nog een vraag: denk je dat de anti christ (Mahdi) en de wetteloze 2 verschillende personen zijn? Of dezelfde persoon?
gr.
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nlGeen flauw idee. Ik denk persoonlijk dat de bijbel niet zo duidelijk is over heel veel dingen. Ik probeer zoveel mogelijk alles te herleiden op wat in de bijbel staat en helaas is mijn conclusie vaak dat het een en ander minder duidelijk is dan soms gesuggereerd wordt en dat nogal wat dingen openstaan voor interpretatie. Ik speculeer ook liever niet over welke eonen er zoal zijn en welke er nog komen. Dat zijn allemaal menselijke indelingen, Jezus zelf spreekt enkel over “deze eon” en “de komende eon” en dat is gewoon de manier waarop ‘men’ in die tijd al sprak over deze dingen, dus Jezus gebruikte spreekwijzen uit die tijd.
Waar baseer je dat idee dan op?
- Is de wereld ingedeeld in aionen, of is het gebruik van aionen enkel het benoemen van “een periode” in plaats van “een ingedeelde periode” als je begrijpt wat ik bedoel.
- Waarom zijn er 5 aionen, waarom niet meer of minder?
- Waarom is er een verband tussen de indeling van de tabernakel en een eventuele indeling in aionen?
- Is zo'n verband enkel een numerieke overeenkomst, of is er ook sprake van een ontologische overeenkomst o.i.d.?
de tabernakel is een afspiegeling van het hemelse net zoals Israel een afspiegeling is van het hemelse. En zoals de tuin van eden dit was. Gods plan met de aionen is weerspiegeld in de kleine tabernakel en later in de tempel. De tempel van Salomon was een blauwdruk van de Tuin van Eden.
Zo maakt God zijn plan kenbaar middels details die hij in de tabernakel geeft. Het is logisch dat het principe van de aionen hier dan ook in past.
De aionen staan niet alleen los van elkaar maar vertonen ook onderlinge relatie. Beiden, tabernakel en aionen werken naar een climax toe. Het heiligste heiligdom versus de 5de aion.
rudi bijbelstudie Schreef:
——————————————————-
> de tabernakel is een afspiegeling van het hemelse
> net zoals Israel een afspiegeling is van het
> hemelse. En zoals de tuin van eden dit was. Gods
> plan met de aionen is weerspiegeld in de kleine
> tabernakel en later in de tempel. De tempel van
> Salomon was een blauwdruk van de Tuin van Eden.
>
> Zo maakt God zijn plan kenbaar middels details die
> hij in de tabernakel geeft. Het is logisch dat het
> principe van de aionen hier dan ook in past.
>
> De aionen staan niet alleen los van elkaar maar
> vertonen ook onderlinge relatie. Beiden,
> tabernakel en aionen werken naar een climax toe.
> Het heiligste heiligdom versus de 5de aion.
Hoe weet je dat de tabernakel een afspiegeling is van het hemelse, d.w.z. dat er iets in de hemel of iets hemels is dat in de tabernakel afgebeeld wordt? En stel dat het inderdaad een afspiegeling is van zoiets, waarom verwijst het dan naar bijvoorbeeld ‘tijdperken van Gods plan’ en niet naar iets anders? Wat heeft Eden ermee te maken? Ik heb een bron gevonden (“Eden, the Temple, and the Church's Mission in the New Creation” van Beale), weerspiegelt dat jouw standpunt? Dan kan ik dat eens doornemen.
Ik wil een doorslaggevende reden waarom zo'n theorie niet slechts een menselijke interpretatie is, bijvoorbeeld door wat overeenkomsten of een patroon dat iemand bedacht heeft en het komt net even uit ofzo, maar dat het iets is met een heldere basis. Misschien vindt je dat een zware eis, maar het lijkt mij redelijk. Niet beledigend bedoeld, maar ik heb ooit iets gelezen over helicopters in Ezechiël en sindsdien ben ik een beetje sceptisch. Ik zeg dus niet dat wat je zegt onjuist is, maar ik ben benieuwd naar de onderbouwing ervan.
David Schreef:
——————————————————-
> Zoals bij velen bekend is de betekenis van het
> griekse woordje “aion” een bepaalde tijdsperiode.
> Zo kunnen er meerdere aionen zijn = meerdere
> tijdsperiodes.
> De Nederlandse vertalingen maken daar wel
> onderscheid in hoewel het begrip “ eeuwig” in de
> bijbel niet meteen een periode zonder einde
> betekent.
>
> Om de griekse betekenis van eeuwigheid zonder
> tijdperiode te kunnen vast stellen moeten we
> kijken naar de teksten waar de eeuwigheid van God
> mee aangeduid is. We gaan er dan vanuit dat Gods
> bestaan geen einde heeft.
>
> Enkelvoud/meervoud l (aionos ton aionon = eeuw
> der eeuwen): Efeze 3:21 (tot alle eeuwigheid SV)
>
> Enkelvoud/enkelvoud (aiona tou aionos= eeuw der
> eeuw): Hebreeen 1:8 (in alle eeuwigheid SV)
>
> Meervoud/ meervoud (aionas ton aionon = eeuwen der
> eeuwen): Openbaring 10:6, 20:10, 1 Peter 4:11 )
> (in alle eeuwigheid SV)
>
> Deze laatste uitdrukking wordt dus gebruikt in
> Openbaring 10:6 waarin staat dat God in "aionas
> ton aionon “= eeuwen der eeuwen” leeft dus zonder
> einde
> Deze zelfde uitdrukking wordt ook gebruikt in
> Openenbaring 20:10 waarin in “aionas ton aionon ”=
> eeuwen der eeuwen" gepijnigd zal worden dus ook
> zonder einde
Bs'd
Dat is dan best wel een lange tijd dan, dat de liefdevolle christelijke god het merendeel van zijn schepselen gaat martelen.
Noemen ze dat nou “tough love”?
dankje voor dat stuk van Beale, heb ik gedownload. De tuin van Eden is inderdaad de 1ste tempel en niet de tempel van Salomo. Mozes kreeg niet zomaar instructie om een tabernakel te bouwen als hobby.
God: heej mozes, maak eens een tabernakel.
Mozes: waarom?
God: vind ik leuk, zo'n tabernakel, altijd al willen hebben.
Nee, god wilde dat Mozes snapte dat het aardse een afspiegeling was van de hemel. Zie ook Ernest L. Martin over dit soort zaken.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?