2 x 3 verzoekingen van Jezus
De volgorde van verzoekingen in Mattheus is niet dezelfde als in Lucas. Marcus en Lucas zijn het erover eens dat de verzoekingen 40 dagen duurde.
1. (Lucas 4:3, 4) De duivel zei tegen hem, Spreek tegen deze steen opdat deze brood wordt." Dit was de eerste verzoeking. Mogelijk is deze verzoeking in andere vormen herhaald. Immers nergens staat dat er slechts 3 verzoekingen waren. Dus misschien heeft satan Jezus wel meer van dergelijke dingen gevraagd.
2. En de duivel liet hem alle delen van de wereld zien in een korte flits. Niets wordt gezegd over een zeer hoge berg. De duivel claimt dat hij heer is over alle koninkrijken en Jezus trekt dit niet in twijfel. Satan biedt hem de koninkrijken aan mits Jezus hem, satan zal aanbidden. Er wordt niets gezegd over naar beneden vallen, alleen over het aanbieden van alle koninkrijken in ruil voor aabidding.
Jezus zegt niet “ga weg” als in Mat. 4:10 maar ga achter me weg, wat iets anders was. Satan vertrok niet net als Petrus niet wegging toen Jezus hetzelfde tegen hem zei, Matt. 16:23.
3. Lucas 4:9-12. En satan bracht Jezus naar Jeruzalem en zette hem op de vleugel (Dan. 9:27) van de tempel en zei“: als je de zoon van god bent, spring dan naar beneden want dan redden de engelen je wel.” In Mattheus staat niets over de engelen die hem wel zullen redden. Integendeel, nadat Jezus zijn poot stijf hield, was er voor satan geen lol meer aan en vertrok voor een bepaalde tijd. In Lucas 4:13 staat dat de duivel op eigen initiatief wegging. In Mattheus verzocht Jezus hem om te vertrekken. Mat. 4:10.
4. Mat. 4:3, 4. na de bepaalde tijd (Lucas 4:13) kwam de duivel terug en zei, maak van deze stenen broden. Niet deze steen of brood zoals in Lucas 4:3. En meer, hij wordt niet eens nadrukkelijk de duivel genoemd maar als degene die hem al eerder had verzocht. En als hem die moest komen alsof hij er op dat moment nog niet was.
5. Matt. 4:5-7. Toen - in het vervolg van de verzoekingen, na die van de stenen en broden. Nu nam de duivel hem naar Jeruzalem en zette hem op de vleugel van de tempel. Hier wordt niets gezegd over engelen die hem zullen redden. En ook wordt NIET beweerd dat deze genoemde 3 verzoekingen niet herhaald zouden zijn na een bepaalde tijd. Dit onder nieuwe omstandigheden.
6. Mattheus 4:8-10. Hier wordt duidelijk dat de 2de verzoeking van Lucas 4:5-8 herhaald werd. Opnieuw neemt de duivel hem dit keer naar een hoge berg en toont Hem alle koninkrijken van de wereld (kosmos) , niet van de oekumene , zoals in Lucas 4:5 en ook hun glorie. En de duivel zei tegen Hem: “Al deze dingen.” En niet “Al deze autoriteit” zoals in Lucas 4:6, “zal ik je geven als je me NEERVALLEND zou aanbidden.” In deze laatste verzoeking is de climax bereikt. Het ging om directe aanbidding. In Lucas staat niets over NEERVALLEND. Hier staat simpel: aanbid me. Dit was de crisis. Hier gaat satan niet uit zichzelf weg. Het moment was gekomen om een einde aan alle verzoekingen te maken door Jezus zelf.
“Ga!” zei de Here, ga heen satan! Toen verliet de duivel hem en kwamen de engelen alsnog om hem te dienen. Deze engelenbediening markeerde het einde. Er wordt namelijk niet meer gezegd dat satan op eigen houtje voor een bepaalde tijd vertrok.
De Here had gezegd, ga achter me weg satan maar hij joeg hem niet helemaal weg. En satan ging zelf ook niet weg. Integendeel ging satan door met zijn 3de verzoeking en verdween niet voordat deze compleet was.
Tijdens de 40 dagen waren er steeds verzoekingen die culmineerden in 6 directe aanvallen op de mensenzoon in 3 verschillende vormen. Iedere vorm werd herhaald op 2 verschillende momenten en onder 2 verschillende omstandigheden. Maar niet in dezelfde volgorde.