Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

heldhaftig zijn vriendschap....zijn ópdrachten om die te doen

  • LeSage

    Voor christenen moet deze Psalm een onverteerbaar bijbelhoofdtuk zijn, immers: het bezingt de vergevingsgezindheid van God en het laat zien wat een prachtige toekomst een mens samen met de god….totaal LOS van of je het gelóóft of niet.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    Psalm 103:4 (Naardense Vertaling)

    die verlost uit de gróeve je léven,

    die je omkranst

    met vríendschap én ontférming;

    die verzadigt met het góede je verlángen,

    níeuw wordt als de árend je jéugd.

    Doende met geréchtigheden is de ÉNE,

    en met réchten

    voor álle verdrúkten.

    Kennen deed hij zijn wégen aan Mózes,

    aan Ísraëls zónen

    zijn hándelen.

    De ENE is ontférmend en genádig,

    lankmóedig, overvlóedig in vríendschap.

    Niet voor ímmer duurt zijn gedíng,

    niet voor éeuwig blíjft hij wrókken.

    Niet naar onze zónden heeft hij ons gedáan,

    niet naar onze ongerechtigheden

    óver óns voltrókken.

    Nee, zo hoog als de hémel boven de áarde

    is heldhaftig zijn vríendschap

    over wíe hem vrézen;

    zo ver als zonsopgang is van waar dáalt de ávond,

    doet hij onze mísstappen

    vér van ons wég.

    Zoals een vader zich ontférmt over zónen,

    ontfermt zich de ÉNE

    over wíe hem vrézen.

    Want hij, hij wéet hoe wij zijn gevórmd,

    blijft indáchtig

    dát wij stóf zijn.

    Een mensje: als het grás zijn zijn dágen,

    als de blóem op het véld,

    zo blóeit hij.

    Want een stórm trekt erover en hij is wég,

    de plaats waar hij stónd kent hem níet terúg.

    Maar de vriendschap van de ENE is van eeuwig tot eeuwig over wíe hem vrézen,

    zijn geréchtigheid

    voor zónen van zónen;

    voor wie zijn verbónd bewáken,

    voor wie gedenken zijn ópdrachten

    om díe te dóen.

    De ENE

  • samuel

    Dit is toch uit de Bijbel? Dat is toch het boek van de gelovigen?

  • Stefan

    Doet mij denken aan wat er staat in Rom. 8

    Zoals een vader zich ontférmt over zónen,

    ontfermt zich de ÉNE

    over wíe hem vrézen.

    Want hij, hij wéet hoe wij zijn gevórmd,

    blijft indáchtig

    dát wij stóf zijn.

    Een mensje: als het grás zijn zijn dágen,

    als de blóem op het véld,

    zo blóeit hij.

    Want een stórm trekt erover en hij is wég,

    de plaats waar hij stónd kent hem níet terúg.

    Maar de vriendschap van de ENE is van eeuwig tot eeuwig over wíe hem vrézen,

    zijn geréchtigheid

    voor zónen van zónen;

    voor wie zijn verbónd bewáken,

    voor wie gedenken zijn ópdrachten

    om díe te dóen.

    En indien Christus in u is, zo is wel het lichaam dood om de zonden;

    maar de geest is leven om de gerechtigheid.

    En indien de Geest van Hem, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont,

    zo zal Hij,

    Die Christus uit de doden opgewekt heeft,

    ook uw sterfelijke lichamen levend maken,

    door Zijn Geest, Die in u woont.

    En Gal. 4

    6 En, dat gij zonen zijt – God heeft de Geest zijns Zoons uitgezonden in onze harten, die roept: Abba, Vader.

    7 Gij zijt dus niet meer slaaf, doch zoon; indien gij zoon zijt, dan zijt gij ook erfgenaam door God.

    In vele teksten in het NT komt dit terug; neem ook Joh. 16 en alle andere teksten die zo vaak aangehaald worden, Fil.3 enz..

    Mooie Psalm..;)

  • M*j*r**

    LeSage Schreef:

    ——————————————————-

    > Voor christenen moet deze Psalm een onverteerbaar

    > bijbelhoofdtuk zijn, immers: het bezingt de

    > vergevingsgezindheid van God en het laat zien wat

    > een prachtige toekomst een mens samen met de

    > god….totaal LOS van of je het gelóóft of

    > niet.

    Tja, als je het woord hoort dan maakt het ook niet uit wie of wat je bent.

