Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De volgende prangende vraag

• Stefan

Wat bedoel je met een muur, en wat bedoel je met de hemel?

Ik zie het al; je doelt op Op.21 over de beschrijving van het Nieuw Jeruzalem.

Nou, pen neer die tekst.

• samuel

Nee ik bedoel niet een nieuw Jeruzalem!

Dus nogmaals staat er een muur om de hemel thomas en is er een hemelpoort als er een hemelpoort is er toch ook een muur?

• Johanan

Je wordt een getuigen uit liefde voor Jehovah,voor alles wat hij heeft gedaan nu doet,

en nog gaat doen.

Waarom bij de JGs heb ik wel beantwoord,maar dat is jouw probleem.

Verder ga ik niet over mijn geloof CQ verhouding met Jehovah in Discussie.

De tijd zal uitmaken of de JGs de “Waarheid”uit dragen of niet.

Johanan.

• Frans

Douce Schreef:

——————————————————-

> Frans, wil je weer eens wat vaker meedoen? Je hoort ook bij het “team”.

>

> Douce

Dank je, wie is de rest van het ‘team’ ? ;)

• Stefan

Christus is de Deur Samuel.

Nu heb ik even genoeg van je.

• samuel

Dat Jezus de deur is dat heb je mogen leren hier1`Maar nog steeds geen antwoord van jou thomas of er een muur om de hemel heen staat?

En of jij nu even genoeg van mij hebt of niet, dat maak ik zelf wel uit, ik ben geen bezit van jou!

• Stefan

Bijzonder..

..en de stal is het Broodhuis; het Brood des Levens.

Wie nemen wil zonder de Deur te passeren, hij is een dief.

Stenen aanbieden, om Brood te ontvangen.

Ik heb genoeg van je gedrag, Samuel.

Van wie je bent, mag je bij jezelf te raden gaan.

• Johanan

Eerst dit punt maar een…Hulde brengen aan de verheerlijkte Jezus Christus.

Christus Jezus is daarentegen door zijn Vader verhoogd tot een positie direct onder God, zodat in de naam van Jezus elke knie zich zou buigen van hen die in de hemel en die op aarde en die onder de grond zijn, en iedere tong openlijk zou erkennen dat Jezus Christus Heer is tot heerlijkheid van God, de Vader;…Fil 2:9-11; .

Uit Hebreeën 1:6 blijkt eveneens dat zelfs de engelen de opgestane Jezus Christus hulde brengen.

Veel vertalingen geven het woord pro·sku′ne·o in deze tekst met aanbidden weer, maar sommige gebruiken uitdrukkingen als ’zich neerbuigen’ LV en huldigen;…NBG.

Ongeacht welke uitdrukking er in het Nederlands wordt gebruikt, het oorspronkelijke Grieks blijft gelijk en de opvatting over dat wat de engelen Christus schenken, moet met de overige inhoud van de Schrift overeenstemmen. Jezus zelf zei uitdrukkelijk tot Satan: Jehovah, uw God, moet gij aanbidden (een vorm van pro·sku′ne·o) en voor hem alleen heilige dienst verrichten;…Mt 4:8-10; Lu 4:7, 8.

Evenzo ontving Johannes van de engel (of engelen) het gebod: Aanbid God;…Opb 19:10; 22:9, en dit uitdrukkelijke bevel werd na de opstanding en verhoging van Jezus gegeven, waaruit blijkt dat er in dit opzicht niets was veranderd.

Het is waar dat in Psalm 97, waaruit de apostel in Hebreeën 1:6 klaarblijkelijk een aanhaling doet, Jehovah God degene is voor wie men zich moet ’neerbuigen’; en toch werd deze tekst op Christus Jezus toegepast ;…Ps 97:1, 7.

De apostel had echter voordien reeds aangetoond dat de opgestane Christus de weerspiegeling van Gods heerlijkheid en de nauwkeurige afdruk van zijn wezen was Heb 1:1-3.

