Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Gods liefde in de praktijk

• theo

samuel Schreef:

——————————————————-

> Ik hoef jou gelijk echt niet te krijgen theo, ik

> hoef ook niet te winnen, maar geef gewoon eens

> antwoorden inplaats van insinuaties en sneren!

> En zeg gewoon eerlijk. nee deze man mijn Rooms

> Katholieke broeder is geen parel in Gods hand!

In het verleden heb ik zo vaak..zo ontzettend vaak de leer van de alverzoening hier uitgelegd, in het verleden hebben zijn hier mensen geweest die hetzelfde hebben gedaan. De afgelopen dagen is het hier weer zeer intensief voorbijgekomen en nu wil je het er weer over hebben.

Ieder mens is een parel in Gods hand, de verkeerde daden van mensen worden daarmee niet goed gepraat.

Je zeurt en je eist en je wilt gelijk mar op onderstaande heb je geen antwoord durven geven.

Ik zou er niet op teruggekomen zijn als je niet altijd zo door zou blijven zaniken op één onderwerp en andersdenkenden steeds opnieuw ter verantwoording te roepen.

Je hebt ( net als Peri en Ellen en Boaz) geen antwoord durven geven op mijn vraag om (klein)kinderen te vertellen dat hun joodse (groot) ouders van hun aardse hel nooitophoudend in Gods hel zijn gesmeten.

• samuel

Dat is je dooddoener, daar is ook geen sluitend antwoord op te geven theo, wie in het boek des levens staat zal eeuwig leven, wie er niet in staat gaat in het eeuwige vuur punt.

De Bijbel verteld ons dat er mensen zijn die niet in het boek des levens staan, dus is er geen alverzoening punt

De Bijbel verteld ons ook dat, en dat oa ook door de zelfde schrijver waar je alverzoening op gebaseerd is, dat er mensen verloren gaan punt.

De Bijbel verteld ons ook dat God ten tijde van Noach, de hele mensheid vernietigde op 8 mensen na. punt.

God is God en God is rechtvaardig punt.

Over zeuren, kan ik je verwijzen naar je talloze opmerkingen over Peri, de balk en de splinter, en nu niet meer zeuren theo!

• theo

Okay.

• Frederik D

Maar als een massamoordenaar zich tot jouw geloof bekeert, dan wordt hij toch met jouw God verzoend?

• samuel

Zoals ik al schreef daar heb ik niks in te zeggen of te beslissen, dat is een kwestie tussen hem en Jezus Christus, wat wij alleen kunnen doen als dienstknecht hem ertoe leiden hem erop attent maken. Sommige bekeren zich echt en hebben berouw, de rest volhard in hun zonde en hebben geen berouw of zijn zelfs niet in staat om berouw te hebben, dan rijst de vraag hoe kan dat? Dan is wat Jezus zegt over het onkruid wat gezaaid is tussen het graan de kinderen van de duivel erg waar en de realiteit.

• rudi bijbelstudie

je kunt het ook omdraaien; met mensen als samuel in de kerk, ja zelfs als voorganger, verbaast het me niks dat er van die rare dingen gebeuren. De ene priester vermoordt gehandicapten, samuel wenst het gros van de mensheid een eeuwige hel toe. Ach wat is het verschil.

• Ellen-Josee

Ik dacht al toen ik dit op het journaal zag dat er wel eens een topic over zou kunnen komen.

Wat mij ook opviel was dat die Andreas al erg oud was toen hij daar nog te werk gesteld werd.

Het deed mij denken aan een non (ik zal naam en plaats en zo weg laten) die voor mij in de studentenflat had gewerkt.

Ze sliep daar dan ook en moest dan ongeveer 60 studenten begeleiden, die vaak net uit huis waren en voor het eerst zelfstandig.

De non was met pensioen gegaan en de studenten hadden geen begeleiding meer en maakten er een enorme zooi van.

Voorbeeldje de schoonmaaktster vond op een morgen alle wc brillen met een rondje tomaten ketchup ook was er met ketchup een schilderij op de muur gemaakt.

Buren klaagden steen en been vanwege de geluidsoverlast, zo hadden de studenten bij de naastgelegen supermarkt nachts om 4 uur een rijtje winkelwagentjes losgekoppelt en gingen daarmee door de straat rennen. Ook gingen meisjes naakt op het balkon staan gillen - uiteraard in de late avond of nacht. Kots op de trappen werd niet opgeruimd. Kortom een enorme bende die de studie en de relatie met de buren niet ten goede kwam.

Zelf was ik ook achter in de 50 toen ik daar werd aangenomen om dit onder controle te krijgen. Op momenten dat ik even niet 14 keer per uur naar de derde etage moest rennen voor geluidsoverlast, nam ik dan wel eens het archief door en daar kwam ik stukken van de ARBO tegen waarin stond dat de zuster steeds meer moeite kreeg met de studenten onder controle te houden.

