Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Is God een Hij of een Zij

• Alma

Theo schrijft in het bericht van le Sage bewust Hzij. Natuurlijk valt iedereen hier weer over want we zijn zo gewend om het te hebben over God de Vader. Maar gaan we dan niet voorbij aan onze beperkte manier van het kijken naar God. Ik geloof dat wij met ons mensenverstand helemaal niet kunnen beredeneren hoe groot Hij ( voor het gemak maar even Hij) is. God zegt echter zelf in Jesaja 66 vers 12 en 13

Want dus spreekt de Heer: Zie, Ik breid den vrede over haar uit als een waterstroom, en de heerlijkheid der volken als ene overvloeiende beek; dan zult gij zuigen en op den arm gedragen worden, en op de knieen zal men u vriendelijk houden.

Ik zal u troosten als een, die door zijne moeder getroost wordt; ja, gij zult door Jeruzalem getroost worden.

Hij geeft dus zelf aan niet alleen een Vader voor ons te willen zijn maar ook een Moeder.

Van mij hoeft er echt niet ineens over God als over Haar geschreven worden, maar misschien moeten we toch eens af van ons beperkte beeld van Hem als de man met de lange baard in de hemel. God is zoveel groter dan wij ons voor kunnen stellen.

groetjes

Alma

• samuel

Onze Vader in de Hemel, het gebed wat Jezus ons leerde! Matteüs 6:9-13.

Zegt eigenlijk alles al, we hebben een hemelse Vader. 48 Gij dan zult volmaakt zijn, gelijk uw hemelse Vader volmaakt is. Matteüs 5

Het heeft dus niet met beperking te maken maar met invulling voor je zelf.

Overigens het mannelijk/vrouwelijk van God zijnde is een theosofische leer de occulte leer, deze leert dat God zowel mannelijk als vrouwelijk is daar deze verschijnt in verschillende godheden, de oude Egyptische, Griekse, Babylonische en Romeinse afgoden dus.

Daar komt het concept van een vrouwelijke god vandaan.

• Alma

Je maakt je er makkelijk van af. Jezus paste Zijn taal ook aan aan Zijn tijd. Hoe zie jij de tekst uit Jesaja dan?

groet

Alma

• David

samuel Schreef:

>

> Overigens het mannelijk/vrouwelijk van God zijnde

> is een theosofische leer de occulte leer, deze

> leert dat God zowel mannelijk als vrouwelijk is

> daar deze verschijnt in verschillende godheden, de

> oude Egyptische, Griekse, Babylonische en Romeinse

> afgoden dus.

> Daar komt het concept van een vrouwelijke god

> vandaan.

Klopt. Die drie eenheidsgoden uit het heidendom is ook overgenomen dor het christendom

Baal (mader god)- Asarte (moeder god) - Tammuz (kind god)

Horus - Isis - Seth IHS

Vader - Maria - Jezus later is Maria vervangen door de heilige Geest

Moeder Maria met het kindje Jezus is rechtstreeks afkomstig van Asarte met het kindje Tammuz op de arm.

Tja de refomatie heeft een hoop heidense dogma's van de kerk weggedaan maar zijn er nog een paar vergeten.

Hoezo geen occulte leer in het protestantisme?

David ;)

• samuel

Alma Schreef:

——————————————————-

> Je maakt je er makkelijk van af. Jezus paste Zijn

> taal ook aan aan Zijn tijd. Hoe zie jij de tekst

> uit Jesaja dan?

Het is geen, mij er makkelijk van af maken, Jezus hoefde Zijn taal niet aan te passen naar Zijn tijd, dat is ook weer invulling van jezelf. Hij is niet de dochter van God de moeder toch, juist maar de Zoon van God de Vader.

De tekst uit Jesaja zie ik hetzelfde zoals wij de bruid van Jezus worden genoemd, ik ben toch geen vrouw? Maar toch behoor ik tot de bruid van Christus.

Er staat ook de in de Bijbel dat Jezus zegt dat Hij als God zijnde de Vader dit: 37 Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt, en stenigt, wie tot u gezonden zijn, hoe dikwijls heb Ik uw kinderen willen vergaderen, gelijk een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert, en gij hebt niet gewild. Matteüs 23

Is Hij dan nu ineens een hen een kip? Nee toch? Het zijn metaforen, die liefde uitdrukken.

>

> groet

>

> Alma

groet,

• samuel

Ja gedeeltelijk kan ik met je mee en dat klopt zeker, maar de drie-eenheid van God is niet uit het occulte mijns inziens, het occulte gebruikt het!

