Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Jezus, het koningschap, en de drachmen

• LeSage

Lucas 19: 11vv

Wie legt onderstaande vergelijking van Jezus uit?

De gelijkenis van de koning en de drachmen

11 Aan de mensen die stonden te luisteren, vertelde hij nog een gelijkenis, aangezien hij nu dicht bij Jeruzalem was en zij dachten dat het koninkrijk van God nu spoedig zou aanbreken. 12 Hij zei: ‘Een man van voorname afkomst ging op reis naar een ver land om het koningschap in ontvangst te nemen en dan terug te keren. 13 Hij riep tien van zijn dienaren bij zich, gaf elk van hen honderd drachme en zei tegen hen: “Ga daarmee handeldrijven terwijl ik weg ben.” 14 Maar zijn landgenoten haatten hem en stuurden afgevaardigden achter hem aan met de boodschap: “We willen niet dat die man koning over ons wordt!” 15 Bij zijn terugkeer, toen hij het koningschap had ontvangen, liet hij de dienaren aan wie hij het geld had gegeven bij zich roepen om te vernemen wat ze met handeldrijven hadden verdiend. 16 De eerste kwam en zei: “Heer, uw geld heeft het tienvoudige opgeleverd.” 17 Zijn meester zei: “Voortreffelijk, je bent een goede dienaar. Omdat je betrouwbaar bent geweest in iets zeer gerings verleen ik je het bestuur over tien steden.” 18 De tweede kwam zeggen: “Uw geld, heer, heeft het vijfvoudige opgebracht.” 19 Tegen hem zei hij: “Jij krijgt het bestuur over vijf steden.” 20 Toen kwam de derde dienaar, die zei: “Heer, hier is uw geld, ik heb het in een doek voor u bewaard. 21 Ik was bang voor u, omdat u een streng man bent die terugvordert wat hij niet heeft gestort en oogst wat hij niet heeft gezaaid.” 22 Zijn meester zei tegen hem: “Je bent een slechte dienaar, met je eigen woorden zal ik je veroordelen! Je wist dat ik een streng man ben en terugvorder wat ik niet heb gestort en oogst wat ik niet heb gezaaid? 23 Waarom heb je mijn geld dan niet bij de bank in bewaring gegeven? Dan had ik het bij mijn terugkeer met rente kunnen opvorderen.” 24 En tegen degenen die erbij stonden zei hij: “Neem hem de honderd drachme af en geef ze aan de knecht die het tienvoudige verworven heeft.” 25 Ze zeiden tegen hem: “Heer, hij heeft al het tienvoudige!” 26 “Ik zeg jullie: wie heeft zal nog meer krijgen; maar wie niets heeft, hem zal zelfs wat hij heeft worden ontnomen. 27 En die vijanden van mij die niet wilden dat ik koning over hen werd, breng hen hier en dood ze voor mijn ogen.”’

28 Na deze woorden trok Jezus verder, op weg naar Jeruzalem.

(Ter illustratie: ongeveer in die tijd leefde Herodes de Grote. Eén van diens familieleden reisde naar Rome om het koningschap over Israël van de romeinse kiezer te mogen ontvangen. Een gezelschap van joden en samaritanen reisde hem achterna om dat te verhinderen; dat is hen gelukt)

• theo

Heeft het - ter illustratie- al dan niet zijdelings te maken met de gelijkenis denk je?

Is het verhaal een waarschuwing tot… tot wat?

Is het verhaal een oproep tot?

• LeSage

die toevoeging over Archelaus las ik onlangs in de studiebijbel. Toen ging me ineens een lcht op. In die gistte het het al behoorlijk onder de joodse bevolking. De Herodes-clan was zeker niet geliefd. En Pilatus had ze al een paar maal eerder fors op hun ziel getrapt.

ik zou me zo voor kunnen stellen dat Jezus geen bijzondere bedoeling had met dit verhaal, maar dat het min of meer zijn mening was over hoe je als landvoogd dient te werken met wat je is toevertrouwd als de baas naar Rome is.

• theo

Mij is geleerd dat een gelijkenis van Jezus altijd en bijzondere bedoeling heeft.

Een gelijkenis, wel als afspiegeling van de dagelijkse werkelijkheid(daar past in dit geval je - ter illustratie- inderdaad mooi bij) maar de uitkomst is altijd een verrassing.

De gelijkenissen zijn voor de meeste mensen zo vanzelfsprekend en we weten de uitkomst al maar kunnen we ons nog verrassen of verbazen of verwonderen over een gelijkenis?

Is het gesneden koek?

Eigenlijk moeten we een bijbels verhaal sowieso lezen alsof we het voor de eerste keer lezen maar dat valt natuurlijk niet mee.

Wat wil deze gelijkenis ons nu eigenlijk vertellen of leren?

Zoek er eens een preek(je) bij via google. Een preek die je aanspreekt of waar je juist heel veel kritiek op hebt.

Is eens wat anders dan samen met prikkers visie geven.

Dan geven we een visie op die preek of een onderdeel daarvan.

