Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Wat voor zin heeft het geloof.

• Michiel...

Wat voor zin heeft het om je telkens weer opnieuw af te vragen wat de zin van geloven is ?

Je gelooft of je gelooft niet. Een vrije keuze daarbij heb je niet echt. Zoals jij niet kunt geloven lukt het mij tot op heden niet om niet te geloven. Zelfs als ik ongelovig zou willen zijn, zou me dat niet lukken. Omdat alles in mij - gevoel en ratio - zegt dat er een God bestaat die voor het alles om mij heen en in mij verantwoordelijk is. En dat andere mensen overtuigd zijn van het feit dat ik dwaal en ongelijk heb is prima. En alles wat ze aandragen om mijn ongelijk aan te tonen - ook het feit dat ze mij erop wijzen dat ik in niets beter ben dan een ongelovige (wat ook zo is !!!) - is ook prima.

Iedereen in zijn of haar waarde laten. Het is zo gemakkelijk. En zo veel mensen hebben er zo veel moeite mee. Jammer. Maar het is in de menselijke geschiedenis nooit anders geweest. Misschien dat het ooit nog anders wordt. Wie zal het zeggen.

• Frederik D

De eenvoudige vraag of iets waar is of niet, lijkt mij een waardevolle vraag.

Ik mag jou gewoon vragen of jouw geloof waar is.

• Michiel...

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> De eenvoudige vraag of iets waar is of niet, lijkt

> mij een waardevolle vraag.

>

> Ik mag jou gewoon vragen of jouw geloof waar is.

Dat mogen jij en anderen zeker Frederik D. Maar als je de vraag voor de 100e keer hebt gesteld begint het geheel toch wel wat triest te worden. Zeker als je al 100 keer hetzelfde antwoord hebt gekregen. Ik weet niet of mijn geloof waar is zoals jij niet weet dat jouw ongeloof waar is. Beide kunnen we immers niets met zekerheid bewijzen. En dat is het enige antwoord waar wij beiden het tijdens ons leven hier op aarde mee zullen moeten doen. We weten niets met zekerheid.

We draaien op dit prikbord in cirkeltjes om elkaar heen. Steeds dezelfde vragen met steeds dezelfde antwoorden. Het uitgangspunt zou gewoon eens moeten zijn dat er op dit prikbord een aantal gelovigen opereren en ook een aantal ongelovigen. En die zouden over tal van onderwerpen zeer interessante discussies kunnen voeren, ware het niet dat de discussies zich blijven richten vaak op het geloof cq ongeloof. En dat vind ik jammer. En hopelijk anderen ook.

Met een groet,

Michiel…

• Stefan

Michiel schreef; We draaien op dit prikbord in cirkeltjes om elkaar heen. Steeds dezelfde vragen met steeds dezelfde antwoorden. Het uitgangspunt zou gewoon eens moeten zijn dat er op dit prikbord een aantal gelovigen opereren en ook een aantal ongelovigen. En die zouden over tal van onderwerpen zeer interessante discussies kunnen voeren, ware het niet dat de discussies zich blijven richten vaak op het geloof cq ongeloof. En dat vind ik jammer. En hopelijk anderen ook.

Het is van alle tijden om het geloof in twijfel te brengen omdat het geloof niet van deze wereld is; niet van de beperkte ruimte die deze wereld zich toe ge-eigend heeft in zijn bestaan, oftewel een wereld die zich als ‘'totaal en volmaakt’' waant in de beperkt gegeven ruimte waarin het draait.

Door alleen al deze voorgaande zin zal het zogenaamde geloof, en het zogenaamde ongeloof elkaar gaan betwisten. Met als gevolg de oeverloze discussies die er al jaren gaande zijn.

Het geloof en de werken daaruit is van een andere orde, een andere Ruimte of Adem, dan waarin wij elkaar betwisten of bestrijden omtrent het wel of niet juiste geloof.

Er is maar één geloof; het geraakte hart door het Licht wat God is. En vanuit die ‘'trilling’' of goddelijke vibratie zal de mens veranderen zoals de bijbel onder andere laat lezen.

En de mens die hierdoor verandert, zal herkennen wat in de ander ook die verandering aan het brengen is. Dat is mijn ervaring.

• Frans

Gonnie Schreef:

——————————————————-

> Wat jammer toch dat christenen het niet over kunnen brengen hun heilzame werking van hun God op hun mede mens die niet geloven, zij zijn in geen enkel opzicht beter dan de niet gelovigen.

Nee, dat zijn ze/we ook niet, maar wie heeft je die gedachte ooit ingefluisterd?

> Wat voor zin heeft het geloof dan meer, dan voor niet gelovigen.? :S

De zin zit in het erkennen van onze zwaktes, het feit dat we geen haar beter zijn en Hem juist nodig hebben, ook vergeving nodig hebben. Niet in de zin van ‘ok, vrijspraak ik kan lekker doorgaan met wat ik deed’, integendeel, vanaf het moment van bewustwording, die Gods geest ons geeft is er geen enkel excuus om verder te gaan zoals we bezig zijn. Die verantwoordelijkheid is niet te ontlopen.

• theo

Maar de heilzaamheid dan waar Gonnie het over heeft?

• Frans

theo Schreef:

——————————————————-

> Maar de heilzaamheid dan waar Gonnie het over heeft?

Als we als gelovigen ons ‘bekeren’ werkt dat heilzaam, zowel voor ons als onze medemens, geen haat of wraak meer, geen hoogmoed, geen schijn. Ja, het staat hier nu wel mooi te lezen maar ik besef ten volle dat dit niet eenvoudig is, een verantwoordelijke keuze om niet ‘The Great Pretender ’ te zijn .

• theo

Frans Schreef:

——————————————————-

> theo Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Maar de heilzaamheid dan waar Gonnie het over

> heeft?

>

> Als we als gelovigen ons ‘bekeren’ werkt dat

> heilzaam, zowel voor ons als onze medemens, geen

> haat of wraak meer, geen hoogmoed, geen schijn.

> Ja, het staat hier nu wel mooi te lezen maar ik

> besef ten volle dat dit niet eenvoudig is, een

> verantwoordelijke keuze om niet 'The Great

> Pretender ' te zijn .

Het laatste is/wordt dan inderdaad arrogantie en dat mag en kan de bedoeling natuurlijk nooit zijn.

“”O God wat ben ik U dankbaar dat ik niet ben zoals ….“”

“”Kijk mij eens, U mag best blij met me zijn God“” ( ipv dat we blij mogen zijn met God.

Edoch… het heilzame beslaat inderdaad twee kanten, de mens zelf in kwestie alsmede ( daardoor !! ??) ook de mensen om ons heen.

• Frans

Als doordenkertje:

Het is ook heilzaam voor onze medemens ‘door’ ons, maar niet door ons. ;)

• theo

Ik heb doorgedenkt:

Juist opgemerkt.