De Rooms Katholieke leer staat er bol van! ;)

• Trolando

> Is Hij dan nu ineens een hen een kip? Nee toch? Het zijn metaforen, die liefde uitdrukken.

Dat zou je met “vader” ook kunnen doen.

Als er staat dat God de mens schiep naar Zijn beeld, man en vrouw, wat betekent dat dan?

• samuel

Er staat dat God de mens schiep en die mens heet Adam en Adam is naar gelijkenis van God geschapen! En uit Adam is de vrouw geschapen! Dat staat er.

27 En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem Genesis 1

Er staat naar Gods beeld schiep Hij Hem, en niet naar Gods beeld schiep Hij hen.

7 toen formeerde de HERE God de mens van stof uit de aardbodem en blies de levensadem in zijn neus; alzo werd de mens tot een levend wezen. Genesis 2

5 En de HERE God nam de mens en plaatste hem in de hof van Eden om die te bewerken en te bewaren. 16 En de HERE God legde de mens het gebod op: Van alle bomen in de hof moogt gij vrij eten, 17 maar van de boom der kennis van goed en kwaad, daarvan zult gij niet eten, want ten dage, dat gij daarvan eet, zult gij voorzeker sterven.

18 En de HERE God zeide: Het is niet goed, dat de mens alleen zij. Ik zal hem een hulp maken, die bij hem past.

Genesis 2

20 En de mens gaf namen aan al het vee, aan het gevogelte des hemels en aan al het gedierte des velds, maar voor zichzelf vond hij geen hulp, die bij hem paste. 21 Toen deed de HERE God een diepe slaap op de mens vallen; en terwijl deze sliep, nam Hij een van zijn ribben en sloot haar plaats toe met vlees. 22 En de HERE God bouwde de rib, die Hij uit de mens genomen had, tot een vrouw, en Hij bracht haar tot de mens. 23 Toen zeide de mens: Dit is nu eindelijk been van mijn gebeente en vlees van mijn vlees; deze zal „mannin” heten, omdat zij uit de man genomen is. Genesis 2

Ten eerste is de mens, mens wordt in het begin als een enkelvoudig wezen beschreven, Adam en Adam is een man, ten tweede is de vrouw uit Adam geschapen en Adam noemde haar mannin, omdat zij uit de man genomen is.

Voor mij is dat niet zo moeilijk te bevatten, het kan zijn dat er anders over gedacht wordt in eigen invulling, maar dat is wat het is eigen invulling.

• Trolando

Slim van je dat je Genesis 1:27 maar half citeert.

God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen. (NBV)

En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen. (NBG'51)

En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen. (HSV)

Is “hem” in vers 27, is dat Adam, of is dat “de mens” in het algemeen?

Vers 26 is ook interessant, “laat ONS mensen maken naar ONS beeld”

In heel hoofdstuk 1 komt Adam niet voor. Gen 1 is dan eerder een algemene beschrijving, en het beperken van “naar het beeld van God” tot alleen Adam slaat nergens op.

Tsja. Maakt mij trouwens niet zoveel uit verder. Waarom is het belangrijk of God mannelijk of vrouwelijk is?

P.S. Interessant, ik had nog niet eerder zo naar het scheppingsverhaal gekeken, vanuit de vraagstelling of alleen de man of de mens in het algemeen naar het beeld van God is geschapen. Weer wat geleerd.

• samuel

Trolando Schreef:

——————————————————-

> Slim van je dat je Genesis 1:27 maar half

> citeert.

Het is geen slimmigheidje, het is wat er staat, je kan niet alleen Genesis 1 hanteren Genesis 2 maar vergeten, in Genesis wordt er in detail getreden, en dat is een feit.

>

> God schiep de mens als zijn evenbeeld, als

> evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en

> vrouwelijk schiep hij de mensen. (NBV)

> En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods

> beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen.

> (NBG'51)

> En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar het

> beeld van God schiep Hij hem; mannelijk en

> vrouwelijk schiep Hij hen. (HSV)

>

> Vers 26 is ook interessant, "laat ONS mensen

> maken"

>

> Tsja. Maakt mij trouwens niet zoveel uit verder.

> Waarom is het belangrijk of God mannelijk of

> vrouwelijk is?

Het maakt mij ook niet uit of voor jou God mannelijk of vrouwelijk is dat is je eigen invulling, voor mij maakt het wel uit wat de Bijbel verteld, en die verteld dat God de Vader is en Jezus Zijn Zoon, dat zijn beiden mannelijkheden, en daarbij word de heilige Geest ook nog omschreven als een Hij en een Hem (Doet me weer denken aan Genesis 1 vers 26a) ook mannelijk dus. Zo staat het er in en dat geloof ik.