Bs'd
In de middeleeuwen was er een zeer grote joodse Torah geleerde, die leefde in Egypte. Hij was lijfarts van de sultan, en hij heeft vele boeken geschreven over het jodendom, die het jodendom sterk beïnvloed hebben. Op zijn magnum opus, de Mishne Torah, een verhandeling over de 613 ge- en verboden die in de Torah te vinden zijn, ( http://en.wikipedia.org/wiki/613_commandments ) is het overgrote deel van de joodse wet gebaseerd. Zijn naam was Moshe ben Maimon, maar hij is beter bekend onder zijn acroniem: Rabbi Moshe Ben Maimon = Rambam.
Komen we bij een andere Torah geleerde, het genie van Vilna. Hij leefde in de 18e eeuw, en claimde dat er in de Torah een hint zit die verwijst naar de boven vermelde Rambam. Dit deed hij op basis van het feit dat er in Exodus 11:9 geschreven staat: “Ik zal mijn wonderen vermeerderen in het land Egypte.” Het land waar de Rambam woonde. In het hebreeuws is dat: “Revot moftai ba'erets Mitsrajiem” De eerste letters van die woorden spellen “RaMBaM”. De bekende middeleeuwse Torah geleerde.
Rabbi Weismandl, die zo rond de tweede wereldoorlog ook al de Poerim code gevonden had met een skip van 12.111, (zonder computer) die vond hier nog wat meer verwijzingen naar de Rambam.
Hij ontdekte dat als je van een mem iets eerder in datzelfde vers waar gesproken wordt over Gods wonderen in Egypte, en waar het woord “Rambam” in gecodeerd is, met een skip van 50 verspringt, dan krijg je het woord “Mishne”. En een paar alinea's verderop, ook met een skip van 50, dan krijgen we het woord “Torah”, en samen spellen ze het woord “Mishne Torah”, het meesterwerk van de Rambam, over de 613 geboden, wat vandaag de dag nog ijverig bestudeerd wordt door joodse theologie studenten.
Nou was het wel wat eleganter geweest als het woord “Torah” wat dichter bij “Mishne” had gestaan, misschien ook met 50 letters er tussen. Maar Rabbi Weismandl ontdekte dat tussen de mem van “Mishne” en de T van “Torah”, er precies 613 letters zaten.
Frappant wat?