Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

2 Kor 2

• Stefan

14 En Gode zij dank, Die ons allen tijd doet triomferen in Christus, en de reuk van Zijn kennis door ons openbaar maakt in alle plaatsen.

15 Want wij zijn Gode een goede reuk van Christus, in hen, die zalig worden, en in hen, die verloren gaan;

16 Dezen wel een reuk des doods ten dode; maar genen een reuk des levens ten leven. En wie is tot deze dingen bekwaam?

17 Want wij dragen niet, gelijk velen, het Woord Gods te koop, maar als uit oprechtheid, maar als uit God, in de tegenwoordigheid Gods, spreken wij het in Christus.

Deze tekst kwam vandaag in een reactie langs, en alweer..hier staat nogal wat.

• LeSage

Waarom zijn wij Gode een goede reuk, thomas?

• Stefan

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Waarom zijn wij Gode een goede reuk, thomas?

Precies; dat is de kwestie.

• Johanan

Heb je zelf enig idéé ?

• Leeuwenhart

Dit zaakje stinkt.

• Stefan

Het komt mijns inziens overeen met de tekst; Waar twee of meer vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden.

Het is het onderhouden en bemoedigen van hen die zich door het geloof laten inspireren.

• LeSage

Okay…ik heb wel helemaal niets met Paulus, maar laat ik het eens proberen.

De christelijke opvattingen zijn uiteindelijk terug te voeren tot het jodendom. Jezus was een jood, zijn volgelingen waren joden, en met name de gemeente te Jeruzalem heeft nog heel lang vast gehouden aan joodse tradities.

oodse tradities zijn gebaseerd op “de Wet”.

En de Wet is gebaseerd op de 10 Woorden. naar men zegt ooit uitgesproken door God zelf op een berg.

die 10 Woorden hebben voor het overgrote deel (geen afgoden, je afkomst respecteren, rust inbouwen in je werk, je liefde niet verloochenen, niet liegen, niet jaloers zijn) gemeen: EERLIJK ZIJN.

Kijk maar: geen afgeoden wil zeggen dat je door datgene heen prikt wat zich voor doet als écht, maar in wezen een illusie is. En als je zo alle 10 de Woorden langs gaat dan zie je in veel gevallen een beduidend deel van EERLIJK ZIJN opduiken.

En uiteindelijk, als een mens zich wil bevrijden van zijn eigen zwaktes - dan zal dat niet kunnen zonder EERLIJKHEID.

Is EERLIJK ZIJN wellicht de geur die er bedoeld wordt?

• perihelium

thomas Schreef:

——————————————————-

> Het komt mijns inziens overeen met de tekst; Waar

> twee of meer vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben

> Ik in het midden.

>

> Het is het onderhouden en bemoedigen van hen die

> zich door het geloof laten inspireren.

Dat ‘mijns inziens’ zou ik laten varen als het om God gaat, net als dat ongepast passen met teksten. Als je er meer van weten wil kijk dan naar de betekenis en effect van reukoffers in het Oude Testament en van het gelovige gebed.

• Stefan

perihelium Schreef:

——————————————————-

> thomas Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Het komt mijns inziens overeen met de tekst;

> Waar

> > twee of meer vergaderd zijn in Mijn Naam, daar

> ben

> > Ik in het midden.

> >

> > Het is het onderhouden en bemoedigen van hen

> die

> > zich door het geloof laten inspireren.

>

>

> Dat ‘mijns inziens’ zou ik laten varen als het om

> God gaat, net als dat ongepast passen met teksten.

> Als je er meer van weten wil kijk dan naar de

> betekenis en effect van reukoffers in het Oude

> Testament en van het gelovige gebed.

Wat is nu jouw inzicht hierover? Want (>Dat ‘mijns inziens’ zou ik laten varen ) betekent dat ik hierover niets zou mogen schrijven dan alleen een lezen waar jij naar verwijst. Dat immer ‘verwijzen naar’ alsof alleen bijbel-teksten Gods Woord moeten voorstellen zonder het getuigen doorheen de mens die typt, wat de tekst juist voorhoudt te moeten blijken; getuigen van Hem, door de woorden die je schrijft.

Met andere woorden; wat doet deze topictekst met jou, wat zegt het jou als reactie graag.

14 En Gode zij dank, Die ons allen tijd doet triomferen in Christus, en de reuk van Zijn kennis door ons openbaar maakt in alle plaatsen.

15 Want wij zijn Gode een goede reuk van Christus, in hen, die zalig worden, en in hen, die verloren gaan;

16 Dezen wel een reuk des doods ten dode; maar genen een reuk des levens ten leven. En wie is tot deze dingen bekwaam?

17 Want wij dragen niet, gelijk velen, het Woord Gods te koop, maar als uit oprechtheid, maar als uit God, in de tegenwoordigheid Gods, spreken wij het in Christus.

Aan de hand daarvan, zal de geur zich laten gelden..;)

• Stefan

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Okay…ik heb wel helemaal niets met Paulus, maar

> laat ik het eens proberen.

>

> De christelijke opvattingen zijn uiteindelijk

> terug te voeren tot het jodendom. Jezus was een

> jood, zijn volgelingen waren joden, en met name de

> gemeente te Jeruzalem heeft nog heel lang vast

> gehouden aan joodse tradities.

>

> oodse tradities zijn gebaseerd op “de Wet”.

> En de Wet is gebaseerd op de 10 Woorden. naar men

> zegt ooit uitgesproken door God zelf op een berg.

> die 10 Woorden hebben voor het overgrote deel

> (geen afgoden, je afkomst respecteren, rust

> inbouwen in je werk, je liefde niet verloochenen,

> niet liegen, niet jaloers zijn) gemeen: EERLIJK

> ZIJN.

> Kijk maar: geen afgeoden wil zeggen dat je door

> datgene heen prikt wat zich voor doet als écht,

> maar in wezen een illusie is. En als je zo alle 10

> de Woorden langs gaat dan zie je in veel gevallen

> een beduidend deel van EERLIJK ZIJN opduiken.

>

> En uiteindelijk, als een mens zich wil bevrijden

> van zijn eigen zwaktes - dan zal dat niet kunnen

> zonder EERLIJKHEID.

>

> Is EERLIJK ZIJN wellicht de geur die er bedoeld

> wordt?

Ja, eerlijk zijn is een vereiste, eerlijk naar jezelf toe, want; Gij zult geen andere goden dienen.

En de mens kan in eerlijkheid zichzelf niet oordelen en zal het bevrijden van, alleen door overgave komen, door te leren inzien wie de mens is die zelf of zichzelf oordelen wil.

7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.

8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:

9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;

10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;

11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.

12 Nog vele dingen heb Ik u te zeggen, doch gij kunt die nu niet dragen.

13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, zal Hij u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelf niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.

14 Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.

15 Al wat de Vader heeft, is Mijne; daarom heb Ik gezegd, dat Hij het uit het Mijne zal nemen, en u verkondigen.

Hoe anders kan; de reuk van Zijn kennis door ons openbaar worden?