Indien dat wat wij als aanbidding opvatten, blijkbaar door de engelen aan de Zoon wordt geschonken, wordt ze dus in werkelijkheid via hem aan Jehovah God, de Soevereine Regeerder, geschonken, aan Degene die de hemel en de aarde en de zee en de waterbronnen gemaakt heeft;…Opb 14:7; 4:10, 11; 7:11, 12; 11:16, 17;

Anderzijds zijn de vertolkingen ’zich neerbuigen’ en huldigenin plaats van aanbidden;…geenszins strijdig met de oorspronkelijke taal, noch met het Hebreeuws van Psalm 97:7 noch met het Grieks van Hebreeën 1:6, want deze vertolkingen geven zowel de grondbetekenis van hisj·ta·chawah′ als van pro·sku′ne·o weer.

Dus dat er aan Jezus hulde werd gebracht bewijst in het geheel niet dat hij God is.

Johanan.

• samuel

Nu ga je weer allemaal insinuaties maken richting mij, simpel omdat je geen antwoord wil/kan geven. En wederom denk jij dat je wat bepalen hebt! Dat dacht ik niet thomas. Het is immers jij die op mij reageert en niet andersom!

Dus de vraag aan jou blijft nog steeds open thomas, staat er een muur om de hemel?

• Johanan

Is Jezus christus,zoals jij het leest;,,,GOD?

In Johannes 1:1 staat: In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God;…Statenvertaling. Verderop in hetzelfde hoofdstuk laat de apostel Johannes duidelijk uitkomen dat het Woord Jezus is Johannes 1:14;..Het woord is vlees gewordem.

Maar omdat het Woord hier God genoemd wordt, trekken sommigen de conclusie zo ook jij dat de Zoon en de Vader deel uitmaken van één en dezelfde God.

Houd in gedachte dat dit deel van de bijbel oorspronkelijk in het Grieks werd geschreven.

Later hebben vertalers de Griekse tekst in andere talen overgezet.

Maar niet alle bijbelvertalers gebruikten de zinsnede het Woord was God. Waarom niet? Op basis van hun kennis van het bijbelse Grieks concludeerden deze vertalers dat de zinsnede het Woord was God anders vertaald moest worden. Hoe?

Een paar voorbeelden: Het Woord was een God;...Reijnier Rooleeuw.;…Van goddelijke natuur was het Woord;…Ludwig Thimme. De Logos het Woord was goddelijk;…James Moffatt. Volgens deze vertalingen is het Woord niet God zelf.

Het Woord wordt echter een God genoemd vanwege zijn hoge positie onder Jehovah’s schepselen. Het woord God betekent hier machtige.

De meeste mensen kennen geen bijbels Grieks ik teminste niet en ik denk jij ook niet. Maar door het evangelie van Joh goed te bestuderen kom je er achter wie het woord in werkelijkheid is

Lees bijvoorbeeld eens wat Johannes verder schrijft, in hoofdstuk 1 vers 18: Geen mens heeft ooit God de Almachtige gezien.

Maar mensen hebben wel Jezus, de Zoon, gezien, want Johannes zegt: Het Woord Jezus is vlees geworden, en heeft onder ons gewoond en wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd;…Johannes 1:14, SV.

Hoe zou de Zoon dan een deel van God de Almachtige kunnen zijn?

Johannes zegt ook dat het Woord bij God was. Maar hoe kan iemand bij een persoon zijn en tegelijkertijd die persoon zijn? Bovendien blijkt uit Johannes 17:3 dat Jezus een duidelijk onderscheid maakt tussen zichzelf en zijn hemelse Vader.

Hij noemt zijn Vader de enige ware God. En tegen het einde van zijn Evangelie zegt Johannes bij wijze van samenvatting: Deze zijn opgetekend opdat gij moogt geloven dat Jezus de Christus is, de Zoon van God;…Johannes 20:31.

Merk op dat Jezus niet God wordt genoemd, maar de Zoon van God. Uit deze aanvullende informatie in het Evangelie van Johannes blijkt hoe Johannes 1:1 begrepen moet worden. Jezus, het Woord, is een ’god’ in de zin dat hij een hoge positie heeft, maar hij is niet dezelfde als God de Almachtige.

En als laatste lees voor je zelf eens Openb 5:6-10;…Wie in dit gedeelte is het lam,en wie in het die op de troon zit.

Johanan.