perihelium Schreef:
——————————————————-
> theo Schreef:
> ————————————————–
> —–
> > Wie van de prikkers van de afgelopen jaren is
> een
> > duimbreed afgeweken van zijn/haar eigen
> > geloofsovertuiging behalve Ellen van atheist
> naar
> > christen naar jood naar christen???( als ik het
> > goed heb begrepen)
>
>
> JC is al 2000 jaar dood! We mogen vertrouwen dat onze God
> koning is die zich ook aan anderen openbaart en
> kunnen elkaar aanmoedigen om Jezus te volgen, bij
> Hem te blijven en Hem te verkondigen. Vorig jaar
> zijn een prikker en partner gedoopt en er zijn er
> meer die (opnieuw) bekeren en geloven en een
> relatie met de Heer aangaan.
>
> Jesaja 52:5-10
> dag in dag uit wordt mijn naam bezoedeld. Daarom,
> op die dag, zal mijn volk mijn naam kennen,
> beseffen dat ik het ben die zegt: ‘Hier ben
> ik.’
> Hoe welkom is de vreugdebode die over de bergen
> komt aangesneld, die vrede aankondigt en goed
> nieuws brengt, die redding aankondigt en tegen
> Sion zegt: ‘Je God is koning!’ Hoor! Je
> wachters verheffen hun stem, samen barsten ze uit
> in gejuich, want ze zien het met eigen ogen: de
> HEER keert terug naar Sion.
> Breek uit in gejubel, ruïnes van Jeruzalem, want
> de HEER troost zijn volk, hij koopt Jeruzalem
> vrij.
> De HEER ontbloot zijn heilige arm ten overstaan
> van alle volken, en de einden der aarde zien hoe
> onze God redding brengt.
Bs'd
Jesaja 52, in een wat duidelijker vertaling. De christelijke vertalingen hebben namelijk allemaal de naam van God verdoezeld; overal waar in het hebreeuws J-H-W-H staat, daar schrijven zij: “de HERE”, en dan denkt iedereen dat het over JC gaat.
Helemaal fout natuurlijk.
Daarom nu de opening van Jesaja 52, in een wat betere vertaling:
"1 Waak op, waak op, bekleed u met sterkte, Sion; bekleed u met uw pronkgewaden, Jeruzalem, heilige stad. Want geen onbesnedene of onreine zal meer in u komen. 2 Schud het stof van u af, welaan, zet u neder, Jeruzalem; maak de banden van uw hals los, gevangene, dochter Sions. 3 Want zo zegt J-H-W-H: Om niet zijt gij verkocht, zonder geld zult gij worden gelost. 4 Want zo zegt de Here J-H-W-H: Eertijds trok mijn volk naar Egypte om daar als vreemdeling te vertoeven, en Assur heeft het zonder reden onderdrukt. 5 Thans echter, wat vind Ik hier? luidt het woord van J-H-W-H. Want om niet is mijn volk weggevoerd, zijn overheersers maken getier, luidt het woord van J-H-W-H, en voortdurend, de gehele dag, wordt mijn naam gelasterd. 6 Daarom zal mijn volk te dien dage mijn naam kennen, dat Ik het ben, die spreek: Zie, hier ben Ik.
7 Hoe liefelijk zijn op de bergen de voeten van de vreugdebode, die vrede aankondigt, die goede boodschap brengt, die heil verkondigt, die tot Sion spreekt: Uw God is Koning. 8 Hoor, uw wachters verheffen de stem, zij jubelen tezamen, want met eigen ogen zien zij, hoe J-H-W-H naar Sion wederkeert. 9 Breekt uit in gejuich, jubelt eenparig, puinhopen van Jeruzalem, want J-H-W-H heeft zijn volk getroost, Hij heeft Jeruzalem verlost. 10 J-H-W-H heeft zijn heilige arm ontbloot voor de ogen van alle volken en alle einden der aarde zullen zien het heil van onze God."
Zoals iedereen kan zien, de afgod JC is NERGENS te vinden in deze tekst. Het gaat alleen over de enig ware God J-H-W-H die ÉÉN is.