Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

wie wordt geoordeeld?

• LeSage

Joh 5:24

Waarachtig, ik verzeker u: wie luistert naar wat ik zeg en hem gelooft die mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven; over hem wordt geen oordeel uitgesproken, hij is van de dood overgegaan naar het leven.

Openbaring 20:13

13 De zee stond de doden die ze in zich had af, en ook de dood en het dodenrijk stonden hun doden af. En iedereen werd geoordeeld naar zijn daden.

Twee teksten van Johannes over het thema dood en oordeel.

Ze lijken een tegenstelling te bevatten, immers: wordt iedereen nu WEL geoordeeld, of worden de gelovigen uitgezonderd?

De kern is echter niet of je gelovig bent of niet, maar of je dood bent of niet.

Wie dood is, beweegt niet. Hij handelt niet. Hij ligt maar te liggen en heeft geen flauw benul wat er in de wereld om hem heen, warin hij thuis hoort gebeurt.

Hij ligt maar te liggen. meer niet.

Je kunt alleen maar leven door te bewegen. Door iets te doen. Wie beweegt, een handeling doet, betekent iets. Voor zichzelf of voor een ander.

Wie niets meer doet, betekent ook niets. Niet voor een ander en niet voor zichzelf.

Zijn handelen is voorbij.

Díe wordt geoordeeld.

daarom -ik heb het al zo vaak gezegd-: het gaat NIET om wat je theologische denkraam is. het gaat slechts om wat je dóet.

• ¥ Lotje ¥

God beloftes worden uitgevoerd voor het gedrag van de mens.

• LeSage

Dat is ook een manier om het te zeggen. Sjonge…1 regel maar:)

• ¥ Lotje ¥

ja kort en misschien wel krachtig :)

• punky abaya

hou toch asjeblieft op met je vrijzinnige gekwijl.

• punky abaya

jij zit in de lijn van Kain, de lijn van DOEN de lijn die tot de moord op Abel leidde en op christus.

• LeSage

je zegt het verkeerd.

Je bedoelt te zeggen dat ik niet zit in de lijn van Abel, die vermoord wordt door zijn broers:)

• punky abaya

je zit in de lijn van Kain aangezien er maar 2 lijnen zijn.

• Ellen-Josee

Het is wel orgineel wat je schrijft maar ook een beetje krom.

Onthouden van aktie, kan een veel grotere aktie zijn als ‘iets doen’

Even een paar bekende voorbeelden uit de Bijbel:

Jesaja 53: 7 Hij werd mishandeld, maar hij liet zich verdrukken en deed zijn mond niet open; als een lam dat ter slachting geleid wordt, en als een schaap dat stom is voor zijn scheerders, zo deed hij zijn mond niet open.

Mat 27: 12 En op de beschuldiging, die de overpriesters en oudsten tegen Hem inbrachten, antwoordde Hij niets. 13 Toen zeide Pilatus tot Hem: Hoort Gij niet, hoeveel zij tegen U getuigen? 14 En Hij antwoordde hem op geen enkele vraag, zodat de stadhouder zich zeer verwonderde.

Bij mijn zoektocht naar deze tekstplaatsen kwam ik het volgende nog tegen (moet zo zijn!):

Mat 27: 51 En zie, het voorhangsel van de tempel scheurde van boven tot beneden in tweeën, en de aarde beefde, en de rotsen scheurden, 52 en de graven gingen open en vele lichamen der ontslapen heiligen werden opgewekt.

Dus ‘dood’ is niet ‘dood’ volgens de Bijbel.

Ellen

• Sietse 45

¥ Lotje ¥ Schreef:

——————————————————-

> God beloftes worden uitgevoerd voor het gedrag van

> de mens.

Onzin jij bepaald je eigen gedrag doet god niet.