Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

In alle eeuwigheid zonder einde = aionas ton aionon

  • David

    Zoals bij velen bekend is de betekenis van het griekse woordje “aion” een bepaalde tijdsperiode.

    Zo kunnen er meerdere aionen zijn = meerdere tijdsperiodes.

    De Nederlandse vertalingen maken daar wel onderscheid in hoewel het begrip “ eeuwig” in de bijbel niet meteen een periode zonder einde betekent.

    Om de griekse betekenis van eeuwigheid zonder tijdperiode te kunnen vast stellen moeten we kijken naar de teksten waar de eeuwigheid van God mee aangeduid is. We gaan er dan vanuit dat Gods bestaan geen einde heeft.

    Enkelvoud/meervoud l (aionos ton aionon = eeuw der eeuwen): Efeze 3:21 (tot alle eeuwigheid SV)

    Enkelvoud/enkelvoud (aiona tou aionos= eeuw der eeuw): Hebreeen 1:8 (in alle eeuwigheid SV)

    Meervoud/ meervoud (aionas ton aionon = eeuwen der eeuwen): Openbaring 10:6, 20:10, 1 Peter 4:11 ) (in alle eeuwigheid SV)

    Deze laatste uitdrukking wordt dus gebruikt in Openbaring 10:6 waarin staat dat God in “aionas ton aionon ”= eeuwen der eeuwen" leeft dus zonder einde

    Deze zelfde uitdrukking wordt ook gebruikt in Openenbaring 20:10 waarin in “aionas ton aionon ”= eeuwen der eeuwen" gepijnigd zal worden dus ook zonder einde

    Voor de geintresseerden heb ik deze uitdrukking voor het boek Openbaring uitgezocht. “Aionas ton aionon ”= eeuwen der eeuwen" staat ook in Openbaring 1:6 , 1:18, 4:9, 10 , 5:13, 14 , 7:12, 10:6, 11:15, 15:7, 19:3 , 20:10 en 22:5

  • samuel

    Is God eeuwig of niet?

  • Trolando

    Nee hoor, aionas ton aionwn betekent gewoon “eeuwen der eeuwen” en het is om precies te zijn een Hebraïsme, een Hebreeuwse uitdrukking in het Grieks weergegeven. Het is een Hebreeuwse manier om een woord te versterken. Bijvoorbeeld: vele eeuwen lang, een zeer lange tijd. Gebruik van deze constructie sluit niet uit dat zo'n periode geen einde heeft, maar sluit ook zeker niet uit dat zo'n periode wel een einde heeft. Binnen het visioen van Johannes betreft het simpelweg een zeer lange tijd. Ik heb ook ergens gelezen dat de constructie in de LXX gebruikt wordt om het Hebreeuwse “olam wa ad” weer te geven, wat betekent “een eeuw/eon/onbepaalde tijdsperiode en nog iets langer”.

    Jouw stelling is dat “eeuwen der eeuwen” gebruikt wordt om de eeuwigheid van God aan te duiden. Maar dat is niet zo.

    Bezien we de volgende stellingen:

    1) God leeft zeer lang.

    2) God leeft eindeloos.

    3) Zeer lang = eindeloos.

    1 en 2 zijn waar en sluiten elkaar niet uit. Wel geldt: als 2, dan 1. Maar stelling 3 volgt er niet uit. Als een auto groot is en rood is, betekent dat niet dat groot gelijk is aan rood. Niet alles dat zeer lang is, is ook eindeloos.

    En de volgende stellingen:

    4) God straft zeer lang.

    5) God straft eindeloos.

    Stelling 4 kun je vanuit o.a. Openbaring onderbouwen. Stelling 5 veronderstelt iets dat gewoon niet waar is, namelijk dat “als 1 en 2, dan 3”.

    Overigens is het gebruik van een zeer lange tijd in Openbaring goed te begrijpen. De rook van hun beproeving in de poel van goddelijke loutering stijgt een zeer lange tijd op. Het is een poel van goddelijke loutering, want “een poel van vuur en zwavel/brandende zwavel” is een typisch symbool voor goddelijke loutering/reiniging/purificatie in die culturen toen. Zwavel werd precies daarvoor gebruikt. Vuur trouwens ook. Brandende zwavel, des te meer. De woorden basanismos/basanizo kunnen ook pijnigen betekenen, maar dragen oorspronkelijk de betekenis van het beproeven/toetsen van goud/zilver aan een toetssteen, waarbij rook vrijkomt vanwege de onreinheden in het metaal. Het beeldende taalgebruik wijst op deze betekenis van banasismos/basanizo. Vandaar deze vertaling.

