,

Jij weet net zo goed als ik (want je bent goed op de hoogte van de inhoud van de bijbel) dat er bijbelverzen aan te halen zouden zijn die sterk de indruk wekken dat geloof enkel voldoende is om het oordeel te doorstaan. Luther heeft er via de Romeinenbrief zijn theologie op gebouwd.

De discussie tussen geloof en daden is als de discussie over de alverzoening. Beide kampen kunnen hun bijbelverzen aandragen en zeggen dat ze gelijk hebben.

• Ellen-Josee

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Joh 5:24

> Waarachtig, ik verzeker u: wie luistert naar wat

> ik zeg en hem gelooft die mij gezonden heeft,

> heeft eeuwig leven; over hem wordt geen oordeel

> uitgesproken, hij is van de dood overgegaan naar

> het leven.

>

> Openbaring 20:13

> 13 De zee stond de doden die ze in zich had af, en

> ook de dood en het dodenrijk stonden hun doden af.

> En iedereen werd geoordeeld naar zijn daden.

Ook uit Openbaring 20: 4 Ook zag ik tronen, en aan hen die erop zaten werd recht gedaan. Het zijn de zielen van hen die onthoofd waren omdat ze van Jezus hadden getuigd en over God hadden gesproken; zij hadden het beest en zijn beeld niet aanbeden en ook zijn merkteken niet op hun voorhoofd of hun hand gekregen. Zij waren tot leven gekomen en heersten duizend jaar lang samen met de messias.

Dit vers gaat over de gelovigen die in beproeving stand hebben gehouden. Dezen worden niet meer geoordeeld dat lijkt mij superduidelijk!

Dan staat er nog is vers 5 en 6 dat de andere doden niet tot leven komen en dat de 2de dood geen vat op degenen uit vers 4 heeft.

De ‘andere doden’ komen in vers 12 tot leven en worden dan geoordeeld. Na dit oordeel volgt dan eventueel de 2de dood.

Vers 13 gaat dus ook over de ‘andere doden’. Je kan niet zomaar één vers als toonaangevend beschouwen. Als je het hele hoofdstuk leest en het liefst het hele boek Openbaring dan kom je er wel uit. Waarom het hele boek? Nou die zielen waarover het gaat in vers 4 komen al eerder aan de orde, namelijk in Openbaring 6: 6 t/m 11 en in de mooie tekst Openbaring 7: 13 t/m 17. (Uit Openbaring 6 vers 11 maak ik op dat de rechtvaardige christen meteen na zijn dood in de nabijheid van de Here Jezus komt, aangezien zij nog moeten wachten op anderen die nog in de wereld zijn)

Dus je ziet: inzicht kan alleen komen door bijbelstudie van de gehele Bijbel.

>

> Twee teksten van Johannes over het thema dood en

> oordeel.

> Ze lijken een tegenstelling te bevatten, immers:

> wordt iedereen nu WEL geoordeeld, of worden de

> gelovigen uitgezonderd?

>

> De kern is echter niet of je gelovig bent of niet,

> maar of je dood bent of niet.

> Wie dood is, beweegt niet. Hij handelt niet. Hij

> ligt maar te liggen en heeft geen flauw benul wat

> er in de wereld om hem heen, warin hij thuis hoort

> gebeurt.

> Hij ligt maar te liggen. meer niet.

> Je kunt alleen maar leven door te bewegen. Door

> iets te doen. Wie beweegt, een handeling doet,

> betekent iets. Voor zichzelf of voor een ander.

> Wie niets meer doet, betekent ook niets. Niet voor

> een ander en niet voor zichzelf.

> Zijn handelen is voorbij.

> Díe wordt geoordeeld.

>

> daarom -ik heb het al zo vaak gezegd-: het gaat

> NIET om wat je theologische denkraam is. het gaat

> slechts om wat je dóet.

Ja de christenen waarover de door mij gegeven bijbelteksten gaan hebben zeker iets gedaan.

Maar het ging niet over sociaal werk.

Ellen

• Ellen-Josee

Probeer volgend keer te onderbouwen waarom je het flauwekul vind wat Lotje zegt.

Ellen

• LeSage

Geloof me Ellen, exegetisren over het boek Openbaring is een hachelijke, hachelijke zaak. Denk je dat je het in het eerste vers te pakken hebt dan blijkt ht in ht daaropvolgende vers over its heel anders te gaan.

Neem maar van mij aan dat in vers 4 andren worden bedoeld dan in vers 13 en als je denkt dat het over dezelfdn gaat, mag je me dat eerst bewijzen.

• Ellen-Josee

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Geloof me Ellen, exegetisren over het boek

> Openbaring is een hachelijke, hachelijke zaak.

> Denk je dat je het in het eerste vers te pakken

> hebt dan blijkt ht in ht daaropvolgende vers over

> its heel anders te gaan.

Het lijkt me zo duidelijk als glas wat ik schrijf in samenhang met de bijbelteksten. Het is zo klaar als een klontje. Ik hoef helemaal niet te denken, het staat er stomweg zo.

> Neem maar van mij aan dat in vers 4 andren worden

> bedoeld dan in vers 13 en als je denkt dat het

> over dezelfdn gaat, mag je me dat eerst bewijzen.

Schrijf ik dan dat het over dezelfden gaat?

Ik heb (volgens mij) heel duidelijk (hoe duidelijk moet het nog zijn, je bent toch volwassen, lees nu eens goed!) geschreven dat de mensen in vers 4 een heel andere groep is, als die uit vers 13. Die uit vers 4 worden NIET geoordeeld en komen al in Openbaring 6 en 7 voor. Die uit vers 13 worden wel geoordeeld.

Het valt me echt tegen dat er zo slecht gelezen wordt.

Ellen

• Sietse 45

Ellen-Josee Schreef:

——————————————————-

> Probeer volgend keer te onderbouwen waarom je het

> flauwekul vind wat Lotje zegt.

>

> Ellen

Wat niet bestaat hoef je ook niet te onderbouwen.