Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De Vrijmaking

• theo

Nou nee.

De diverse afsplitsingen zijn allemaal zijlijnen.

De ger.vrijg. kerk heeft het voor elkaar gekregen om een rechte lijn naar beneden steeds dezelfde lijn te behouden van ger. vrijgemaakten en de zijlijnen zijn de “fouten”"

Maar wat ik eerder schreef; het merendeel is gelukkig milder geworden.

• Ellen-Josee

Wat een onzin is dat!

• Ellen-Josee

Kan je even kort en bondig samenvatten wat precies je punt is?

Gr Ellen

• Frederik D

Wat is een onzin?

De Vrijg. Gereformeerden beschouwden zichzelf als de enige ware gelovigen en vertoonden aldus sektarische trekken. De andere christenen waren ketters en gingen daarom naar de hel. Tegen dit dogmatisme groeide binnen de Vrijg. Geref. kerk kritiek.

• Frederik D

Jij behoort het te lezen. Het is een stuk kerk- en cultuurgeschiedenis. En het geeft enigszins inzicht in het denken van lieden als Boaz, die weliswaar niet bij een kerk aangesloten zijn maar dat komt door hun eigen dogmatisme.

• Frederik D

Mijn punten zijn vele. Dus lees het artikel maar.

• Ellen-Josee

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Wat is een onzin?

>

> De Vrijg. Gereformeerden beschouwden zichzelf als

> de enige ware gelovigen en vertoonden aldus

> sektarische trekken. De andere christenen waren

> ketters en gingen daarom naar de hel.

Precies, onzin dus.

> Tegen dit

> dogmatisme groeide binnen de Vrijg. Geref. kerk

> kritiek.

Tegenwoordig denken ze niet meer zo. Hoewel er (zoals in elke kerk) nog wel eens wat uitwasjes zijn, maar er komen ook meer protocollen om daarmee om te gaan.

Ellen

• Ellen-Josee

Ja ik ben eerst gaan lezen en toen gaan kijken ‘hoe lang duurt dit nog’ en het was mij te lang gezien mijn eigen interessen.

We leven niet meer in 1944 en er zijn momenteel spectaculaire veranderingen gaande, waar mijn oog meer op rust.

Ik vond de hele sfeer trouwens (wat ik ook las hoe jij het beleefde) iets voor een achterlijk gat in de duistere eeuw. Kan me wel voorstellen dat je atheist werd.

Ik woonde altijd in grote steden, daar had je geen aparte scholen voor Vrijgemaakten. Je ging maar gewoon naar een christelijke school en dat was het.

Gr Ellen

• Frederik D

Klopt, het ware geloof verandert. Zelfs bij Boaz en de zijnen is er sprake van evolutie, zij het uiterst langzaam (lijkt wel op biologische evolutie).

• Frederik D

Ik woonde in een stad die groter was dan de stad waarin jij woonde.

In het land waren er her en der een paar Vrijg. Geref. middelbare scholen en de Vrijg. Geref. jeugd reisde per trein en bus naar die scholen. Ook vanuit de stad waar jij woonde.