Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

alverzoening

• lovecraft

Het woord “alverzoening”, komt naar mijn mening niet in de Bijbel voor, en volgens mij ook het begrip niet.

Als ik mij niet vergis, lees ik in Openbaring 20: 14 e.v. dat de dood en het dodenrijk in de poel des vuurs werden geworpen, dat is de tweede dood.

Wie weet wat de tweede dood is?

Waar staat dat daaruit een opstanding mogelijk is?

Ook staat er, dat er zullen zijn die daarin geworpen zullen worden .

Komt dan alles en iedereen weer uit die tweede dood?

Komt de dood dan ook weer uit de poel des vuurs?

Komt het dodenrijk dan ook weer uit de poel des vuurs.

De poel des vuurs ( van vuur en zwavel) reinigende middelen ) ?

Sinds wanneer is een poel!!! van vuur en zwavel iets reinigend.

Vriendelijke groet!

Wilm

Ps

In het boek Openbaring hoofdstuk 20 vers 6 e.v. staat dat de tweede dood geen macht heeft over diegenen die deel uit maken van de eerste opstanding.

Kennelijk is de tweede dood iets heel anders dan de “eerste dood”!

De “eerste” dood gaat in de tweede dood!

Zijn de “eerste”dood en de tweede dood wetmatigheden.

De “eerste dood”waarin de levende schepping kan sterven?

De tweede dood waarin ook de door de Bijbel zo genoemde Satan kan sterven of ook anderen geesten die niet in de eerste dood kunnen sterven.

• rudi bijbelstudie

hallo,

de 2de dood is de vuurpoel, alverzoening is een door mensen bedacht woord. Maar dat god alles in allen zal zijn staat in 1 Kor. 15:28.

• lovecraft

Hallo!

Maar wie zijn die alles in allen!

Verder merk ik dat god met een kleine letter schrijft…..niet dat ik mij daar ver aan stoor.

Jammer dat u maar oppervlakkig in gaat op mijn stukje “alverzoening”

Vriendelijke groet

Wilm

• rudi bijbelstudie

god alles in allen, nou in elk geval alle mensen dus. Wie of wat er verder bij hoort, is gissen maar Efeze 3:10 zegt duidelijk dat de gelovigen NU al tussen de hemelingen zitten. En dus horen de engelen en hemelse machten er ook bij.

En het heeft er alle schijn van dat de dieren er ook bij horen, misschien niet alle dieren maar zeker de huisdieren.

God werkt aan een vergroting en vermeerdering van zichzelf. Eerst was hij alles in zichzelf, leuk voor god maar ook een beetje eenzaam. Uiteindelijk zal hij alles in ons zijn. Dus ook met de ongelovigen.

• Daan

w.edelbroek@upcmail.nl Schreef:

——————————————————-

> Het woord “alverzoening”, komt naar mijn mening

> niet in de Bijbel voor, en volgens mij ook het

> begrip niet.

Ben ik met je eens.

> Als ik mij niet vergis, lees ik in Openbaring 20:

> 14 e.v. dat de dood en het dodenrijk in de poel

> des vuurs werden geworpen, dat is de tweede dood.

> Wie weet wat de tweede dood is?

Uit de tweede dood is geen opstanding mogelijk.

> Waar staat dat daaruit een opstanding mogelijk

> is?

Nergens.

> Ook staat er, dat er zullen zijn die daarin

> geworpen zullen worden .

Zie openbaring 20 : 14

Het meer van vuur is de betekenis van de tweede dood.

> Komt dan alles en iedereen weer uit die tweede

> dood?

De tweede dood is voor eeuwig dood.

> Komt de dood dan ook weer uit de poel des vuurs?

De poels des vuurs = de tweede dood.

> Komt het dodenrijk dan ook weer uit de poel des

> vuurs.

> De poel des vuurs ( van vuur en zwavel) reinigende

> middelen ) ?

> Sinds wanneer is een poel!!! van vuur en zwavel

> iets reinigend.

> Vriendelijke groet!

> Wilm

> Ps

> In het boek Openbaring hoofdstuk 20 vers 6 e.v.

> staat dat de tweede dood geen macht heeft over

> diegenen die deel uit maken van de eerste

> opstanding.

Uit de eerste dood zullen velen mensen tot leven opgewekt worden.

De goddelozen sterven de tweede dood.

Openbaring 21:8 : Maar de lafhartigen, de ongelovigen, de verfoeilijken, de moordenaars, de hoereerders, de tovenaars, de afgodendienaars en alle leugenaars – hun deel is in de poel, die brandt van vuur en zwavel: dit is de tweede dood

> Kennelijk is de tweede dood iets heel anders dan

> de “eerste dood”!

> De “eerste” dood gaat in de tweede dood!

> Zijn de “eerste”dood en de tweede dood

> wetmatigheden.

> De “eerste dood”waarin de levende schepping kan

> sterven?

> De tweede dood waarin ook de door de Bijbel zo

> genoemde Satan kan sterven of ook anderen geesten

> die niet in de eerste dood kunnen sterven.

Satan met zijn aanhang zullen de tweede dood sterven.

• rudi bijbelstudie

beste heer-mevrouw edelbroek,

dit zijn 2 verschillende antwoorden, u zult zelf verder moeten zoeken. Daan zegt dat het woord alverzoening nergens staat, nee maar hel staat ook nergens in de bijbel. Verder verwart Daan het woord aionisch met eeuwig.