    Hand.10

    44 Terwijl Petrus deze woorden nog sprak, viel de heilige Geest op allen, die het woord hoorden.

    45 En al de gelovigen uit de besnijdenis, die met Petrus waren medegekomen, stonden verbaasd, dat de gave van de heilige Geest ook over de heidenen was uitgestort,

    46 want zij hoorden hen spreken in tongen en God grootmaken. Toen merkte Petrus op:

    47 Zou iemand het water kunnen weren, om dezen te dopen, die evenals wij de heilige Geest hebben ontvangen?

    Kan je nagaan hoe vooringenomen men toen al was over een ander. Ware dat niet zo dan zouden ze ook niet verbaasd zijn geweest (vers45)

  • LeSage

    klopt.

    Overigens is dit, de Torah, niet de bijbel van de christelijke gelovigen maar van de joodse gelovigen. dat christenen het kapen en er vervolgens allerlei dingen in gaan lezen - daar kan ik ook niets aan doen.

    maar daar gaat deze draad dus ook over.

    Christenen die beweren dat de joodse god iedereen verdoemt die niet een bepaald geloof aanhangt.

    terwijl de joodse god zelf in deze psalm ieder gerust stelt, en als een vriendelijke opa je over de bol strijkt met de boodschap ‘zit er nou niet al te veel over in….. ik blijf niet áltijd boos op je……ik blijf niet eeuwig wrokken….kom op zand erover, en doe gewoon wat ik zeg dat je moet doen, dan komt het allemaal goed.’

    Mooi he, die vertaling “heldhaftig zijn vriendschap”.

  • LeSage

    thomas Schreef:

    ——————————————————-

    > Doet mij denken aan wat er staat in Rom. 8

    >

    > Zoals een vader zich ontférmt over zónen,

    > ontfermt zich de ÉNE

    > over wíe hem vrézen.

    >

    > Want hij, hij wéet hoe wij zijn gevórmd,

    > blijft indáchtig

    > dát wij stóf zijn.

    >

    > Een mensje: als het grás zijn zijn dágen,

    > als de blóem op het véld,

    > zo blóeit hij.

    >

    > Want een stórm trekt erover en hij is wég,

    > de plaats waar hij stónd kent hem níet terúg.

    >

    > Maar de vriendschap van de ENE is van eeuwig tot

    > eeuwig over wíe hem vrézen,

    > zijn geréchtigheid

    > voor zónen van zónen;

    >

    > voor wie zijn verbónd bewáken,

    > voor wie gedenken zijn ópdrachten

    > om díe te dóen.

    >

    >

    >

    > En indien Christus in u is, zo is wel het

    > lichaam dood om de zonden;

    > maar de geest is leven om de gerechtigheid.

    > En indien de Geest van Hem, Die Jezus uit de

    > doden opgewekt heeft, in u woont,

    > zo zal Hij,

    > Die Christus uit de doden opgewekt heeft,

    > ook uw sterfelijke lichamen levend maken,

    > door Zijn Geest, Die in u woont.

    >

    dit is het paulinische dogma van “Christus in de nieuwe mens”. Dat is iets totaal anders. Vn de joodse god hoef je jezelf niet op te geven. Van de christelijke god wel.

    En hier in Ps. 103 gaat het echt fundamenteel om jou als (joods) mens. Niet om Christus, maar om jou, als mens-met-een-opdracht.

    Ik vind dat echt een wezenlijk verschil.

    > En Gal. 4

    >

    >

    > 6 En, dat gij zonen zijt – God heeft de Geest

    > zijns Zoons uitgezonden in onze harten, die roept:

    > Abba, Vader.

    > 7 Gij zijt dus niet meer slaaf, doch zoon; indien

    > gij zoon zijt, dan zijt gij ook erfgenaam door

    > God.

    ik zie het verband niet met Ps 103

    >

    > In vele teksten in het NT komt dit terug; neem ook

    > Joh. 16 en alle andere teksten die zo vaak

    > aangehaald worden, Fil.3 enz..

    >

    > Mooie Psalm..;)

    mooie vertaling, vooral. Je moet maar op het idee komen: "heldhaftige vriendschap'.

  • samuel

    Nee de Torah zijn de vijf boeken van Mozes, maar dat feit daargelaten dan is het nog een boek van gelovigen, niet een boek van ongelovigen!

    Dus als wij de Bijbel citeren, citeren wij het Woord van God voor de gelovigen aan de ongelovigen!

  • samuel

    Spreek jij in tongen?

  • LeSage

    tis goed jongen:)

  • samuel

    Dat weet ik toch jochie, daarom leg ik het je toch ook uit! :)