Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Hoe draaglijk is God's oordeel? Mat. 11:22

• punky abaya

Neem Sodom en Gomorra.

God brandde beide steden plat. Judas 7 zegt dat deze mensen het aionische vuur zouden proeven. En wat zegt Jezus in Mat. 11 en 12? Het komende oordeel zal voor de mensen van Sodom en Gomorra draaglijker zijn dan voor deze generatie.

Wat staat hier? Draaglijk in een oordeel? Hoe kan een oordeel draaglijk zijn? Door de vlammen van de hel wat minder hard te laten fikken? En wat staat er nog meer? Namelijk dit; de generaties van Tyrus en de generaties van Sodom zullen opstaan uit de dood en de generatie oordelen die Jezus zelf gekend had!

En wat zou dit betekenen? Een opstanding van de generatie van Sodom uit de vlammen van de hel om te oordelen over de generatie die Jezus gekend had om deze in een nog hetere hel te gooien? Dus de mensen van Sodom floepen weg uit de brandende hel die nog redelijk draaglijk is met niet 1000 graden celcius maar 400, en staan op uit de dood. Het eerste wat ze doen is oordelen over mensen die ze helemaal niet gekend hebben om deze groep in dezelfde hel te knikkeren als waar ze zojuist zelf vandaan komen. Nu met het verzoek om de thermostaat wat hoger te draaien.

Jezus zegt nog iets: als de generaties van Tyrus en Sodom mijn boodschap hadden gehoord, dan hadden ze zich zeker bekeerd. Dit gaat ver boven gods rechtvaardigheid uit. Als deze mensen de boodschap alleen al gehoord hadden, dan hadden ze zich bekeerd. Maar wat een pech want ze waren te laat en zaten middenin de vlammen van de hel. Niettemin ZOUDEN ze zich bekeerd hebben. Ach wat jammer nou.

En hoe wist Jezus het zo zeker dat ze zich bekeerd zouden hebben? Omdat de boodschap van god een goddelijke natuurwet volgt, namelijk als iemand de echte zuivere boodschap hoort, dan valt deze in goede aarde. God heeft ons hiervoor gemaakt. We zijn gemaakt voor redding en niet voor verdoemenis.

In Mat. 11 en 12 haalt Jezus een passage uit Ezekiel 16 aan. Ergens rond de verzen 51, 52 en 53. In het oordeel wordt het volk van israel hersteld tot in de oorspronkelijke staat.

Wat?

Mensen die in het hellevuur moord en brand schreeuwen, worden hersteld tot in de oorspronkelijke staat? En god zal zelfs een verbond sluiten met deze mensen en hen vergeven. Dat kan Israel in haar broekzak steken want ze heeft meer gezondigd dan zijn zusters zoals Sodom. Het zal een aionisch verbond zijn dat hen zal beschamen want ze hoorden de boodschap in de tijd van Jezus maar het kwartje viel niet. Hier zijn dus Israel, Tyrus en Sodom, al deze mensen vergeven en met elkaar verzoend en ook met god.

https://www.youtube.com/watch?v=cehfEbNGmAI

• Trolando

Opmerkelijk he. Het oordeel is dus niet voor iedereen even zwaar. Op verschillende plekken in de Bijbel staat dat het oordeel op grond van ieders werken is. Ook opvallend. Er staat zelfs in Ezechiël dat Sodom en Samaria weer in ere worden hersteld:

Ez. 16:53-55: Toch zal ik hun lot ten goede keren, het lot van Sodom en haar dochters en dat van Samaria en haar dochters, en ook jouw lot zal ik ten goede keren, net als dat van hen. Je zult vernederd worden en je schamen voor alles wat je gedaan hebt, en zij zullen daar troost uit putten. En als je zusters Sodom en Samaria met al hun dochters in ere zijn hersteld, zullen ook jij en je dochters in ere worden hersteld.

• Stefan

En hoe wist Jezus het zo zeker dat ze zich bekeerd zouden hebben? Omdat de boodschap van god een goddelijke natuurwet volgt, namelijk als iemand de echte zuivere boodschap hoort, dan valt deze in goede aarde. God heeft ons hiervoor gemaakt. We zijn gemaakt voor redding en niet voor verdoemenis.

Ik zou schrijven;namelijk als iemand de echte zuivere boodschap hoort, en valt deze in goede aarde…dán..

Zie de parabel van het zaad.

• punky abaya

mensen die niet in UFO´s geloven worden extra zwaar geoordeeld.

• punky abaya

misschien gold deze natuurwet voor de eerdere generaties op een andere manier.

• theo

Nee nee, dat willen we niet horen hoor.

God is rechtvaardig en gooit iedereen die niet op de juiste christelijke wijze gelovig is nooitophoudend in de hel na het aards bestaan.

Overigens zitten er nog wel een paar aardige aspecten an het verhaal:

Onder andere dat 10 rechtvaardigen voldoende zijn om steden te redden b.v.

Tien rechtvaardige mensen zijn voldoende om de de duizenden “”nietrechtvaardigen“” te redden.

Waar nog bijkomt dat Abraham stopte met vragen, het stoppen was niet een initiatief van God.

Overigens staat in Ezechiel 16 ; 46 - 56 de reden waarom de steden zijn verwoest en dat is niet vanwege homoseksualiteit( althans volgens Ezechiel) zoals veel gelovigen de stok vinden om anderen mee om de oren te slaan als ze homohaat verkondigen.

• punky abaya

waarom dan wel, (sodom)

• theo

De tekst uit Ezechiël had ik toch gegeven?

Met name de verzen;

48 Zo waar ik leef – spreekt God, de HEER –, je zuster Sodom en haar dochters hebben zich niet zo slecht gedragen als jij en je dochters. 49 Terwijl zij zich toch, omdat ze genoeg te eten hadden en onbezorgd van hun rust konden genieten, hoogmoedig gedroegen en niets deden voor de armen en de machtelozen. 50 Ze verhieven zich boven de anderen, wat ze deden vond ik gruwelijk. Ik zag het en heb hen weggevaagd. 5

• punky abaya

wat je zegt klopt maar het is de halve waarheid. De sodomieten wilden ook seks met de 2 mannen die onderdak zochten. Zij waren ander vlees en dus engelen. Ze waren geen Men in Black (had ook gekund) maar hemelse afgezanten.

God verbiedt seks tussen mensen en hemelingen. In Gen. 6 trokken de engelen zich hier niet veel van aan. De zondvloed was dus om de Nefelim van de aarde te kwakken. En je ziet hier alweer een ramp van omvang die met de hemelse machten te maken heeft en ook verwijst naar de dag des oordeels.

gr.

• theo

Tsja wat je er nu weer allemaal bijhaalt gaat me boven mijn van oorsprong gereformeerde petje.