theo Schreef:
——————————————————-
> Helpen waar mogelijk is .
Als God wil dat jij mensen helpt dan brengt Hij ze ons vanzelf wel bij ons. Je kunt er ook in gebed om vragen natuurlijk.
In princiepe hanteer ik voor alle problemen dezelfde methode.
>
> Echter, dat laat onverlet dat er tallozen zijn die
> geen enkel lichtpuntje (meer) ( kunnen) zien.
Dat heeft natuurlijk zijn redenen en wij kunnen en hoeven niet de hele wereld op onze schouders te nemen.
Ik ben gedreven mij aktief te bekwamen om mensen als deze adequaat te helpen.
(maar dat is niet direct wat ik bij / voor de GGz doe)
En overigens; er zijn ook mensen die bewust geen lichtpuntje willen kunnen zien en lekker in de ellende willen blijven hangen.
Ik heb eens een verhaal gehoord over de Holocaust dat veel indruk op mij maakte en een enorme invloed om mijn leven had.
Die mevrouw vertelde aldus:
Ze zat in een vrouwenkamp en de omstandigheden waren vreselijk. Ze vertelde dat sommige vrouwen gingen liggen om dood te gaan en zij lagen te wachten op de dood. Deze vrouwen gingen dan ook vrij snel dood. Maar zijzelf en nog enige andere vrouwen, hoopten dat er op een dag een gat in het hek zou zitten, waardoor zij konden ontsnappen. Ze hielden zichzelf bezig, zoals met simpele spelletjes, bleven allert en zo bleven ze in leven. Het resultaat was; dat ze het nu zat na te vertellen, dat ik het hoorde en dat er in mijn hersenen een link werd gelegd om de macht weer over mijn leven terug te krijgen!
(uit een blog op mijn Hyves)
Dus de vrouwen zaten in gelijke omstandigheden en gingen er verschillend mee om. Als jij gaat beweren dat deze mensen geen verandering in hun leven KUNNEN aanbrengen ontneem jij ze de autonomie over hun omstandigheden.
Ellen