Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Ik begrijp ze wel, die katholieken

• LeSage

eeuwenlang is de bijbel in de katholieke kerk een verboden boek geweest. In de protestantse sferen (waarin ook ik ben opgegroeid) was precie het omgekeerde het geval. het was verplicht, en ‘Het Woord’ vormde een centraal punt in de beleving.

Er zijn allerlei redenen geweest voor de romeinse geestelijkheid om de gewone gelovigen zo lang mogelijk af te houden van het lezen van de bijbel. Die redenen waren soms te billijken, en oms niet.

een van die redenen, die ik even zou willen benadrukken, is de omstandigheid dat de bijbel weliswaar geinspireerd zou zijn door de Heilige Geest, maar dat schrijvers in heel verschillende tijden, omstandigheden, achtergronden, en kennis en soms een potje van hebben gemaakt, wat tot gevolg heeft dat de Kerk rondom de bijbel heel veel it te leggen heeft, en misverstanden makkelijk geboren zijn.

Daarvoor in de plaats stelde men vooral 2 dingen:

a. de liturgie, en

b. de heiligen.

Als oud-protestant was ik wel eens een beetje jaloers op de liturgie. Een mooi afgerond geheel dat uitgebreid een beroep deed op mijn behoefte aan mystiek die konkreet te beleven was, de letterlijke aanwezigheid van Jezus in de hostie (brood en wijn), het onbegrijpelijk, maar mooie latijn, en dat speciale effect dat het gregoriaans op de mensenziel heeft. Jezus kwam bij je op een heel speciale manier. Wie het boek ‘Merijntje Gijzen’s Jeugd en Jonge jaren' kent, weet waarover ik het heb.

De heiligenlevens, althans de manier waarop ze tot de rk-gelovigen werden gebracht, zijn een toonbeeld van nabijheid in geloofsmoed, en daadkracht vanuit het geloof. Waar het om ging - dat lieten ze zien, soms zelfs tot de dood erop volgde. En iedere ondag werd je duidelijk gemaakt dat jij daarbij hoort, bij die gemeenschap van mensen die een bijzonder leven hebben geleid.

Zoiets inspireert natuurlijk als een trein. et is een goed alternatief voor die gortdroge stof van de Romeinenbrief om maar eens wat te noemen.

Hier op dit bord kennen wij ze ook. de discussies over de drie-eenheid, de alverzoening, de (noem al die onderwerpen maar op) die langs komen waarbij de één zich beroept op bijbeltekst A tm K en de ander op bijbeltekst L tm Z.

Misschien wat gesimplificeerd, maar ik heb toch het idee dat de heilige moeder Theresa voor dat soort diskussies weinig tot geen tijd had. Van Sint Nicolaas zijn ze ook niet bekend.

En wat heeft een mens eraan? geneest zo'n disjussie een zieke? Krijgt een vreemdeling er een verblijfsvergunning door?

Wat doen we hier eigenlijk?

Ja - ik begrijp ze wel, die katholieken. De bijbel zou weer verboden moeten worden.

• perihelium

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Krijgt een vreemdeling er een verblijfsvergunning door?

Een Iraniër die Christen is geworden krijgt als vluchteling makkelijker een verblijfsvergunning omdat hij door zijn bekering ter dood kan worden veroordeeld in eigen land. De kans om teruggestuurd te worden is er ook en toch nemen ze het risico. Denk je dat er zonder Bijbel ooit iemand over de waarheid die is in Jezus Christus te weten zou komen en eeuwige verlossing in Hem? Dat kan je niemand onthouden want God zorgt er wel voor dat mensen die tot geloof komen een Bijbel tot beschikking hebben. Haha Halleluja :)

• rudi bijbelstudie

ik heb toch het idee dat de heilige moeder Theresa voor dat soort diskussies weinig tot geen tijd had

inderdaad, veel gelovigen zijn te druk bezig met christen zijn. En jouw HUMANISTISCHE stukjes helpen ook niet veel.

• perihelium

rudi bijbelstudie Schreef:

——————————————————-

> ik heb toch het idee dat de heilige moeder Theresa

> voor dat soort diskussies weinig tot geen tijd

> had

>

>

> inderdaad, veel gelovigen zijn te druk bezig met

> christen zijn.

Hebreeën 6:9-12

Maar wat u betreft, geliefden, ook al spreken wij zo, wij zijn overtuigd van iets beters, waaraan uw heil hangt. Want God is niet onrechtvaardig, dat Hij uw werk zou vergeten en de liefde, die gij voor zijn naam getoond hebt door de diensten, welke gij de heiligen bewezen hebt en nog bewijst. Maar het is onze begeerte, dat ieder uwer dezelfde ijver blijve betonen tot de verwezenlijking der hoop tot het einde toe, opdat gij niet traag wordt, maar navolgers moogt zijn van hen, die door geloof en geduld de beloften beërven.

> En jouw HUMANISTISCHE stukjes

> helpen ook niet veel.

LeSage lijkt me geen humanist en het stukje niet humanistisch.

• rudi bijbelstudie

wat klets je toch de hele tijd man, je lijkt wel een goudvis op het droge.

• LeSage

zoek je nu met idereen ruzie, rudi?

• LeSage

Volgens Paulus is Jezus voor allen gestorven, en is het heil door hem tot allen gekomen.

daar heb je verder dan toch geen bijbel of geloof voor nodig? dat is een feit, aldus Paulus.

Rom. 5:14b

maar de genade die God aan alle mensen schenkt door die ene mens, Jezus Christus, is veel overvloediger. 16 Dit geschenk gaat het gevolg van de zonde van één mens verre te boven, want die ene overtreding heeft tot veroordeling geleid, maar de genade die na talloze overtredingen geschonken werd, heeft tot vrijspraak geleid.

• LeSage

ik breek hier geen lans voor humanisme (ofschoon dit m.i. veel duidelijker is in wat het christendom wil dan het christendom zelf), maar voor het katholicisme.

• rudi bijbelstudie

katolisisme en humanisme = 1 pot nat en 1 pot droog

• perihelium

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Volgens Paulus is Jezus voor allen gestorven, en

> is het heil door hem tot allen gekomen.

> daar heb je verder dan toch geen bijbel of geloof

> voor nodig? dat is een feit, aldus Paulus.

> Rom. 5:14b

> maar de genade die God aan alle mensen schenkt

> door die ene mens, Jezus Christus, is veel

> overvloediger. 16 Dit geschenk gaat het gevolg van

> de zonde van één mens verre te boven, want die

> ene overtreding heeft tot veroordeling geleid,

> maar de genade die na talloze overtredingen

> geschonken werd, heeft tot vrijspraak geleid.

Waar lees je hier dat we geen Bijbel en verlossing nodig hebben?