Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Romeinse WC´s onder Tempelberg

• punky abaya

Romeinse WC´s gevonden onder de Tempelberg. En 12 WC rollen. Dit is weer een aanwijzing dat de Klaagmuur geen heiligdom is maar een restant van het Romeinse Fort Antonia waar flink gepoept werd. Dit is letterlijk schijten op religie.

http://goedbericht.nl/blog2/?p=6114

• Ellen-Josee

Dan vraag ik me wel af of die David Sielaff dit echt zo goed bestudeerd heeft, aangezien dit in de Bijbel echt wel af te lezen is waar en welke berg er precies sprake van is geweest. Ik vrees dat de man uit zijn nekharen heeft gesproken.

Ellen

• Frederik D

Maar kunnen die latrines niet gemaakt zijn nadat de Tempel is verwoest? Wat is de datering van die latrines?

En WC-papier bestond nog niet. Er was wel papyrus maar dat was te duur om als pleepapier te worden gebruikt. Waarschijnlijk spoelde men zijn/haar onderlichaam. Afgelopen zomer las ik een boek over het oude Romeinse Trier, dat ook over latrines en badhuizen ging. Maar hoe men zich reinigde na het ontlasten, ben ik vergeten.

• Frederik D

Benieuwd of Toeter zijn bewering nader kan onderbouwen.

• punky abaya

je leest het niet goed, de tempel stond uberhaupt ergens anders, het hele complex was Romeins en is dit in feite nog steeds.

• CU

2 Kon 18:27 Maar Rabsake zeide tot hen: Heeft mijn heer mij tot uw heer en tot u gezonden, om deze woorden te spreken? hij heeft mij niet gezonden om de mensen, die zitten op de muur, dat zij hun eigen mest te eten, en drinken hun eigen pis met jou?

Isa 36:12 Maar Rabsake zeide: Heeft mijn heer mij tot uw heer en tot u te spreken deze woorden? hij heeft het niet tot de mannen, die zitten op de muur, dat zij hun eigen mest te eten, en drinken hun eigen pis met jou?

1 Kon 16:11 En als hij koning was, en zat op zijn troon, doodde hij het ​​ganse huis van Baasa, en hij liet niet een daarvan aan pissen tegen een muur en al zijn bloedverwanten en vrienden.

Zo zie je maar. Over poepen en pissen is er in de bijbel ook niets te missen.:D

• Frederik D

En je onderbouwing luidt?

Mij dunkt dat er een verschil van bouwwijze is tussen de Joodse architectuur en de Romeinse. Kun je dat verschil aantonen?

• punky abaya

Jij met je onderbouwingen, argumenten en bewijzen die discussies vaak alleen nog meer op de spits drijven dan dat ze verhelderend werken. De bijbel is bovendien geen discussieboek maar gewoon een boodsschap en die kun je ter kennisgeving aannemen.

david Sielaff zegt dat er Romeinse plee´s zijjn gevonden onder de Tempelberg. En Ernest L. Martin heeft al eerder aangetoond dat het hele complex een restant is van Fort Antonia.

Een boerenlul onderbouwing argument is dat de Romeinen heel Jeruzalem met de grond hebben gelijk gemaakt maar natuurlijk niet hun eigen fort. De joden willen graag geloven dat de romeinen uitgerekend een stuk van de tempel heel lieten. Dit was nu juist de bedoeling om de tempel te slopen. Ook al vanwege het verstopte goud.

Het is onzin om dit te geloven. De romeinen hadden het juist voorzien op de tempel. Maar niet op hun eigen Fort.

• punky abaya

Ik heb in Moskou een keer op het rode plein tegen een muur gepist. Was nog onder gorbatsjov. Een paar maand later was het Communisme om.

• theo

Sorry, ik kan het miet laten: Je piste tegen een muur in Moskou en daardoor viel het communisme.