Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

2 x 3 verzoekingen Jezus

• Ellen-Josee

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Waarom geldt dit visioen voor jou als een

> zalving?

>

> In de Torah staat aangegeven hoe een zalving

> plaats moet vinden - en dat is niet door een duif.

Jezus is gezalft met de heilige Geest door God zelf.

Olie staat in de Bijbel voor de heilige Geest.

De heilige Geest is toch wel een tikje krachtiger dan een kruikje olie hoor.

De duif is meer symbolisch al kwam bij de Ark van Noach ook een duif met een takje terugvliegen als teken van hoop.

Ik ben niet de enige maar het overkomt mij ook heel vaak dat één of meer duiven opvallend opduiken, tijdens bijzondere ervaringen en erediensten.

Zoals tegen een raam tikken, naar binnen vliegen, voor je uit vliegen, enz.

Ik heb ook heel vaak dat de zon doorbreekt terwijl ik onder het bidden bepaalde uitspraken doe.

Ellen

• LeSage

Ellen-Josee Schreef:

——————————————————-

> LeSage Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Waarom geldt dit visioen voor jou als een

> > zalving?

> >

> > In de Torah staat aangegeven hoe een zalving

> > plaats moet vinden - en dat is niet door een

> duif.

>

>

> Jezus is gezalfd met de heilige Geest door God

> zelf.

Dar staat er niet.

> Olie staat in de Bijbel voor de heilige Geest.

Wie zegt dat?

> De heilige Geest is toch wel een tikje krachtiger

> dan een kruikje olie hoor.

>

> De duif is meer symbolisch al kwam bij de Ark van

> Noach ook een duif met een takje terugvliegen als.

> teken van hoop.

Ook dat heeft niets met een zalving te maken.

>

> Ik ben niet de enige maar het overkomt mij ook

> heel vaak dat één of meer duiven opvallend

> opduiken, tijdens bijzondere ervaringen en

> erediensten.

> Zoals tegen een raam tikken, naar binnen vliegen,

> voor je uit vliegen, enz.

> Ik heb ook heel vaak dat de zon doorbreekt terwijl

> ik onder het bidden bepaalde uitspraken doe.

>

>

> Ellen

• Ellen-Josee

Als jij gewoon wilt dat er een kruikje olie over iemand zijn hoofd wordt uitgekiepert door een profeet.. Nee dat is niet gebeurd.

Maar dat is wat JIJ wilt. Ik hoop dat je er gelukkig van wordt. Misschien kan je er lekker mee tegen Eliyahu aan gaan schurken.

Ik heb nog even wat meer dingen te doen.

Ellen

• David

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Waarom geldt dit visioen voor jou als een

> zalving?

> In de Torah staat aangegeven hoe een zalving

> plaats moet vinden - en dat is niet door een duif.

De hogepriester was de aangewezen persoon in de Torah die de zalving uitvoerde.

Dacht jij dat Kajafas naar God zou luisteren als God de opdracht gaf om Jezus te zalven tot Messias?

Deze hogepriester bleek juist de moordenaar te zijn van de Messias.

God heeft geen hogepriester nodig om degene te zalven die Hij wil zalven.

David ;)

• David

Discussie met mij heeft volgens jou geen zin omdat in steeds terugverwijs naar wat er in de bijbel en eventueel in de grondtekst staat.

Dat is namelijk de muur waar je met je beweringen tegenaan loopt omdat ze niet met de bijbel kunnen worden gestaafd of in elk geval niet door jou met bijbelteksten kunnen worden gestaafd.

En dat je er gek van wordt omdat ik daarmee je bewering onderuit haal is begrijpelijk.

Dus als je goede bijbelse tegenargumenten hebt en oprecht bent is er niets aan de hand want dan worden we het gauw eens.

David ;)

• LeSage

in de bijbel zijn voorbeelden van de zalving, die niet door een hogepriester zijn uitgevoerd.

denk bv aan Samuel, die maar liefst 2 koningen heeft gezalfd, het ritueel dus 2 x voltrokken heeft, en toch maar “gewoon” profeet was.

Echter nergens in de bijbelse geschiedenis wordt het neerdalen van een hemelse duif geduid als een zalving. Noch met de H.G. noch met iets anders.

Nogmaals: er is hier geen sprake van een zalving.

Misschien is het interessant om te zien hoe deze tekst in elkaar zit.

Er wordt begonnen met vast te stellen dat de hemel zich ‘voor hem’ opende.

Niet voor Johannes.

In alle andere gevallen waarin in de bijbel de hemel(en) zich voor iemand opent, is er sprake van een visioen. Het is dus maar de vraag of het voor iemand waarneembaar is geweest.

We zien verder dat Jezushoort wat er gezegd wordt ('dit is mijn zoon'), en ziet (dat er een duif op hem neerdaalt.)

Johannes lijkt er gewoon niet toe te doen. Het is een heel intiem gebeuren tussen de mens, Jezus, en een bovennatuurlijk wezen, God.

Jezus ziet en hoort wat er gebeurt. verder niemand anders.

Tenslotte valt op wat God verder mee te delen heeft: “…..mijn zoon in wie ik mijn welbehagen heb”.

Ook deze toevoeging moet ons aan het denken zetten.

De 2 funkties waarvoor men gezalfd moest zijn, die van koning en die van priesters, betekenden alle dat de gezalfde als het ware werd toegewijd voor een taak.

Priester zijn betekende iets. Je moest er zijn als middellaar tussen God en volk. Je had een taak te vervullen.

Koning zijn betekende ook iets. In politieke en militaire zaken moest jij het volk leiding geven.

Ttot ‘zoon-zijn’ is echter nog niemand ooit gezalfd in de bijbel. Logisch ook, want zoon zijn is geen taak; dat ben je. Daar hoef je niks voor te doen, en op basis daarvan hoef je óók al niets te doen.

Je bent het gewoon.

Konklusie: wat er hier gebeurde is dus eenz eer intieme ervaring van Jezus, die je kunt hebben op grond van de ervaring van het gedoopt worden; iets dat ik iedereen aanraad.

En wát het níet is, is een zalving tot, of in iets.

• LeSage

Ik vind het prima - ik wil alleen laten zien dat de interpretatie van Jezus' ervaring hier als zalving of zo, een typisch christelijk inlegkundige uitleg is.

Als ik daarmee tegen Eliyahu aanschurk, vind ik dat een eer, want die blijft tenminste trouw aan zijn Torah. Iets wat je van vele volgelingen van Paulus niet kunt zeggen.:)