Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

insecten gevolg van zondeval?

• rudi bijbelstudie

ik denk dat insecten een gevolg zijn van de zondeval. Nu is het woord zondeval ook weer discutabel. Maar om de discussie niet te ingewikkeld te maken gebruik ik dit woord maar even.

Ik heb wel eens gehoord dat insecten een kwart van de totale biomassa bevatten. en het schijnt dat ze bij de 2de generatie schepping behoren die ook weer ergens in een psalm staat. ik weet niet of er al insecten waren voor de zondvloed. In elk geval had de slang in het begin pootjes.

• theo

Vóór de zondeval aten alle insectenetende dieren geen insecten maar…….?

• rudi bijbelstudie

misschien aten ze van de levensboom?

• Frederik D

De miereneter at madeliefjes en heette dus madelieveneter. En woonde op de Maledieven en is nog steeds op weg naar de Ark. Samen met de Australische landslak. Het laatst werden ze gesignaleerd in Openbaring 23 en vers dat ze nog waren, al waren hun hoofd stuk.

• rudi bijbelstudie

er waren toen ook nog geen wolken

• theo

En DUS groeide er ook niks want dat lukt niet zonder regen.

Toch?

Regen staat voor vruchtbaarheid in de Baal cultus, regen als vruchtbaarheid - het is een bijbelse kritische nooit tegen de afgod Baal.

De literaire kant van de zaak is dat de zondvloed de eerste regen was, de tweede regen was vuur en zwavel op Sodom en Gomorra, de derde hagelstenen in Egypte en de vierde manna in de woestijn en de vijfde de Thora.

3 keer oordeel en 2 keer redding.

• Leeuwenhart

Je vergeet nog het voorspelde noodweer van gisteren. Dus vier keer oordeel en twee keer redding.

Maar de Thora is eigenlijk ook meer oordeel dan redding.

Dus vijf keer oordeel en één keer redding.

Nou ja, het noodweer viel uiteindelijk mee, dus die telt voor half.

Komen we uit op vierenhalf keer oordeel en één keer “redding”.

• Leeuwenhart

Ja, slangen hadden in het begin pootjes.

Die zijn geëvolueerd uit hagedissen en sommige slangen hebben nog rudimentaire pootbotjes.

Maar het is niet zo dat hagedissen of slangen geëvolueerd zijn tot bijen, vlinders of sprinkhanen.

Overigens snap ik je negatieve opstelling jegens insecten niet.

Ze zijn heel nuttig (bijen) en ijverig (mieren) en heel succesvol (kakkerlakken).

Ook zijn ze voedzaam en kunnen ze helpen het wereldvoedselprobleem op te lossen.

• Frederik D

Insecten, in sekten.

De Duivel is sektarisch. Jij vormt een sekte op je eentje. Dus kijk alsjeblieft uit.

• rudi bijbelstudie

de relatie tussen sekten en insecten is niet helemaal uit de lucht gegrepen. Satan is niet voor niets de Lord of Flies.