Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

vruchten der bekering

• samuel

Zij die de heilige Geest wensen te ontvangen moeten zich waarachtig bekeerd hebben. Petrus zei dit ook tegen de mensen in zijn preek op eerste pinksterdag.

38 En Petrus antwoordde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des heiligen Geestes ontvangen. handelingen 2

Een mens heeft misschien alle slechte gewoonten in zijn leven nog niet overwonnen, maar hij kan er wel mee ophouden ze graag te doen. In zijn hart kan hij zich afkeren van dingen waarvan hij weet dat ze slecht zijn.

Iedereen die zijn zonden blijft koesteren of de wereld blijft liefhebben is niet gereed om de heilige Geest te ontvangen: inplaats hiervan moet hij zich bekeren.

Johannes de Doper predikte de doop der bekering en vertelde de mensen zich voor te bereiden op Degene, die zou komen, en die hen zou dopen met de heilige Geest en met vuur.

16 antwoordde Johannes en zeide tot allen: Ik doop u met water, doch Hij komt, die sterker is dan ik, wiens schoenriem ik niet waardig ben los te maken; die zal u dopen met de heilige Geest en met vuur. Lucas 3

Johannes de Doper ging verder met de mensen instructies te geven hoe ze moesten bewijzen dat ze bekeerd waren. Hij zei hun dat zij hun materiële zegeningen moesten delen met de armen. 11 Hij antwoordde en zeide: Wie een dubbel stel klederen heeft, dele mede aan wie er geen heeft, en wie spijzen heeft, doe evenzo. Lucas 3

Hij eiste dat de tollenaars hun oneerlijke handelingen zouden opgeven en "niet meer zouden vorderen dan hun voorgeschreven was" Lucas 3 vers 13.

Hij gebood de krijgslieden "niemand uit te plunderen, niets af te persen en tevreden zijn met hun soldij" Lucas 3 vers 14

Bereidt de weg des Heren!

Maar Johannes ging verder dan dit. Hij zei: "Bereidt de weg des Heren, maak recht zijn paden“ Lucas 3 vers 4. Er is iets dat ”het bereiden van de weg des Heren" genoemd kan worden. Christus kan niet samengaan met mensen die kromme wegen bewandelen.

God prees koning Josafat aldus: "Toch is er wel iets goeds bij u gevonden, want gij hebt u hart erop gezet God te zoeken" 2 Kronieken 19:3.

Het is veelbetekenend dat Johannes de Doper, die de eerste prediker was van de doop in de heilige Geest, er zo sterk de nadruk op legde dat mensen hun weg moesten voorbereiden voor de Here. Mensen kunnen zichzelf niet veranderen, maar zij kunnen berouw hebben over hun zonden. Het is geen kwestie van zichzelf verbeteren; het gaat er om een dat er een diep verlangen is om nader tot God te komen. Jacobus zegt: "Nadert tot God en Hij zal tot u naderen" Jacobus 4 vers 8.

God zoekt naar mensen die werkelijk naar Hem verlangen en niet alleen Zijn zegeningen zoeken.

• Ellen-Josee

Vooral de laatste zin raakt mij: ‘God zoekt naar mensen die werkelijk naar Hem verlangen en niet alleen Zijn zegeningen zoeken’.

Houdt van God! Zo zou ik het simpel willen zeggen.

Het brengt mij ook naar een bijbelgedeelte over de vrienden van Daniel die in een wel heel penibele situatie zijn terecht gekomen:

Maar weigeren jullie te buigen, dan worden jullie onmiddellijk in een brandende oven gegooid. En welke god zal jullie dan uit mijn handen kunnen redden?’ Sadrach, Mesach en Abednego zeiden hierop tegen de koning: ‘Wij vinden het niet nodig, Nebukadnessar, uw vraag te beantwoorden, want als de God die wij vereren ons uit een brandende oven en uit uw handen kan redden, zal hij ons redden. Maar ook al redt hij ons niet, majesteit, weet dan dat wij uw goden niet zullen vereren, noch zullen buigen voor het gouden beeld dat u hebt opgericht.’

Het gaat er niet om wat God doet, maar wie Hij IS!

• samuel

Bedankt Ellen voor je aanvulling, en het raakt zeker de kern. :)

Het gaat er niet om wat God doet, maar wie Hij IS!

Bedankt voor deze mooie en o zo ware tekst Ellen.

• Ellen-Josee

Graag gedaan en een gezegende dag nog,

Ellen

• samuel

Dank je Ellen, en jij vanzelfsprekend ook een gezegende dag. :)

• Leeuwenhart

Waarom schrijf je niet:

Het gaat er niet om wie God IS, maar om wat hij DOET!

• ¥ Lotje ¥

:) duidelijk . en in sommige regels voel ik me aangedaan

• perihelium

Ellen-Josee Schreef:

——————————————————-

> Vooral de laatste zin raakt mij: 'God zoekt naar

> mensen die werkelijk naar Hem verlangen en niet

> alleen Zijn zegeningen zoeken'.

>

> Houdt van God! Zo zou ik het simpel willen

> zeggen.

>

> Het brengt mij ook naar een bijbelgedeelte over de

> vrienden van Daniel die in een wel heel penibele

> situatie zijn terecht gekomen:

>

> Maar weigeren jullie te buigen, dan worden jullie

> onmiddellijk in een brandende oven gegooid. En

> welke god zal jullie dan uit mijn handen kunnen

> redden?’ Sadrach, Mesach en Abednego zeiden

> hierop tegen de koning: ‘Wij vinden het niet

> nodig, Nebukadnessar, uw vraag te beantwoorden,

> want als de God die wij vereren ons uit een

> brandende oven en uit uw handen kan redden, zal

> hij ons redden. Maar ook al redt hij ons niet,

> majesteit, weet dan dat wij uw goden niet zullen

> vereren, noch zullen buigen voor het gouden beeld

> dat u hebt opgericht.’

>

> Het gaat er niet om wat God doet, maar wie Hij IS!

Ik denk dat wat God doet zeker van belang is en dat we Zijn grote daden niet moeten vergeten. Zie bv ook het verhaal van de gouden kalf waar ze dat wel vergaten en vast gingen houden aan dingen die hun eerst zekerheid gaf.

• samuel

Lotje het is ook geen veroordeling wat Johannes de Doper predikt maar meer een aanzet tot! En dat kan en moet ons ook aanspreken. :)

• rudi bijbelstudie

omdat we human beings zijn en geen human doings