Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De eeuwige Trooster.

• samuel

16 En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, 17 de Geest der waarheid, die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet; maar gij kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn. Johannes 14

De heilige Geest is de Trooster die gekomen is om eeuwig te blijven. Wat een ontroerende gedachte, dat deze luisterrijke heilige Geest, die het duister van het begin der schepping verdreef en het licht deed schijnen, gekomen is om te blijven, niet een dag, een maand, of een jaar, maar voor eeuwig. Over een miljoen jaren zal Hij nog bij ons zijn om ons te leiden, te troosten en ons eeuwige gemeenschap met God te schenken.

Hoe volkomen onbeduidend zijn de materiële zegeningen tegenover deze grote Trooster. De aardse genoegens van deze wereld kunnen alleen voor korte tijd bevrediging schenken, terwijl in vergelijking daarmee de blijvende tegenwoordigheid van de Geest alle wereldse beloningen tot prullen doet worden.

De glorieuze vervulling in de heilige Geest is het enige wat de menselijke geest volkomen kan bevredigen. De mens is zo geschapen dat hij in zichzelf niet volkomen is. In zijn ziel is een geestelijke leegte. Als deze leegte niet is gevuld met God, dan zal het uiteindelijk gevuld worden met dat wat zonde heet.

(Lucas 11:24-26)

• David

samuel Schreef:

——————————————————-

> 16 En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een

> andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u

> te zijn, 17 de Geest der waarheid, die de wereld

> niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent

> Hem niet; maar gij kent Hem, want Hij blijft bij u

> en zal in u zijn. Johannes 14

>

En als je dan beseft dat Jezus zelf de belofte uitsprak in Mattheus 28 : 20 Ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’ en dat dus via de Trooster.

En hoe is Jezus dan bij ons?

Handelingen 2:33 33 Hij is door God verheven, zit aan zijn rechterhand, en heeft van de Vader de heilige Geest, die ons beloofd is, ontvangen. Die Geest heeft hij op ons doen neerdalen, en dat is wat u ziet en hoort.

Jezus gebruikt dus de heilige Geest om bij ons te zijn.

David ;)

David ;)

• Ellen-Josee

samuel Schreef:

——————————————————-

> 16 En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een

> andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u

> te zijn, 17 de Geest der waarheid, die de wereld

> niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent

> Hem niet; maar gij kent Hem, want Hij blijft bij u

> en zal in u zijn. Johannes 14

>

> De heilige Geest is de Trooster die gekomen is om

> eeuwig te blijven. Wat een ontroerende gedachte,

> dat deze luisterrijke heilige Geest, die het

> duister van het begin der schepping verdreef en

> het licht deed schijnen, gekomen is om te blijven,

> niet een dag, een maand, of een jaar, maar voor

> eeuwig. Over een miljoen jaren zal Hij nog bij ons

> zijn om ons te leiden, te troosten en ons eeuwige

> gemeenschap met God te schenken.

> Hoe volkomen onbeduidend zijn de materiële

> zegeningen tegenover deze grote Trooster. De

> aardse genoegens van deze wereld kunnen alleen

> voor korte tijd bevrediging schenken, terwijl in

> vergelijking daarmee de blijvende tegenwoordigheid

> van de Geest alle wereldse beloningen tot prullen

> doet worden.

> De glorieuze vervulling in de heilige Geest is het

> enige wat de menselijke geest volkomen kan

> bevredigen. De mens is zo geschapen dat hij in

> zichzelf niet volkomen is. In zijn ziel is een

> geestelijke leegte. Als deze leegte niet is gevuld

> met God, dan zal het uiteindelijk gevuld worden

> met dat wat zonde heet.

>

> (Lucas 11:24-26)

Daar kunnen we zelfs nog verder op doorgaan, hoewel er natuurlijk geen woorden genoeg zijn om de heilige Geest te eren en te prijzen..

