eeuwenlang is de bijbel in de katholieke kerk een verboden boek geweest. In de protestantse sferen (waarin ook ik ben opgegroeid) was precie het omgekeerde het geval. het was verplicht, en ‘Het Woord’ vormde een centraal punt in de beleving.
Er zijn allerlei redenen geweest voor de romeinse geestelijkheid om de gewone gelovigen zo lang mogelijk af te houden van het lezen van de bijbel. Die redenen waren soms te billijken, en oms niet.
een van die redenen, die ik even zou willen benadrukken, is de omstandigheid dat de bijbel weliswaar geinspireerd zou zijn door de Heilige Geest, maar dat schrijvers in heel verschillende tijden, omstandigheden, achtergronden, en kennis en soms een potje van hebben gemaakt, wat tot gevolg heeft dat de Kerk rondom de bijbel heel veel it te leggen heeft, en misverstanden makkelijk geboren zijn.
Daarvoor in de plaats stelde men vooral 2 dingen:
a. de liturgie, en
b. de heiligen.
Als oud-protestant was ik wel eens een beetje jaloers op de liturgie. Een mooi afgerond geheel dat uitgebreid een beroep deed op mijn behoefte aan mystiek die konkreet te beleven was, de letterlijke aanwezigheid van Jezus in de hostie (brood en wijn), het onbegrijpelijk, maar mooie latijn, en dat speciale effect dat het gregoriaans op de mensenziel heeft. Jezus kwam bij je op een heel speciale manier. Wie het boek ‘Merijntje Gijzen’s Jeugd en Jonge jaren' kent, weet waarover ik het heb.
De heiligenlevens, althans de manier waarop ze tot de rk-gelovigen werden gebracht, zijn een toonbeeld van nabijheid in geloofsmoed, en daadkracht vanuit het geloof. Waar het om ging - dat lieten ze zien, soms zelfs tot de dood erop volgde. En iedere ondag werd je duidelijk gemaakt dat jij daarbij hoort, bij die gemeenschap van mensen die een bijzonder leven hebben geleid.
Zoiets inspireert natuurlijk als een trein. et is een goed alternatief voor die gortdroge stof van de Romeinenbrief om maar eens wat te noemen.
Hier op dit bord kennen wij ze ook. de discussies over de drie-eenheid, de alverzoening, de (noem al die onderwerpen maar op) die langs komen waarbij de één zich beroept op bijbeltekst A tm K en de ander op bijbeltekst L tm Z.
Misschien wat gesimplificeerd, maar ik heb toch het idee dat de heilige moeder Theresa voor dat soort diskussies weinig tot geen tijd had. Van Sint Nicolaas zijn ze ook niet bekend.
En wat heeft een mens eraan? geneest zo'n disjussie een zieke? Krijgt een vreemdeling er een verblijfsvergunning door?
Wat doen we hier eigenlijk?
Ja - ik begrijp ze wel, die katholieken. De bijbel zou weer verboden moeten worden.