Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Archeologie lijkt alweer Bijbelse verslag te steunen

• Eliyahu

Bs'd

http://israeltoday.nl/headlines/9-nederlands/2351-archeologie-lijkt-alweer-bijbelse-verslag-te-steunen

Archeologie lijkt alweer Bijbelse verslag te steunen

Israëlische archeologen, die opgravingen uitvoeren op de plaats van een oude Kanaänitische hoofdstad in Galilea, geloven dat ze weer een stukje bewijs hebben gevonden, dat het Bijbelse verslag van Israëls aanwezigheid in het land juist is.

Tel Hazor is in deze tijd één van de prominentste archeologische vindplaatsen in het land, en met goede reden. De oude stad Hazor (Hebreeuws: חצור‎, chatzor) was bijna duizend jaar lang de grootste versterkte stad in Kanaän, voor de komst van het volk Israël in ongeveer 1300 BCE.

Israëlische onderzoekers zijn erin geslaagd om een ​​groot deel van het oude Hazor bloot te leggen. De laatste jaren hebben zij – naar hun mening – het koninklijk paleis uit de tijd van de Israëlitische verovering opgegraven. Recenter ontdekten archeologen een kamer in dat paleis die 14 aardewerk kruiken gevuld met verbrande tarwe bevatte.

De datering op de kruiken wijst er op, dat ze ongeveer 1300 BCE zijn vernietigd, en het feit dat de tarwe is verbrand komt helemaal overeen met het Bijbelse verslag van Jozua's verovering van Hazor, de enige Kanaänitische stad die de Israëlieten met vuur vernietigden.

Advertentie - artikel gaat hieronder verder

Niet alle archeologen het eens met deze beoordeling, en sommigen houden vol dat Hazor werd verwoest door de Egyptenaren of diverse zeevarende stammen zoals de Filistijnen. De Egyptenaren hielden echter een uitgebreide registratie bij van de steden die zij veroverden, en Hazor komt niet voor op een van hun lijsten. Evenmin waagden de Filistijnen en andere ‘Zeevolken’ zich gewoonlijk te ver landinwaarts, en Hazor ligt in bergachtig terrein op grote afstand van de kust.

Daarom zijn de meeste archeologen gaan accepteren dat Hazor werd vernietigd door de Israëlieten, waarmee ze veel steun gaven aan de juistheid van het Bijbelse verslag. En nieuwe ontdekkingen lijken dit standpunt alleen maar meer te versterken.

Ryan Jones

• Frederik D

De Egyptenaren hielden echter een uitgebreide registratie bij van de steden die zij veroverden.

———————

Waar in die registratie is er sprake van de uittocht van de Joden?

• Frederik D

En het gaat niet alleen om bevestigingen maar ook om de discrepanties. Maar voor die laatste heb jij geen oog. Jouw selectieve mentaliteit wijst op een pseudowetenschappelijke inslag.

• punky abaya

www.askelm.com

• theo

Bewijzen willen we.

Bewijzen.

BEWIJZEN.

Nou ja, ik hoef niet zozeer mij in allerlei bochten te wringen om te bewijzen dat mijn geloof natuurlijk het beste is, dat God heel echt waar bestaat, dat Jezus op aarde heeft rondgelopen, dat het joodse geloof het beste is, dat er Aliens zijn die graancirkels maken dat er…nou ja noem het allemal maar op.

Maar ja, al die bewijzen die sommige mensen nodig schijnen te hebben.

Al die keizachte bewijzen dat toch heel echt waar………

Anders blijft er natuurlijk niks over van jouw geloof als er geen bewijzen zouden zijn.

• CU

Maar ondersteund niet het verblijf in Egypte, en ook niet de veertig jaar in de woestijn.

• Eliyahu

Bs'd

Ik weet niet hoe het met jouw zit, maar als ik kan kiezen tussen geloven en zeker weten, dan kies ik toch voor het laatste.

Ik bedoel, de katholieken geloven, en de protestanten, en de moslims, en de hindoes, en de …. en de …

Ik heb toch meer met zeker weten. Voel ik me toch beter bij.

HalluJah!

• theo

Aha, en jouw steeds terugkerende bewijzen , vooral jouw ultieme bewijs dat God heel echt waar bestaat heeft inmiddels de wereldpers gehaald neem ik aan.

• punky abaya

als ik kan kiezen tussen geloven en zeker weten, dan kies ik toch voor het laatste

Bingo en dat is nu precies het probleem bij jou. Jouw geloof is Oud Testamentisch en net als het Vaticaan probeer je steeds een zichtbaar tastbaar geloof na te wandelen. De genadeboodschap van Paulus is onzichtbaar.

• Frederik D

Inbeelding is erger dan de driedaagse koorts.