• perihelium

LeSage Schreef:

——————————————————-

> die toevoeging over Archelaus las ik onlangs in de

> studiebijbel. Toen ging me ineens een lcht op. In

> die gistte het het al behoorlijk onder de joodse

> bevolking. De Herodes-clan was zeker niet geliefd.

> En Pilatus had ze al een paar maal eerder fors op

> hun ziel getrapt.

>

> ik zou me zo voor kunnen stellen dat Jezus geen

> bijzondere bedoeling had met dit verhaal, maar dat

> het min of meer zijn mening was over hoe je als

> landvoogd dient te werken met wat je is

> toevertrouwd als de baas naar Rome is.

Matthew Henry's Whole Bible Commentary zegt er dit over, ik citeer een klein gedeelte:

Our Lord Jesus is now upon his way to Jerusalem, to his last passover, when he was to suffer and die; now here we are told,

I. How the expectations of his friends were raised upon this occasion: They thought that the kingdom of God would immediately appear, v. 11. The Pharisees expected it about this time (Luk 17:20), and, it seems, so did Christ's own disciples; but they both had a mistaken notion of it. The Pharisees thought that it must be introduced by some other temporal prince or potentate. The disciples thought that their Master would introduce it, but with temporal pomp and power, which, with the power he had to work miracles, they knew he could clothe himself with in a short time, whenever he pleased. Jerusalem, they concluded, must be the seat of his kingdom, and therefore, now that he is going directly thither, they doubt not but in a little time to see him upon the throne there. Note, Even good men are subject to mistakes concerning the kingdom of Christ, and to form wrong notions of it, and are ready to think that will immediately appear which is reserved for hereafter.

google translate ‘vertaling’:

Onze Here Jezus is nu op zijn weg naar Jeruzalem, om zijn laatste Pascha, toen hij te lijden en te sterven; nu hier krijgen we te horen,

I. Hoe de verwachtingen van zijn vrienden zijn gerezen bij deze gelegenheid: Ze dachten dat het koninkrijk van God onmiddellijk zou verschijnen, v. 11. De Farizeeën verwacht dat het rond deze tijd (hfst. xvii 20.), En, zo lijkt het, zo ook eigen discipelen van Christus, maar zij hadden allebei een verkeerd idee van. De Farizeeën dachten dat het moet worden ingevoerd door een andere tijdelijke prins of potentaat. De discipelen dachten dat hun Meester zou introduceren, maar met tijdelijke pracht en kracht, die, met de macht die hij had om wonderen te verrichten, ze wisten dat hij kon zich kleden met in een korte tijd, wanneer hij wilde. Jeruzalem, concludeerden zij, moet de stoel van zijn koninkrijk te zijn, en daarom, nu hij gaat direct daarheen, ze twijfelen niet, maar in een weinig tijd om hem te zien op de troon. Let op, zelfs goede mensen zijn onderhevig aan fouten van het Koninkrijk van Christus, en de verkeerde opvattingen over het te vormen, en zijn klaar om te denken dat onmiddellijk zal verschijnen, die is gereserveerd voor hiernamaals.

• Johanan

Wat is jouw gedachte hier over?

Johanan.

• LeSage

http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/15618433/15619513/re-jezus-het-koningschap-en-de-drachmen#msg-15619513

• ruud

LeSage schreef:

——————————————————-

> Lucas 19: 11vv

>

> Wie legt onderstaande vergelijking van Jezus uit?

>

> De gelijkenis van de koning en de drachmen

>

> 11 Aan de mensen die stonden te luisteren,

> vertelde hij nog een gelijkenis,

Waarnaar stonden de mensen te luisteren?

Naar wat er met Zacheüs gebeurde.

Aan het eind spreekt Jezus de volgende woorden in vers 10 Want de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren is.

Jezus spreekt in de gelijkenis het doodsoordeel uit over allen die Hem niet als Koning van Zijn Koninkrijk hebben aangenomen na Zijn wederkomst. Vers 27.

Zie hiervoor ook wat Hij zegt in Joh 1,12 Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

• ¥ Lotje ¥

De onderste zin kan ik goed inkomen want:

Iedereen is ofwel kind van God ofwel kind van de duivel. Een tussenweg is er niet.

Gevolgen van kind van God zijn

God is onze Vader.

Wij zijn kinderen van de Allerhoogste (Lukas 6:35, zie verderop). We hebben een Vader!

Hoe is deze Vader?

Hij heeft ons lief. 1 Joh. 4:10-11: Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon gezonden heeft als een verzoening voor onze zonden. Geliefden, indien God ons zó heeft liefgehad, behoren ook wij elkander lief te hebben. Joh. 3:16: Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebben.

:)

bron: de gemeente van Christus

• Frans

Lotje: Iedereen is ofwel kind van God ofwel kind van de duivel. Een tussenweg is er niet.

Dit vind ik een foute voorstelling van zaken Lotje.

We zijn of kunnen kinderen van God worden maar niet iedereen wil kind van de duivel zijn, in de macht van… lijkt me duidelijker.