Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De volgende prangende vraag

• Frederik D

Als ik het goed begrepen heb, dan moet je volgens de orthodoxe christenen de Bijbel letterlijk geloven van kaft tot kaft want anders ga je niet naar het gelukzalige hiernamaals.

Maar alles hangt af van de interpretatie. Neem de JG's. Zij nemen de Bijbel zeer, zeer letterlijk. Maar toch verschilt hun interpretatie hemelsbreed van die van een Boaz, een Samuel en een Peri. Zowel de groep van de JG's als de groep van Samuel gelooft oprecht dat zij de Bijbel zeer letterlijk neemt en dat de andere groep, die ook de Bijbel letterlijk neemt, er faliekant naast zit en dus niet in het gelukzalige hiernamaals komt.

Hoe zou God zelf hierover denken? Zou hij een foutieve maar oprecht gelovige interpretatie door de vingers zien? Zou God in staat zijn te vergeven? Zou Jezus niet voor niets aan het kruis of de martelpaal zijn gestorven?

Beste Johanan, denk je dat jouw niet-drie-enige Jehova in staat is om de Samuellen hun foutieve maar letterlijk bedoelde en diepgelovige en oprechte interpretatie van de Bijbel te vergeven en ze toe te laten in het gelukzalige hiernamaals? Of vergeeft jouw God helemaal nooit iets?

En beste Boaz, Samuel en Peri (en Ellen en …), is jullie wel-drie-enige God in staat om de JG's hun foutieve maar goed bedoelde interpretatie van de Bijbel te vergeven en ze alsnog toe te laten tot het gelukzalige hiernamaals?

• Leeuwenhart

Het gunstigst zou het zijn als de Rooms-Katholieke kerk de enig ware, de enige door “de Heer” erkende versie van Zijn geloof is.

Dan worden de meeste mensen gered.

Maar daar hebben Boaz, Samuel en Peri niets aan en Johanan ook niet.

• rudi bijbelstudie

http://www.redalyc.org/redalyc/pdf/591/59120913002.pdf

• Frederik D

Maar daar gaat het niet over.

De vraag is: vergeeft God foutieve maar oprechte, diepgelovige interpretaties van zijn woorden?

• rudi bijbelstudie

daarvoor heeft hij al eens aan het kruis gehangen maar dat is alweer 2000 jaar terug

• Frederik D

Interessant artikel, dunkt me, al is het in het Spaans (dat wel iets op het Latijn en Italiaans lijkt). Maar je hangt fout. Zou je je fout alsjeblieft willen herstellen? Want anders loopt alles door elkaar heen.

(Overigens gaat dat artikel over twee termen voor eeuwig/langdurend).

• Frederik D

Ik weet van jou dat jij wel in een God gelooft die veel vergeeft.

• BOAZ

Sorry, ik heb niets met die prangende vragen van jou.

Met jou als 6de rang wetenschaps filosoof heb ik grote twijfels omtrent jouw integriteit.

Boaz.

• Frederik D

Sneren is geen argumenteren.

De vraag lijkt mij helder: vergeeft God foutieve maar diepgelovige, oprechte misinterpretaties van de Bijbel?

Ik vrees dat voor jou die vraag te confronterend is.

• BOAZ

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Sneren is geen argumenteren.

Na een jarenlang verblijf op Bijbelprikbord is dat een vaststelling en geen sneer.

>

> De vraag lijkt mij helder: vergeeft God foutieve

> maar diepgelovige, oprechte misinterpretaties van

> de Bijbel?

Vergeeft God de Goddelozen? Nee!

>

> Ik vrees dat voor jou die vraag te confronterend

> is.

Nee hoor, maar jij bent niet integer ( dus niet te vertrouwen )

Boaz.