Joh 5:24
Waarachtig, ik verzeker u: wie luistert naar wat ik zeg en hem gelooft die mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven; over hem wordt geen oordeel uitgesproken, hij is van de dood overgegaan naar het leven.
Openbaring 20:13
13 De zee stond de doden die ze in zich had af, en ook de dood en het dodenrijk stonden hun doden af. En iedereen werd geoordeeld naar zijn daden.
Twee teksten van Johannes over het thema dood en oordeel.
Ze lijken een tegenstelling te bevatten, immers: wordt iedereen nu WEL geoordeeld, of worden de gelovigen uitgezonderd?
De kern is echter niet of je gelovig bent of niet, maar of je dood bent of niet.
Wie dood is, beweegt niet. Hij handelt niet. Hij ligt maar te liggen en heeft geen flauw benul wat er in de wereld om hem heen, warin hij thuis hoort gebeurt.
Hij ligt maar te liggen. meer niet.
Je kunt alleen maar leven door te bewegen. Door iets te doen. Wie beweegt, een handeling doet, betekent iets. Voor zichzelf of voor een ander.
Wie niets meer doet, betekent ook niets. Niet voor een ander en niet voor zichzelf.
Zijn handelen is voorbij.
Díe wordt geoordeeld.
daarom -ik heb het al zo vaak gezegd-: het gaat NIET om wat je theologische denkraam is. het gaat slechts om wat je dóet.