De heilige Geest is als God; eeuwig dezelfde. Dus dezelfde Geest die door de Here Jezus werkte en door alle groten van deze aarde, de apostelen, de heiligen, de profeten, die werkt op ons verzoek in Jezus Naam ook door ons! Dat is geweldiger dan wij ooit kunnen beseffen en ja, al het aardse (materieel, maar ook kennis) valt in het niet bij de vervulling in de heilige Geest.

Daar komt nog bij dat degenen die vervuld zijn met de heilige Geest in tegenstelling tot degenen die ‘een leegte’ hebben, een enorme krachtige bescherming tegen de zonde geeft!

Ik zou voor niets ter wereld God, de heilige Geest willen missen en ik ben toch ZO dankbaar dat ik de Adon Yeshua mijn HEER en God mag noemen!

Aan Hem hebben wij dit te danken, ook al hebben wij het niet verdiend, maar uit Genade heeft hij ons dit gegeven.

Efeziers 4: 7 Aan ieder van ons is genade geschonken naar de maat waarmee Christus geeft. 8 Daarom staat er: ‘Toen hij opsteeg naar omhoog, voerde hij gevangenen mee en schonk hij gaven aan de mensen.’

• samuel

19 Allen, die Ik liefheb, bestraf Ik en tuchtig Ik; wees dan ijverig en bekeer u.

20 Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij.

Openb.3

• samuel

Mooi aangevuld David, daar Hij dus altijd bij ons is, dus ook als wij maaltijd nemen, wie ore heeft die hore!

• samuel

Het is daarom dat wij de tempel Gods zijn:

16 Welke gemeenschappelijke grondslag heeft de tempel Gods met afgoden? Wij toch zijn de tempel van de levende God, gelijk God gesproken heeft:

Ik zal onder hen wonen en wandelen, en Ik zal hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn.

17 Daarom gaat weg uit hun midden,

en scheidt u af, spreekt de Here,

en houdt niet vast aan het onreine.

18 en Ik zal u aannemen, en Ik zal u tot Vader zijn

en gij zult Mij tot zonen en dochteren zijn,

zegt de Here, de Almachtige.

2 Kor. 6

• ruud

David schreef:

——————————————————-

> samuel schreef:

> ————————————————–

> —–

> > 16 En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een

> > andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij

> u

> > te zijn, 17 de Geest der waarheid, die de

> wereld

> > niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en

> kent

> > Hem niet; maar gij kent Hem, want Hij blijft bij

> u

> > en zal in u zijn. Johannes 14

> >

>

> En als je dan beseft dat Jezus zelf de belofte

> uitsprak in Mattheus 28 : 20 Ik ben met jullie,

> alle dagen, tot aan de voltooiing van deze

> wereld.’ en dat dus via de Trooster.

>

> En hoe is Jezus dan bij ons?

> Handelingen 2:33 33 Hij is door God verheven, zit

> aan zijn rechterhand, en heeft van de Vader de

> heilige Geest, die ons beloofd is, ontvangen. Die

> Geest heeft hij op ons doen neerdalen, en dat is

> wat u ziet en hoort.

>

> Jezus gebruikt dus de heilige Geest om bij ons te

> zijn.

Hoe verklaar jij dan de woorden van Jezus in Joh 14, 23 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Zo iemand Mij liefheeft, die zal Mijn woord bewaren; en Mijn Vader zal hem liefhebben, en Wij zullen tot hem komen, en zullen woning bij hem maken.

• CU

samuel Schreef:

——————————————————-

> 19 Allen, die Ik liefheb, bestraf Ik en tuchtig

> Ik; wees dan ijverig en bekeer u.

> 20 Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien

> iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, Ik

> zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden

> en hij met Mij. Openb.3

Wat een maf stukje. Ik heb je lief dus krijg je op je donder en een schop voor je reet. En als je je deur open doet, stap ik gewoon naar binnen. Ja ja , dat moet je eens proberen. Voor dergelijke gevallen staat er een knuppel gereed.

• CU

Toch wel aardig dat er een trooster gezonden is als goedmakertje van het verlies aan het kruis.

• samuel

Fijn jongen!