Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Ouder dan Methusalem

• Frederik D

Ik citeer Wiki:

—————–

Genesis 14

Het optreden van Melchizedek staat in de context van een oorlog tussen verschillende stadstaten. Abraham, toen nog Abram geheten, heeft met zijn mannen hierin meegevochten, omdat zijn neef Lot door de vijandige partij was meegevoerd. Toen Abram Lot had weten te bevrijden en weer op de terugtocht was, kwam de koning van Sodom hem tegemoet in de Sawevallei, ofwel de Koningsvallei. De koning van Salem, Melchizedek, liet brood en wijn - een feestmaal - brengen. Vervolgens vermeldt de Bijbelse tekst dat Melchizedek priester van God, de Allerhoogste, was. Hij spreekt de volgende zegen over Abram uit:

‘Gezegend zij Abram door God, de Allerhoogste,

schepper van hemel en aarde.

Gezegend zij God, de Allerhoogste:

uw vijanden leverde hij aan u uit.’ (versie: Nieuwe Bijbelvertaling)

Daarna gaf Abram aan Melchizedek een tiende van wat hij had heroverd. Hieruit blijkt dat Abram Melchizedek erkende als zijn meerdere.

Psalm 110

In Psalm 110:4 wordt Melchizedek vermeld:

De HEER heeft gezworen, en komt op zijn eed niet terug:

‘Je bent priester voor eeuwig,

zoals ook Melchizedek was'.

De schrijver van de Hebreeënbrief baseert zijn betoog op dit vers.

——————————–

http://nl.wikipedia.org/wiki/Melchizedek

Melchizedek was dus priester voor eeuwig. Leeft hij dus nog? En waar? In Jeruzalem, het Salem van weleer?

• Leeuwenhart

Hij woont bij mij in de flat, een portiek verderop.

Als er op het Prikbord niets te beleven is, dan ga ik wel eens bij hem op de koffie en dan discussiëren wij over de slechtheid van het opperwezen.

Hij is een beetje bibberig, maar nog best heel kras.

En hij is er trots op dat hij ouder is dan Methusalem.

Hij vindt het een schande dat gelovigen altijd Methusalem als oudste noemen in plaats van hem.

• rudi bijbelstudie

intellectuelen en vrijdenkers kunnen niet veel anders dan spotten.

• lovecraft

Ach, wat is vrij denken?

Is denken niet iets wat we van elkaar overnemen?

:)-D