De fout die veel christenen maken is dat ze zich baseren op de Bruna of V&D bijbel. Maar noch Bruna, noch Vroom en Dreesmann hebben de bijbel geschreven maar de apostel paulus heeft alles samengevat.

Ook de bijbels in de betere boekhandels staan vaak vol mooie plaatjes en zijn erg duur maar komen niet overeen met de grondtekst.

een versie die aardig in de buurt komt is deze: www.schriftwoord.nl en www.scripture4all.org

gr.

• rudi bijbelstudie

ach ik hang verkeerd

• Trolando

Ik had hierop al gereageerd, maar goed.

> Het woord “alverzoening”, komt naar mijn mening niet in de Bijbel voor, en volgens mij ook het begrip niet. Als ik mij niet vergis, lees ik in Openbaring 20:14 e.v. dat de dood en het dodenrijk in de poel des vuurs werden geworpen, dat is de tweede dood.

Veel woorden komen niet in de Bijbel voor. Het begrip “leer van de alverzoening” is een verwijzing naar een aantal stellingen die onderbouwd worden vanuit de Bijbel. Dat is genoeg. Maar los daarvan komt alverzoening wel degelijk voor in de bijbel, in Kolossenzen 1:19-20, dat door Christus alles verzoend is met God. Alverzoening. Je zou ook een heleboel andere woorden kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld “de leer dat God wil dat alle mensen worden gered en allen rechtvaardigen worden”, nou dat is dus gewoon 1 Tim 2:4 plus Rom 5:18-19 achter elkaar.

> Komt dan alles en iedereen weer uit die tweede dood?

> Komen de dood en het dodenrijk dan ook weer uit de poel des vuurs?

Op grond van teksten zoals Rom 5:14-19, 1 Tim 2:4,6, 1 Tim 4:10, 2 Pet 3:9, enzovoorts, leid ik af dat God wil dat alle mensen worden gered en dat uiteindelijk alle mensen rechtvaardigen zullen zijn en daarom geloof ik dat uiteindelijk de hele schepping vernieuwd wordt.

Op grond van teksten in Openbaring 21-22 en 1 Kor 15 geloof ik dat er uiteindelijk geen dood meer zal zijn, geen pijn, geen verdriet.

Wat Johannes ziet in zijn visioenen zijn momentopnamen, grote gebeurtenissen. Hij ziet dat er een oordeel is waarbij tegenstanders van God in dezelfde plek gegooid worden als de profeet, het beest, de dood, enzovoorts. Het is een momentopname, meer niet. We weten dat de rook van de beproeving in die poel van goddelijke loutering vele eeuwen zal opstijgen, that's all.

In Openbaring 22 zien wel zelfs iets dynamisch. Het is een visioen van een stad waarbinnen alles zuiver is en buiten de stad is alles verdorven. De poorten van de stad worden echter nooit gesloten. De volken zullen in haar hun lof en eer komen betuigen (21:26). Er is een herhaalde uitnodiging: Kom! Wie zijn kleren wast in het bloed van Christus mag de stad binnengaan, maar er kan niets binnen dat onrein is. In het midden van de stad staat een boom welke bladeren genezing geven (22:2). Wie hun kleren wassen, kunnen over de levensboom beschikken en zullen de stad door de poorten binnengaan (22:14).

Dit is geen statisch beeld, het is dynamisch.

> De poel des vuurs ( van vuur en zwavel) reinigende middelen ) ? Sinds wanneer is een poel!!! van vuur en zwavel iets reinigends?

Dat was heel gebruikelijk in de Griekse cultuur en in andere culturen in die tijd. Zwavel werd gebruikt voor reinigingsrituelen, heilige loutering. Wij kennen dat niet meer in deze tijd.

Wat betreft een eerste dood, een tweede dood, en dergelijke, dat zijn onderdelen van Gods plan, tussenstappen in het project van de redding van allen. Als we aannemen dat wat Paulus en Petrus schrijven over Gods wil betrouwbaar is, dan staat in 1 Tim 2:4 en in 2 Pet 3:9 heel duidelijk dat God WIL dat alle mensen worden gered en niemand verloren gaat (zowel met thelo als met boulomai, twee Griekse woorden voor willen). Paulus schrijft in Romeinen en 1 Korintiërs 15 en op andere plekken dat zoals door Adam allen sterven door Christus allen levendgemaakt worden, en dat door Adam de zonde de wereld in is gekomen voor alle mensen, door Christus allen rechtvaardigen zullen worden, en dat Christus is gestorven voor ALLE mensen, niet enkel voor degenen die nu al geloven. Dat is wat sommige christenen tegenwoordig in hun hoofd eraan toevoegen, maar het staat er niet!

• lovecraft

leuke gedachten,maar?????, Is het Waar?????

• lovecraft

hel is een vetaling van Gehenna ( getranslitereerd uit het hebreeuws Rudi!

Was ook wel het woord dat gebruikt werd voor de vuilstortplaast die meestal bleem branden en waarin de lijken van ter dood veroordeelde misdadigers werden geworpen!

Omdat dat met vuur te maken had vertaalde menig vetaler dat met HEL