Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

verschillen tussen evangelièn

• rudi bijbelstudie

Eigenlijk zijn er maar 2 evangeliën, namelijk het evangelie van de besnijdenis en van de onbesneden. Maar laat ik me beperken tot de traditionele gedachte over de 4 evangeliën van Mattheus, Markus, Lucas en johannes.

Elk evangelie heeft zijn eigen kenmerk. Dit kenmerk kan niet worden onderscheiden op basis van menselijke criteria maar op basis van wat de schrift zelf bijeen raapt. En dit geeft weer aan dat de 4 genoemde evangeliën meer een afronding zijn van het oude Testament dan dat ze een nieuw begin inluiden.

In elk geval hebben ze niks te maken met de stichting van de kerk of met het begin van het christendom.

Ze zijn de 4 verschillende presentaties van de messias en vormen samen een perfecte eenheid. Het 2voudige onderwerp van de 4 voudige bediening van de Here toont dit luid en duidelijk en sluit alle moderne hypothesen uit.

De 2voudige en 4 voudige bediening is deze:

1. Verkondiging: koninkrijk en koning

2. Afwijzing: Koning en koninkrijk

Zodoende zijn alleen de wonderen, tekenen en leringen van de Here geselecteerd die nodig zijn voor de presentatie van onze Heer en zijn bediening. En die het speicale object benadrukken van elk evangelie.

Daarom zijn sommige woorden en werken specifiek voor een bepaald evangelie en worden ze weg gelaten van een ander. En waarom bepaalde uitingen van de Here in andere gevallen juist herhaald worden met verschillende woorden. En ook waarom we het koninkrijk van god tegenkomen in andere evangeliën.

Algemeen wordt gedacht dat gebeurtenissen en preken die op elkaar lijken ook identiek zijn. Maar ook dit is niet het geval. De verzoeking in Matheus is niet dezelfde als ik Lucas.

Het falen om onderscheid te maken tussen zaken die verschillen (Fil. 1:10) en de waarheid juist te verdelen ten aanzien van de verschillende tijden heeft als gevolg dat gebeurtenissen die door plaats en tijd van elkaar gescheiden zijn opeens op een raadselachtige manier bijeen worden gebracht.

Conclusie, NT begint helemaal niet bij Mattheus maar bij het rolling stones concert in Altamont

• Ellen-Josee

Zo raadselachtig is dat niet hoor. Wanneer de Bijbel goed bestudeerd wordt is uit de teksten op te merken dat Lucas en Mattheus beiden Marcus als bron hadden plus nog een onbekende bron. Ook zijn de evangeliën (later) aangepast om ze op elkaar aan te laten sluiten. Dit is in de tekstplaatsen aan te wijzen. Ik ga dat nu niet doen want het kost mij teveel werk voor iets dat ik minder belangrijk vind dan mijn bediening.

Jij kunt daar zonder meer verder mee komen door onderzoek te plegen want er zijn ook wel boeken over geschreven - maar daar moet je even voor gaan zitten :)

Ellen

• rudi bijbelstudie

ik geloof er niks van, van die onbekende bron

• Ellen-Josee

rudi bijbelstudie Schreef:

——————————————————-

> ik geloof er niks van, van die onbekende bron

Dat komt niet over alsof je je in het onderwerp verdiept hebt, anders zou je je motiveren.

Mijn vader zou zeggen: ‘veel geblaat en weinig wol’.

Ellen

• M*j*r**

rudi bijbelstudie Schreef:

——————————————————-

> ik geloof er niks van, van die onbekende bron

http://nl.wikipedia.org/wiki/Canonvorming_van_het_Nieuwe_Testament

Uiteindelijk werd het eerste evangelie geschreven. De meeste onderzoekers denken dat dit Marcus was, kort na 60. Tussen 70 en 90 werden ook Matteüs en Lucas geschreven. Een belangrijke theorie is dat deze evangeliën zich (ook) baseerden op een gezamenlijke bron, de zogenaamde bron Q.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bron_Q

Het Q-document (ook wel Q-evangelie, Bron Q en in de 19e eeuw de Logia genoemd) bestaat uit een hypothetische verzameling uitspraken van Jezus. In de zogenaamde tweebronnentheorie wordt verondersteld dat deze bron gebruikt werd bij het schrijven van de Evangelies van Matteüs en Lucas. De letter ‘Q’ komt van de eerste letter van het Duitse woord voor bron, Quelle.