  • rudi bijbelstudie

    petje af als jij David kunt overtuigen, ik heb het opgegeven. God is wel eindeloos maar zijn manifestatie in de aionen is Christus als de alfa en omega.

    gr.

  • rudi bijbelstudie

    god is eeuwig maar zijn manifestatie in de aionen (christus) niet.

  • Trolando

    Overtuigen is iets dat mensen zichzelf aandoen, het enige dat wij kunnen is de benodigde informatie op een hopelijk overzichtelijke manier aanbieden.

  • rudi bijbelstudie

    dan ben ik wel benieuwd wat je van Jozua 24:15 vindt. namelijk Paulus noemt Abraham steeds als voorbeeld van geloof door genade. Al bestond het woord genade toen nog niet. Maar in Jozua 24:15 moet Abraham opeens een KEUZE maken voor welke god hij zal aanbidden. Dit klinkt toch erg wettisch. Is er iets veranderd in god's stelsel?

    Let wel, Abraham volgt god de hele tijd uit geloof en dan in Jozua 24:15 gebeurt er iets raars, namelijk God vraagt hem om een keuze te maken. Dat deed hij toch al de hele tijd?

  • rudi bijbelstudie

    het klinkt allemaal erg technisch, je kunt ook zeggen dat god de aionen heeft geschapen naast zijn eigen eeuwigheid om ons te ontmoeten. En dus is Jezus ook afgedaald in de aionen om met ons het kruis te dragen, wat in de eeuwigheid niet mogelijk was. Aion der aionen is inderdaad de 5de aion.

  • Trolando

    Sluiten genade en keuzes maken elkaar uit? Mozes hield een staf omhoog met een koperen slang. De redding was genade, maar je moest er wel naar kijken…

    De redding door Christus is genade voor iedereen, en uiteindelijk zal iedereen hier ook aan deelnemen. Deelname en bekering zijn echter onlosmakelijk met elkaar verbonden, een geloof zonder bekering is een dood geloof, staat ook geschreven. Waarom is dit wettisch? Het lijkt mij juist logisch.

    Als we het laag voor laag opbouwen, dan gaat dat in grote lijnen als volgt:

    1) Mensen doen slechte dingen, zijn onrechtvaardig en zijn gebonden aan het kwaad; Gods doel is dat alle mensen rechtvaardigen worden.

    2) Christus heeft als ultieme offer het kwaad verslagen en brengt universele redding, redding voor alle mensen; hieruit blijkt Gods liefde en doel met alle mensen.

    3) God werkt volgens een plan waarbij sprake is van verkiezing (van Israël, van bepaalde mensen die als eerstelingen het goede nieuws verkondigen, etc) maar die verkiezing is niet op basis van daden of geloof, maar op basis van Gods vrije barmhartigheid/genade. Die verkiezing beperkt niet de redding van alle mensen, maar gaat enkel over de weg tot de redding van alle mensen.

    Het probleem is dat een begrip uit de derde laag (verkiezing is niet op basis van daden) wordt toegepast op de eerste laag. Ik bedoel dit: God kiest mensen niet uit op basis van of zij goed leven. Het doel is dat alle mensen goed leven. Wie is uitgekozen, en toch slecht leeft, is ongehoorzaam, doet onrechtvaardige dingen, enz. Binnen een theologie waarbij redding, rechtvaardiging en uitverkiezing gelijkgetrokken zijn, is dit niet te begrijpen. De uitverkiezing is niet op basis van daden of geloof, dus de rechtvaardiging ook niet, dus mensen zijn binnen die theologie rechtvaardig ONGEACHT WAT ZE DOEN! Zo werkt het natuurlijk niet. Het N.T. is overduidelijk over mensen die ‘gered’ zijn maar alsnog in zonde blijven leven. Uiteindelijk zal iedereen rechtvaardig zijn, dat is de belofte, dat is de toekomst. Dat betekent dat het handelen van alle mensen uiteindelijk rechtvaardig zal zijn, dat alles wat ooit verkeerd was, vergeven is.

    Dus: telkens weer kiezen om God te gehoorzamen en telkens weer je leven vernieuwen, dat hoort bij het gered-zijn. Maar uiteindelijk zal iedereen zo zijn.

  • rudi bijbelstudie

    hmmm…