Dus hier ook zo'n geval: een betrekkelijk oude non wordt maar naar een klusje gestuurd (waar ze zelf niks over te zeggen hebben, het wordt voor hun bepaald) wat hartstikke zwaar werk is.

Wat denk je van die zwaar verstandelijk gehandicapte jongens? Dat is gewoon voor een dertiger al enorm aanpoten in zo'n baan, met de onberekenbare boze buien van zulke jongens, zodat het meubilair ineens door het vertrek vliegt. Nah… ik kan het me wel voorstellen hoor. Het is gewoon mogelijk ook een wanhoopsdaad geweest.

Wat denk jij?

• theo

Een lied zegt soms zoveel meer dan dan woorden, een preek,

Muziek als balsem voor de ziel.

Een lied als staf om op te steunen voor jezelf of voor anderen ipv een bijbeltekst als stok om anderen mee om de oren te slaan.

Ik houd nogal van tamelijk pompeus orgelmuziek, als jullie niet zoveel geduld hebben luister dan alleen naar de laatste minuut.

http://www.youtube.com/watch?v=cz-V9AeHGs4

Een prachtige psalm.

Met name vers 7.

Psalm 27

1 Mijn licht, mijn heil is Hij, mijn God en Here!

Waar is het duister dat mij onheil baart?

Mijn hoge burcht is Hij, niets kan mij deren,

in zijn bescherming ben ik wel bewaard!

Of zich de boosheid tegen mij verbindt

en op mij loert opdat zij mij verslindt,

ik ken geen angst voor nood en overval:

het is de Heer die mij behouden zal!

2 Een ding slechts kan ik van den Heer verlangen,

dit ene: dat zijn gunst mij eenmaal geev'

Hem dagelijks te loven met gezangen,

te wonen in zijn huis zo lang ik leef!

Hoe lieflijk straalt zijn schoonheid van omhoog.

Hier weidt mijn ziel met een verwonderd oog,

aanschouwende hoe schoon en zuiver is

zijn licht, verlichtende de duisternis.

3 Hoe heeft Hij mij ten dage van het kwade

verborgen in het binnenst van zijn hut:

geen vijandschap ter wereld kon mij schaden,

de schaduw van zijn wolk heeft mij beschut.

Hij stelde mij als op een hoge rots,

het woelen van mijn vijanden ten trots;

daarom wil ik met vrolijk feestgerei

juichen voor Hem, want Hij bewaarde mij! -

4 Zoals Gij eenmaal mijn geroep verhoorde,

zo spreek weer tot uw knecht en geef hem licht.

Mijn hart zegt stil de liefelijke woorden

die Gij eens zeide: “Zoek mijn aangezicht”.

Uw aangezicht, ik wil het zoeken, Heer!

Verberg het niet, beproef mij niet te zeer!

Ik hoop geen heil dan Gij voor mij bewaart,

ik smacht naar 't uur dat Gij U openbaart!

5 Laat mij toch nimmermeer uw toorn verwekken,

verstoot hem niet die U in zwakheid dient.

Zoudt Gij uw heerlijk aangezicht bedekken,

zo wordt mijn leven leeg en zonder vriend.

Gij zijt het enigst dat mijn hart bezit!

Van al mijn schatten bleef mij niets dan dit:

Gij zijt de helper die mij niet verlaat,

als vader en als moeder van mij gaat.

6 Wijs mij de wegen die ik zal betreden,

maak nu de paden effen voor mijn voet.

Als mij benauwt een drieste leugenrede,

leer mij de woorden die ik zeggen moet.

O geef mij aan mijn lasteraars niet prijs,

als zij mij kwellen met een vals bewijs.

Mijn God, zij blazen nijd en snuiven haat:

wees Gij de helper die mij niet verraadt.

7 O als ik niet met opgeheven hoofde

zijn heil van dag tot dag verwachten mocht!

O als ik van zijn goedheid niet geloofde,

dat Hij te vinden is voor die Hem zocht!

Wees dapper, hart, houd altijd goede moed!

Hij is getrouw, de bron van alle goed!

Wacht op den Heer, die u in zwakheid schraagt,

wacht op den Heer en houd u onversaagd.

• Ellen-Josee

Je kan zeggen wat je wil, maar eigenlijk zet ik hier (onder), verketterd als ik ben, nog de meest verzoenende woorden neer over die arme Andreas.

• theo

Klopt,

Het is (bijna??) altijd oorzaak en gevolg maar ook dat geeft ons mensen natuurlijk nog steeds geen vrijbrief om te doen wat we (zouden) willen ten koste van anderen.

Begrip, een ietsiepietsie of veel begrip, dat kan wel maar goedpraten natuurlijk niet.